Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 12556 besök totalt |
Vad krävs för en runda på 8.09btg? Har ett tänkbart svar...
Mitt recept: En styck gubbe på 50+ ![]() En styck "normal" 9-3ss, std hjulvinklar m.m. ![]() Ett gäng schyssta r-däck ![]() Tror ni det räcker? MÅSTE något ändras? ![]() _________________ /Stefan Karlsson "ordnung und sauberkeit macht qualität!" |
||||||
Ja, byt gärna bil så funkar kombinationen.
![]() Ett styck turiståkare av god klass, en helt normal Porsche GT 3 och en omgång R-däck räcker. Peeter var väl inte i närheten av 8.09 med 9-5 Aeron om jag inte minns fel, iofs med gatdäck. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||
Re: Vad krävs för en runda på 8.09btg? Har ett tänkbart svar
Lägg till en STOR näve med BANKUNSKAP över ![]() Ispåsar oxå för att hålla knoppen kall! _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||
Den turiståkaren skulle garanterat vara svettig så det räcker och blir över även i en GT 3. Det var en och annan båge och "fetingbil" som inte höll undan Saaben... ![]() Men 8.48, med helt vanliga gatdäck, Pirelli PZero 225/45-17, det är inte heller så illa pinkat va? Detta har också hänt! Med samma 9-3:a! ![]() Finns det fler kommentarer? Är det möjligt? _________________ /Stefan Karlsson "ordnung und sauberkeit macht qualität!" |
||||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
I fallet med GT3'an som jag tänker på vet jag i vart fall att passageraren var lite lätt svettig. ![]() Var det du som körde Saaben och funkade den i så fall bra på ringen? (Jag har just köpt mig en 9-3ss 2,0t med 225/45-17 PZero) _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||
Ja, föraren är tränad och R-däcken gjorde att 39 sekunder kapades samt att bromsarna brann upp ![]() ![]() Poängen med detta är att DET HAR HÄNT, allt är sant. Tiden är satt i verkligheten med en 9-3ss och Re540:or. Underbara däck, förresten, enligt föraren. Ville se hur skeptiska ni är mot gubbar, Saabar och annat. Materialet är inte allt! Fler kommentarer och synpunkter, erkänn att det finns lite skepsis i buskarna? Jag tycker det hela är helt underbart! _________________ /Stefan Karlsson "ordnung und sauberkeit macht qualität!" |
||||||
Kan tro det! Saaben och ringen: Nä, önskar att det var jag, men nej... ![]() ![]() ![]() ![]() Vad är det för modellår på din bil? Är det sportchassi på den? _________________ /Stefan Karlsson "ordnung und sauberkeit macht qualität!" |
||||||
Det är en -05 som har rullat ca 30, snälla, mil sen i torsdags, dock utan sportchassie. Jag tyckte bägge varianterna kändes bra vid provkörningarna och valde att spara några kronor. Tanken är att den här bilen skall förbli omodifierad och inte belasta bilkostnadskontot i onödan, det sköter Kadetten så bra på egen hand. Vissa justeringar får man väl kanske göra ändå. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||
Ahh, ok. Jag tycker standardchassit är trevligare för det allra mesta, särskilt på vintern. Kul! Jag jobbade för leverantören av din styrväxel i Saaben till i somras. ![]() _________________ /Stefan Karlsson "ordnung und sauberkeit macht qualität!" |
||||||
Jag måste erkänna, att jag är mycket skeptisk till tiden!!! ![]() Hur mycket väger bilen och hur många hk har den? Vem körde bilen? Kördes det några fler varvtider i närheten av de du nämner? _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||||
Jag har mailat föraren om vad jag får avslöja, men jag går fullständigt i god för att det inte finns något av överdrift i detta, snarare tvärt om. Bilens kompletta data känner jag inte till just nu, men det skulle förvåna mig om den inte är vägd. Återkommer i ämnet! ![]() och nej, det var inte Per Eklund! ![]() _________________ /Stefan Karlsson "ordnung und sauberkeit macht qualität!" |
||||||
Har läst detta inlägg ett par ggr nu och jag har ju förstått att det inte är pappa svensson som har varit ute och rattat! om man bromsar EFTER att bromsarna gett upp med bredsladd på ringen så borde man nog vara lärd i den övre skolan... Så johan du har nog rätt att det måste vara en person med bra kunskap om rally eller liknande motorsport som kräver "bredställ" på asfalt för att detta skulle kunnas göras på ringen utan total kvaddning av bil. _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||
Min väger 1520 kg enligt regbeviset och har 175 hk, Aeron har 210 hk och väger runt 10-15 kg mer, säkert ytterligare 10 kg om den har 6-växlad låda.
_________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||
Den vassaste 9-3:an i std-skick har 7,4 kg/hk att släpa på.
![]() Att köra 8:48 BTG på gatdäck, med en riktigt duktig förare kan vara möjligt. ![]() Men att kapa 39 sek med R-däck på en bil med det vikt/effektförhållandet är jag som sagt skeptisk till! om det däremot handlar om en preparerad bil, där man åtminstone närmar sig 6 kg/hk, då kan jag köpa det! ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||||
De var väll förra Augisti/ september jag var nere och såg någon "mysko" saab 93a med brembo ok feta skärmbreddare magnesium fälgar konstigt avgasrör mm.
Tror till och med att denna saab kom med på bil i AutOMotor sport som jag gjorde ett inlägg om att flertalet av Porchana här på rejsa syntes med reg plåtar och allt. _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||
För egen del är jag inte skeptisk mot gubbar. Om man hunnit bli "gubbe" har man samlat på sig erfarenhet, det enbart gör att "gubbar" skall tas med i beräkningen. ![]() Däremot måste jag säga att jag, liksom flera, är skeptisk till tiden 8.09 BTG. För om det är en standard 9-3 så är det en oerhörd bedrift... om framförallt chassiet (som väl inte är känt för att vara det mest svängvänliga?) är utbytt till ett rejälare kanske Herrn Rörhl eller någon skulle klara av det hela... Med ett rent par kalsonger väntades på Grüne Hölle. Men för många faktorer är okända för att man skall kunna bedöma? Årsmodell? (Dvs gamla eller nya 9-3?) Effekt? Chassie? _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||
Det känns skönt om att inte vara ensam om idén med SAAB på ringen. Dock är jag inte i närheten av dessa tider... än!
Abz ![]() _________________ Anders Berg Nybliven pappa som inte vet när dottern eller hennes lillebror låter honom åka till NS härnäst... |
||||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 12556 besök totalt |