| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
Madzarski-Ferrari
|
3182 besök totalt |
|
Madzarski-Ferrari
Bertone, Zagato, PininFarina och Giugiario har fortfarande lite att lära... Styling a la östeuropa! observera särskilt den smakfullt designade förarplatse, med endast de nödvändigaste instrumenten
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
|
Blygsamt koncept...
Jag gillar speciellt stödplattan för vänsterfoten. Fulländat! Undrar vilken tid den skulle göra i Superstage? |
||||
|
Måste sitta en tretums spik istället för säkringen för cigarrett-tändarurtaget.
Maken till seriekoppling av sladdar i "gizmobilen" har nog få skådat. Som klipp och skuren för ett bilsportreportage!.....
_________________ M a g n u sS o l l e n b e r g
|
||||
|
Mäktigt...
Vissa har verkligen känsla för finess. Han/hon verkar till och med ha hakat på trenden med Lambo-dörrar! Jaja, kul med kreativa människor men ibland blir det nästan på gränsen till kriminellt...
/U _________________ Ulf Lögdberg |
||||
Japp, Skoda är rätt svar! Tror modellen heter 120 L (eller rent av RS!!!) Coupe. Tro det eller ej. Denna bil var (fast inte i detta utförande) en riktigt potent rallybil under 70-talet. John Hhaugland från Norge var hyllad fabriksförare och hade bl.a. top-ten placeringar i RAC-rallyt. Självklart efter alla röda Saab V4:or och de stackars BDA Escorterna som försökte utmana, men ändå! Med svansmotor och dubbelledade pendelaxlar bak, gjorde den sitt bästa att ta upp handsken där Porsche kastade sin grunkosntruktion överbord. En kompis till mig åkte 4- dörrarsmodellen 110 (eller om det var föregångaren MB1000) i RS-tävlignar på slutet av 70-talet. Mattgrå med svart huv och rejält vässad motor, var det mågna BMW och Asconaåkare som fick däng. Inte helt lätt att smälta på den tiden då Skoda var så långt ifrå nstatsu och image det bara går att komma. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
959?? Är det den där Cayenne-coupen? Dvs 4wd 911 liknande tingesten, som bla åkte Paris-Dakar ngn gång 80-tal med Jacky I bakom ratten?
Annars var ju Tjeckerna 3-4 decennier före Stuttgart med pendelaxel och vattenkyld svanmotor
Påminner inte Skoda-derivatet i nosenl lite om en såndär Flachbau som bl.a. DP snickrade. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Ska jag ge femman åt mig själv nu då? Jag vill minnas att den rejsigare av varianterna på denna skoda t o m hade varvräknare i original. _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: |
||||
Tror faktiskt du har lite fel själv tror jag att det är en 130 Rapid.... lite senare modell med mera mos, dock samma pendelaxel
|
||||
|
Ja, kanske den hette Rapid även med gamla karossen?
Annars var det den kantiga, sista bakmotorskodan som hette 130 väl? Den fanns ju också i en coupeversion. Svårt ämne detta!
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
|
Naturligtvis har folket på ön byggt om och trimmat, lite annorlunda än den röda coola dock
http://www.skodarapid.com/ _________________ Jens Lanvin |
||||
|
Nu har jag forskat vidare i detta seriösa ämne.
130 fanns ävenmed gamla karossen, då som RS. Rapid är den senare karossens coupénamn Det är alltså 130 RS som den riktiga tävlingsbilen heter. 130 Rapid
130 RS (obs breddare etc är enligt 70-tal, tidigt 80-talsutförande)
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
|
Jag får tårar i ögonen!
Detta är riktig nostalgi för mig. Pappa har haft 2 st. Skoda när vi var små. Mina bästa bilminnen med Skodan är, när vi åkte till Svarta Havet på sommarsemester. Den första blev söndertrampad av en ilsken tjur, och den andra blev mosad i en sidokrock med en Wartburg (jag satt i). _________________ Mvh Benci_Hovanyi
Gotland Ring 1:33,33s |
||||
|
Knappt man vågar säga det men instrumenten i min seven kommer från en sån 130 rapid... men är långt ifrån så komplett som på denna bil..
Står tillochmed "Made in Tchjechoslovakia" på mätarna (attans va svårt att stava till det landets namn). _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||
Nästa gång ska jag tala ur skägget (om jag hade något)...
_________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
![]() |
Bilder o videos
Madzarski-Ferrari
|
3182 besök totalt |

