Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 4267 besök totalt |
Höööög HC
Ja, vad gör man? Besiktigade bilen för ca en månad sedan och hc:t var på 550. Besiktigade den idag också efter att ha spänt upp avgassystemet ordentligt och hällt i K-sprit i tanken....hc:t blev 350... ![]() Nu har jag en månad till på mig! Har bokat tid hos Pugg-verksta men först 15nov ![]() Modifieringar som är gjorda på min bil som kan spela in: Trimkamaxlar på Enem portad topp på Enem Sportkat. på A Alt. i mölndal Sportavgas 2.5" på A Alt. i mölndal olja och filter är bara 7-800mil gammalt och luftfiltret likaså. Någon som kan hjälpa en deppig kille? ![]() ![]() _________________ Rachid Rachid |
||||
Mest största sannolikhet är det trimmkammarna som gör det. HC är juh oförbrännd bensin och med vassare kammar så får du antaligen större "överlapp" dvs tid då både insug och avgasport är öppna samtidigt. Följden blir att en del soppa går rakt igenom toppen och ut med avgaserna.
När jag besiktigade Sciroccon med trimkamm hade jag ett HC värde på 2000....som tur är mäts inte HC på så gamla bilar.... Bilen gick dock bättre med orginalkammen så det är den som sitter i nu... _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Jo, Hc runt 2000 med skapligt vass gatkam är vanligt. Höj tomgången till 2000 och Hc ramlar ner till 200-400 nånting. Det visar att kammen kräver mer varv. Det hjälper inte att dra ner på Co ens till 1% det kan tom bli värre eftersom motorn börjar bränna dåligt. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
att hälla i k-sprit enbart utan att justera nått kan faktiskta leda till högra HC..
ställ upp tomgången något och se vart du landar. annars finns det "fulbränslen" som kan hjälpa man kan prova medans man man mäter att ta bort slangen till vevhusventilationen och se vart du landar. det lär du dock inte få göra på SBP. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
Frågan är om man inte ska testa med att ändra Lc bara med avgaskammen då. annars blir den mest känsliga punkten för karaktären, insugsventilens stängning förflyttad uppåt i registret. Detta var bara en tanke. Vad ligger Lc på just nu? Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Man tycker ju att den ska gå igenom även om den har trimkammar...jag sa ju att bilen skulle användas till gata också. Pugg-verkstan gissade på LMM, fast han var osäker på om det fanns en sån på min bil.. Sedan när bes.killen varvade upp motorn så gick HC:t ner lite men ändå långt ifrån godkänt! Malmberg: Vad är Lc? ![]() För övrigt fick han kärringstopp två gånger då han skulle köra iväg....måste gasa lite extra på min och bränna lite koppling för att komma iväg bra ![]() _________________ Rachid Rachid |
||||
Det betyder Lobe Centre. Alltså hur många grader det är mellan centerlinjerna tvärs igenom mitten på kamloben (nocken) på avgas o insugs loberna. Det kan även mätas mot en tänkt mittlinje mellan loberna för att kunna tala om ifall kammen inte skall installeras centriskt mot tdc. Det är ofta så att kammarna förskjuts mot ett "förställt" förhållande. Vilket betyder att insugsventilen stänger tidigare. Men för vårat ändamål så behövs bara "Lc". Det skulle förslagsvis vara över 110 gdr i ditt fall. Men är det redan över säg 115 gdr så är det ingen ide att manipulera med ännu mindre overlapp. Då är vägen andra kammar. Det här skall stå på kampapperna.
Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Ställ inte upp tomgången för mycket bara,då kan du bli underkänd för felaktigt tomgånsvarv. _________________ Mattias Forsberg ------------------- Capri 2,9 i TURBO |
||||
|
||||
Allt som övergår min kompetens inom bilmekande (det mesta ![]() Tack alla! ![]() _________________ Rachid Rachid |
||||
Igår lämnade jag in bilen och väntar med spänning på det troligtsvis dya beskedet
![]() ![]() I värsta fall sa de att man skulle få byta tillbaka till orginalkammarna för att få den igenom bes. Hur har ni med trimkammar gjort? Måste man verkligen det? Jag har ju bara så kallade "sportkammar" och inte det värsta som går att få... Hade visserligen inte tänkt att köra speciellt mycket med bilen på gata, bara till och från banträffar. Lite jobbigt att dra den på släp varje gång. Och lite dyrt ![]() _________________ Rachid Rachid |
||||
Jag pratade med en kille som körde med vassare kammar en gång, han hade 2st körnslag på sina justerbara kamdrev.. ett som var inställt för "rejsing" och ett som var när dom var justerade för besiktning.
Tydligen så hade det varit ganska mycket jobb att laborera fram dom rätta inställningarna.. men det blir det ju.. starta bil, mäta, stänga av, justera lite, repetera tills det blir bra.. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Har du provat att besiktiga med gräsklipparbensin?
Sån där miljöbensin som finns i speciella dunkar på macken. Ska tydligen göra underverk på avgasvärdena. Dyrt literpris visserligen, men du behöver ju inte så många liter för att ta dig till besiktningen... och definitivt billigare än en verkstadsnota. Lycka till! _________________ ![]() Ny kulbil i garaget. ![]() |
||||
Ny fräsch olja utan bensin rester i brukar ofta hjälpa till samt en bra spriden dimma från munstyckena, dvs en rengöring av dem. Kan sänka värdena bra. Mycket K-sprit lika så, och då menar jag någraa flaskor.. Många av mazdas tidiga 90-tals motorer i 323orna har problem med höga HC väten och detta brukar hjälpa på dem.
|
||||
Eric: Hmmm, inte mek kunnig så det skriker om det så jag får söka andra vägar
![]() ![]() Galne och DJ: Kanske ska man testa med både miljöbensin och en massa k-sprit? ![]() I värsta fall får jag ju försöka besiktiga mot våren igen ![]() Det kanske hjälper om man mappar också. Vilket jag hade tänkt göra till våren. _________________ Rachid Rachid |
||||
Jag hade samma problem med 993:an och trimkammar.
Mitt HC låg iofs på ca 400-600 men ändå. Att justera upp tomgång på denna bil är inte att tänka på. Vad vi gjorde 1) var att rycka vacuumslangar och stoppa in dem så det inte syntes. Då ramlade motorn in i "limp home mode" och HC + övriga värden låg OK (fråga mig inte varför) Vi (Jaan Tolli) experimenterade med HC mätare inkopplad. När jag sedan bänkade och mappade om bilen med mellanbox så justerade de ner tomgången så den gick snålare och då var det inga som helst problem med något avgasvärde. Bilen har lite lättare att få tjuvstopp de första 30s innan förbränningsrummen blivit heta (den går helt enkelt för snålt med kalla förbränningsrum). Så ring närmsta trimmare (med rullande landsväg) och få mer hästar och mindre HC ![]() _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Så om jag mappar motorn innan bes. Och gör som du säger så kanske det löser sig? Även om jag själv blev ![]() ![]() Men jag skrev ut det du skrivit och ska ringa och kolla med TS Motorsport (i helsinborg tror jag) om de kan hjälpa mig om inte verkstan har hittat någon annan lösning! Tackar ![]() _________________ Rachid Rachid |
||||
Det var faktiskt TS (de ligger i Åstorp) som fixade det. Prata med Svalle. Vacuumslangstricket gjorde vi innan vi hade hunnit sätta i mellanboxen och racekatarna, som en nödlösning för att slippa bänka 2 ggr. direkt efter besiktningen monterade vi tillbaka vacuumslangarna som de var original. Mappningen gav rätt märkbar effektökning. från typ 270hk original så var vi uppe i 290hk med racekattar, racekammar, ombyggt avgassytstem, sportinsug. Efter mappning plockade vi ut 320hk med markant bättre drag hela vägen till varvstopp. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 4267 besök totalt |