| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Frågor angående oljekyl och kringutrustning....
|
7 besök senaste veckan (5792 totalt) |
|
Jag håller som vissa säkert noterat på att montera en T5 motor i min seven. Då är det läge för en oljekylare. Jag har skaffat en stor en rackare från Setrab. Nu kommer frågorna.... Vilket håll ska jag egentligen montera den på? dvs, ska kylaren ha anslutningarna uppåt så att oljan stannar kvar i kylaren eller ska de vara nedåt så att kylaren töms efter motorn har stannat? Vilket brukar man göra och varför?? Vid montering av slangar till kylaren, räcker det med en schysst armerad slang (liknande de som används till vattenkylare men tunnare) samt slangklämmor eller ska man se till att få tillverkat mer seriösa slangar med pressade kopplingar? _________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||||
|
Re: Frågor angående oljekyl och kringutrustning....
De borde väl ändå vara uppåt, annars är väl risken att det finns luft högst upp i kylaren som inte kommer försvinna och att du då inte använder alla celler i kylaren. Eller tänker jag dumt nu igen? _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
|
Hej Staffan. Hur stor kylare har du skaffat? Själv kör jag med 19 raders Setrab kylare och jag tycker att den verkar för liten för efter en stunds ban körning så går tempen upp till110* i allafall när jag körde på Ljungbyhed men där hade du själv problem med tempen så jag tror att det var banan som spelade roll , den var snabb.Enligt alla som kan detta med oljekyl så skulle detta räcka och bli över för mina behov tycker att tempen stiger lite för mycket för att ha så stor kyl
Kommer nog byta till större för att få ner tempen ännu mer , har ett olje kyl från en 240GRa turbo och den är stor så den borde ju räcka men problemet är att få plats med den men det löser sig. Så mitt råd är sätt en stor hellst en för stor kylare Angående hur du ska ha anslutningarna (upp eller ner ) så tror jag inte att det spelar nån roll , har sett både och . Själv så har jag dom neråt och det fungerar för mig.Gott att kunna tömma kylaren vid oljebyte utan att bähöva riva när hela kylet Det med slangarna vilken du ska ha så köp en riktig olje slang som tål i allafall 130* och givetvis armerad . Det med slangklämma eller riktig koppling ? Själv kör jag med dubbla slangklämmor och det har fungerat i 2år nu så jag tror inte att det spelar nån roll . Vet inte vad det kostar med riktiga kopplingar men det är säkert inte billigt. Hoppas att du har fått lite klarhet i detta
_________________ --VVTS-- |
||||
|
Angående pressade kopplingar så finns det rätt många som fixar med hydraulslangar till lantbruksmaskiner och de kan säkert pressa slangar för rimliga pengar!
>>Maciek Har Volvon termostat till oljekylaren, och i så fall vid vilken temperatur öppnar den? Saabens oljetermostat öppnar vid 105 grader. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
|
Jag har också en 19-raders från setrab. Jag har monterat min med anslutningarna uppåt och hoppar helt enkelt över att tömma den vid varje oljebyte. Jag byter olja ofta och anser att den lilla mängd som blir kvar inte spelar så stor roll.
Samma sak tycker jag om 110-grader oljetemp vid bankörning. Själv anser jag det inte vara några problem när jag har en fin kvalitétsolja i bilen. Innan jag hade oljekylen har jag haft 125-grader på tempmätarn på Gelleråsen. Nu ökar oljtempen ganska snabbt upp till 110 men stannar sedan där. Man bör dock vara medveten om att oljan slits snabbare vid dessa temperaturer och att man därför bör göra oljebytena lite tätare än vad det står i serviceboken. _________________ 200sx S13 '93 OGS #202 - Jonas200sx |
||||
|
ok, jag tackar för de olika svaren och tror att jag fått lite klarhet i det hela.
Jag kommer montera kylaren med anslutningarna nedåt pga följande: då motorn är kall och jag ska mäta oljenivån så kommer kylaren vara full med olja vilket enligt mig ger en mer korrekt oljenivåmätning. Jag kommer nog tömma kylaren från olja vid varje oljebyte. Känns bäst så. Jag har för mig att 110* inte är några problem som oljetemp. Det kan väl vara betydligt högre utan några större problem. Det finns ju en termostat till oljekylaren men jag vet inte när den öppnar... Slangar får jag fundera ett tag på, har nämligen inte bestämt mig än...
Jag kommer inte ihåg hur många rader kylaren är på men den är stor (säger de som kan iallafall...) och kommer ifrån Setrab. _________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||||
Ja det sitter en termostat original på blocket där slangarna är anslutna och den öppnar vid 100 grader har jag för mig men jag ska kolla upp det så att jag vet exakt
||||
|
Jag hade tänkt montera min kylare med anslutningarna uppåt bara för att den INTE ska tömmas när man stänger av motorn. Om du startar med tom kylare tar det längre tid innan du får oljetryck, eftersom kylaren måste fyllas först.
Men ska man koppla oljefiltret före eller efter kylaren? (Jag har flyttat iväg filtret i samband med kylarmonteringen för att få plats med ett riktigt oljefilter) _________________
Ny kulbil i garaget.
|
||||
|
Jag har filtret före oljekylen (och för tillfället sitter orginalfiltret kvar efter men det ska bort snart).
Skjuter jag motorn vill jag inte ha kylen full med metallpartiklar. I så fall skulle man ju få byta kylen också. Har för övrigt HP-1 filter. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
|
Mindre än 50 kr/st _________________ Pär Hylander |
||||
|
Nu har du visserligen hög effekt, men en såpass stor kylare funkar nog upperligt om man bara får igenom rejält med luft genom den, jag själv har det bekymmret t.ex 110°C är ju lagom! En del säger t o m att 125 °C är lagom.... _________________ Pär Hylander |
||||
På 911 med oljekyl i fronten tar systemet typiskt ca 11 liter, men när man byter så skifter man bara 6-7 liter. Sådär har det varit sedan 70-talet och funkar ändå. _________________ Pär Hylander |
||||
|
Jag skulle vilja påstå att det är minst lika bra med dubbla slangklämmor som med pressad kopplingar. om ni befinner er på en bana där RHK kör i sommar kan ni leta upp den Hansen Formel Vee som körs av Nils Wramell (Nils är, för er som inte vet det, son Lalle Wramell som är delägare i Setrab), bilen är svart och vinröd med Setrab dekaler på sidan. Intressant nog kommer ni att kunna konstatera att Nils bil inte har pressade kopplingar utan såna som har slangklämma... Därmed vill jag inte säga att dubbla slangklämmor är bättre än pressade koppling men ni behöver definitivt inte vara rädda för att använda slangklämmorna. När ni bygger ihop ert system måste ni tänka på att det är skillnad på var ni mäter temperaturen. Mäter ni på oljan där den är som varmast (i praktiken i tråget) eller mäter ni ingående olja i motorn (efter oljekylen)? För t ex wankelmotorer lär Mazda rekomendera ca 70ºC olje temp på den ingående oljan. Detta ger dock en betydligt högre temp i tråget (vid hård körning över 100ºC). Det innebär naturligtvis att om ni istället ligger på över 100º redan på ingående olja så kommer oljan i tråget att bli betydligt varmare och det bör finnas risk för haveri. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Då blir det nog så hos mig med. Jag funderade mest på om filtret funkade bäst med lagom varm olja eller liknande.
Det har jag med. Snart monterat också. _________________
Ny kulbil i garaget.
|
||||
original så sitter slangarna kopplade en uppe och en nere på oljekylet. Oljekylaren är av typ automatoljekylare (alltså ihopbyggd med vattenkylaren) . När jag monterade ny oljekylare med kopplingarna neråt så har jag inte märkt att det skulle ta längre tid för oljan att bygga upp tryck
Både lampan och mätaren reagerar direkt när motorn tänder
||||
|
Jasså så lite , det visste jag inte.
||||
|
Den sitter direkt bakom grillen men jag har tänkt att sätta lite aluplåtar runt kylet som styr luften bättre, det kanske hjälper ? Trodde att 110* var för högt :eek:Det säger många som är duktiga på att bygga motorer. Finns nån tråd om detta , det har ju diskuterats förr. 125* är lagom Det hade jag innan jag satte i detta kylet och då fick jag rådet att se över oljekylningen annars var risken för motorskador mycket hög.
||||
|
Jag mäter direkt i tråget(givaren sitter i oljepluggen). _________________ --VVTS-- |
||||
|
Jo, jag tror oxo det funkar utmärkt med slangklämma och ännu bättre med dubbla. Pressade kopplingar funkar bra till 400 Bar eller så, vilket ju inte slangklämmor gör. Men nyttan av i detta fallet är ju inte så stor.....
Det där med kylluften handlar ju inte bara om att få in luft i motorutrymmet, den behöver ju kunna komma ut sen oxo för att göra plats åt ny frisk kall luft. _________________ Pär Hylander |
||||
|
Jag har sanerat bana efter att en bil med slangklämmor till oljekylet tappat ena slangen, det var "sådär" kul, två ggr samma dag t o m.
Har aldrig hört talas om nån med pressad koppling som haft problem däremot. Vad säger de olika reglementena? De borde ju spegla nån form av erfarenhet av bankörning tycker man. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Hej! Lyfter en lite gammal tråd men skulle vilja veta om det är någon som vet vad som är bäst egentligen om hur man monterar ett oljekyl?
Anslutningar upp eller ner? Kan man ha dom åt samma sida oxå, tex åt höger? Har lite problem med plats nämligen. Mvh _________________ Avregistrerad användare |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
7 besök senaste veckan (5792 totalt) |