Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (3395 totalt) |
Hej Bilprovningen !
Tog idag min första kontakt med Bilprovningen i Linköping, tänkte mest att jag skulle reka lite inför kommande registreringsbesiktning, tänkte att det vore bra att få komma ut att visa lite bilder på vår tänkta burmontering, och detta tyckte nog besiktningsmannen att det skulle gå och lösa. ![]() ooooooh, vad bra tänkte Martin och skulle just lägga på luren när den faktiskt trevliga besiktningsmannen ställde frågan, är det några fler förändringar på gång, än att bur ska in ? ![]() Nja, inget av betydelse sa jag, bara nya stolar och en sportratt, men det är väl inget som ni bryr er om !? FEL FEL FEL sa mr. besiktningsman, du måste då kunna visa upp intyg på att både ratt, stolar och stolfästen är godkända i just din bil av biltillverkaren eller ratt / stol -tillverkaren.... ![]() ![]() ![]() Vad säger ni om detta...!? Har någon annan råkat ut för detta och hur har ni löst problemen ? _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||||
Det där gäller helbilsgodkännda bilar, om jag inte misstar mig så är din såpass "gammal" att det inte gäller för din bil.
Edit: Jag tror att helbilsgodkännandena börjades med ca 97-98 ? _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
Hej
Det gäller faktiskt även bilar utan helfordonsgodkännande om man hårddrar reglerna. De flesta besiktningsmän brukar använda sunt förnuft men det finns alltid sådana som följer reglerna till punkt och pricka. Regga på annan station (eller med annan gubbe) eller besikta med originalprylar är två möjliga vägar. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
och så har det varit sen 1970 (eller möjligen 1969) när man införde krav på förstörande krockprov på alla nya bilar. I princip inga modifieringar tillåtna som kan påverka krocksäkerheten. I början på 80 talet infördes, efter HÅRT och långdraget arbete av Sture Torngren på tidningen Wheels, med flera, fenomenen amatörbyggt fordon och ombyggt fordon. Men du bor ju nära Åtvidaberg, det var åtminstonde förr känt för att ha en "snäll" besiktningsstation. _________________ Johan Rådlund |
||||||
som sagt mitt tips är ochså åtvidaberg dom är rätt snälla.
jag besiktigar min i linköping eller rättare sagt min far gör detta åt mig då han känner de flesta där. så han kommer undan med en del. bla förra sommarens avgassytem ![]() när killen skulle köra upp bilen på lyften fick han gasa till lite.om man säger så här alla i hallen blev knäppt tysta o såg ut som de skitigt på sig. ![]() _________________ Gustav Olofsson ![]() Volvo V40 T4 2002 |
||||||
Jag kan gissa den A-besiktigarens namn... _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||||||
Att dom kräver ett intyg som "ska gälla" rimmar i mina öron ganska illa då vi inte har ngt liknande TÜV i landet... Eller?
För då skulle man ju egentligen bara kunna be att Sparco skriver på baksidan av en gammal servett från fikat att stol X funkar i bil Y.... ![]() Eller så kan jag eller ngn annan som tillverkat stolsunderedet till våra bilar skriva intyget på att "Ja, det blev fint dethär". Ibland blir jag så sur på byrokrater, paragrafnissar och annat löst folk som håller sig till regler det inte finns ngt regelverk för... Eller är jag ute och cyklar nu? |
||||||
Jo det var så jag sa oxå... Men jag blir sur iaf. ![]() |
||||||
Ersätta airbag-ratt med sportratt lär inte gå hem ![]() Nödvändighetsvis inte applicerbart på just denna bil Faktum är att jag vet folk som fått åka hem och byta bort sina Movit-bromsar till original. Min bil var ny så jag slapp besiktiga. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||
Besiktningen i Jkpg brydde sig inte om en annan ratt (mockaklädd modell
![]() Mao (som William skrev) om det höjer säkerheten, kunde man ju tycka att de borde släppa igenom det. _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||
Jo, det är kanon. Men man kan ju inte ha ett system där det blir upp till en enskilt statligt anställd individ att bestämma. ![]() _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||
Man tycker ju att det inte borde vara problem egentligen när man vet vilka skrothögar som släpps igenom.
Min 245:a som jag besiktade i våras tex. Den kunde man ju dra loss bitar ifrån med bara händerna. Men den gick igenom. ![]() _________________ William Ekström |
||||||
Vad menar du, det är ju exakt så det är nu... BesiktningsGubbe: Din bil låter för högt! Entusiast: Va? Den är ju tyst som en ny Polo..? BG: Den låter för högt (börjar fibbla med hand-dator-mojängen) E: Men men men, hur mycket får den låta då och hur mäter jag det? BG: Du måste montera minst fyra ljuddämpare och komma in och visa upp bilen så lyssnar vi. E: Jamen det måste väl finnas ett gränsvärde? BG: Nej, jag avgör ok det är tillräckligt tyst! (äkta samtal fritt ur minnet, de blev gnälliga när de insåg att jag inte hade en enda ljuddämpare. Konstigt att de inte gnällde innan de såg det då... ![]() ...osv, listan på liknande scenarion kan göras fruktansvärt lång. > ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Precis vad jag menade. Man blir ![]() |
||||||
bilprovningen kan te sig lite okonsekvent ibland.... fick vi erfara vid regbesiktning av hustruns 850... (handikappanpassningen krävde regbes). verkstaden som gjort jobbet hade råkat få till automatiskt helljus istället för halvljus... det var ok enligt besiktningsmannen som noterade det muntert.... fast hon fick anmärkning på att indiktionslampan för dimbakljuset var trasigt...
|
||||||
Hej
Intyg för enskild komponent kan faktiskt tillverkaren ordna, men inte på en servett. Det ska vara provningsintyg som Vägverket godtar, enligt ett speciellt förfarande. När det gäller ljudnivå, så finns det faktiskt inget gränsvärde vid kontrollbesiktning. Samma sak gäller där, bilen är en gång typbesiktad i ett visst utförande med avseende på ljudnivå (som också testats med krängliga hopplösa förbifartsprov), och ändrar man bilen så att ljudnivån ändras...ja, ni förstår. Det är bökigt det här. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
En sån idiot råkade jag ut för med saaben ![]() Avgasröret var för grovt, fjädringen för hård och profilen på däcken för låg ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||
hur groft avgasrör hade du? klara mig med 5tums utblås förra sommarn plus raka rör mer eller mindre.
Tydligen så är det stor skillnad på bilprovningen i landet på vad som godkänns och inte.Beroende på vart man bor.Ett exempel Garage grannen hade en cobra replika med trimmad cheva 350motor. Inför sfro testet så monterades andra dämpare som hade stoppning o allt lull lull som gör att bilen låter som en symaskin.Efter sfro testet var det bes på vanliga bilprovnigen denna gång körde han in med raka rör bara ljuddämpar attraper (stavning) alla som har varit på en dragracing tävling vet vad en v8 låter utan dämpning.Bilen gick igenom utan några som helt problem killen som besiktigade bilen sa tydligen att hade de gott igenom sfro så funka de för honom. ![]() _________________ Gustav Olofsson ![]() Volvo V40 T4 2002 |
||||||
Vad jag minns så förr hade biltema sportstolar som faktiskt var godkännda av SPB för montering i standardbilar. (Dom var väl dom enda stolar som fanns som var godkända förutom orginal på den tiden om jag inte minns fel i det heller)
![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
Hejsan, jag fick tvåa på att ratten inte hade godkänd märkning när jag regbesiktade en volvo 242 -75 för ca 3år sen, blev även 2a på att pluspolen på batteriet inte var inkapslad.
Min bror va inne och besiktade (ej regbes) en annan 242 -75 hos samme man, han hade målat regnr på fel regskylt genom att först spraya den vit, och bokstäverna var sprayade med mattsvart på detta. Bilen skulle ha b20motor, men där satt en trimmad b23e. Den gick igenom utan anmärkning, dock blev han ombedd att regbes till nästa år. //Robert |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (3395 totalt) |