Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Rengöra grov smuts på motor utvändigt/invändigt ???
1, 2   >>
9 besök senaste veckan (15205 totalt)
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411


Trådstartare
Rengöra grov smuts på motor utvändigt/invändigt ???

Skulle behöva hjälp med tips på tekniker och/eller kemikalier/medel man kan använda för att tvätta motorn.
Problemet är att den är delvis nerplockad även om jag tänkte montera ihop den för att få blocket rent först.
Det som känns som ett problem är att denna motor är ett projekt som kommer att ta tid o därför vill undvika all form av korrosion på delarna.
Efter rengörning skall den plockas ner i bitar för att sedan byggas upp igen

Bifogar bild på hur den ser ut nu



Fler bilder: Länk

Edit: fixade bruten länk

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Det är ju inte så kul att hålla på med....men jag röstar på bensil.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Leif Blyberg
Karlskoga
Här sen Nov 2004
Inlägg: 216



Glasblästrade blocket och toppen efter det att alltdemonterats. Högtryckstvätt, tryckluft, högtryckstvätt try... ett antal gånger. Lackade sedan topp och block i silvermetallic. Blev mycket nöjd med resultatet:



/Leif

_________________
/Leif Blyberg Peugeot 205 GTI Fyndbörsen Cup www.sskracing.com
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Jag skulle ha plockat isär den helt, sen tvättat motorn med högtryckstvätt, avfettning och bromsrengörningsmedel (bräkleen tex). Sen blåser man allt rent med högtryck och sprayar över den med nån olja så att den inte rostar fram tills den ska målas.

_________________
William Ekström
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Jag röstar oxå för att plocka isär motorn först och rengöra sen.

om det är en aluminiummotor så är det säkert mycket oxid överallt, då är väl bläster det enda som hjälper?

Annars så är hetvattentvätt bra grejer!
Vi hade en på mitt förra jobb där vi körde motordelar, blir som nytt (nästan) färgen lossnar dock oftast...
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411


Trådstartare
Klart det är en aluminium motor, det vet man när man ser texten på ventilkåporna
Jag trodde man skulle undvika bläster pga svårigheter att få bort blästermedlet. Nu kanske man bara skall glasblästra aluminium.
Tanken är inte att få motorn "metallren" utan fri från damm, fett, olja, avlagringar i kanaler, grus osv.
oxiden får gärna vara kvar och jag har bara tänkt att måla ventilkåporna sedan

Edit: oxid på utsidan alltså

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Jo man vill unvika bläster så långt det går...
Men vill man verkligen ha det rent så finns det inte så många alternativ, och då får man ta konsekvenserna
Man får nog bort all sand om man är noga och tänker på hur oljekanaler och sånt tar vägen..
Fast ska du lix måla motorn sen så hade jag inte blästrat den.
Då hade jag tvättat först och sen kört lös ev. Oxid med roterande stålborste..
Ang tvättning, högtryckstvätt med hetvatten är väldigt effektivt oxå!

Edit. nu när jag tänkte efter vem som startade tråden så är det ganska givet vad det är för motor
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Sätt upp motorn i ett motorstativ, sen har du på riktigt stark avfettning som är petroleumbaserad. Tex vad som även kallas för kallavfettning. Låt det stå ett tag och sen är det bara att blåsa på med högtryckstvätt med varmvatten. Det tar bra på plja och smuts. Sen får du vara lite snabb och plocka isär och vara beredd med en trasa och tex 5-56 flr att behandla tex lopp och lagerlägen. Har en tendens till att rösta väldigt fort när man tagit bort all oljehinna.

_________________
Jonas Edling
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



Jag skulle kolla med en industri rengörnings firma , dom har citrus baserade avfettning , som tar bort det mesta , thumbs up alt 2 är motorenoverings firmor brukar ha varmtvättar som funkar bra . thumbs up

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8380



Jag la mitt block i ett stort grunt plastkärl och hällde sedan på lite diesel och satte mig med pensel och skruvmejsel och det fungerade bra det också. Gummihandskar rekomenderas. Tog iogs nån timme att få det rent men det var enkelt och luktade faktiskt mindre än jag trodde det skulle göra.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19120



Jag har använt mig av rejäl högtryckstvätt med varmvatten och Biltemas fälgrengöring när jag tvättat mina motorer, det har funkat väldigt bra.

Före:



Efter:



Rev isär motorn omgående efteråt och torkade + sprutade 5-56 på allt järn/stål.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



På aluminium har jag noterat att basiskt fälgrengörningsmedel (använder själv Lahegas proffsmedel) löser upp det mesta mycket bra, tar bort allt ifrån kraftig oxid till sot. Efterlämnar dock en matt lätt oxiderat yta då det basiska medlet angriper aluminiumet. Använder man borste och varmvatten så kan man nå ett resultat nästan i klass med blästring.

olja och fett tas lättast bort först med tex avfettning.

Medlet fungerar på stål också, dock inte alls lika bra.
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411


Trådstartare
Ugg, har nu demonterat hela motorn vilket gör saken lite lättare. Har efter gnuggning med borste och biltemas fälgrengörning fått till ett hyfssat resultat, även om jag saknar högtryck. Nu har jag använt en mjukk mässingborste men skall man passa sig för att blanda in olika metaller? Har sett exempel på där aluminiumet reagerar med sliptrissa och bildar gropar och oxidreaktioner.

Så här ser det ut just nu:

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411


Trådstartare
Har fått det hyffsat rent nu. Återstår att ta det sista utvändigt och sedan föröska rensa olje och vattenkaneler i blocket. Tanken är att skölja/spruta med diesel och efterarbeta med pensel, tops, piprensare eller dyligt. Hart hört talas om att det finns borstar som är tll för rensning av kanaler? Någon som har koll på detta?


Så här ser det ut nu iaf :

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



Borstar är , man borrar ut kanalerna , men kan vara svårt att hitta lämpliga , till stötstångs maskiner finns det , (stavas amerikansk v8)

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411


Trådstartare
krister Andersson skrev:
Borstar är , man borrar ut kanalerna , men kan vara svårt att hitta lämpliga , till stötstångs maskiner finns det , (stavas amerikansk v8)


Kan man få en krokig då? Alltså det har ev. ramlat ner smuts i kanelerna samt att det finns avlagringar i vattenkanalerna som jag vill ha bort. Förstår inte varför man skulle borra sneda hål

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



Kunta skrev:
krister Andersson skrev:
Borstar är , man borrar ut kanalerna , men kan vara svårt att hitta lämpliga , till stötstångs maskiner finns det , (stavas amerikansk v8)


Kan man få en krokig då? Alltså det har ev. ramlat ner smuts i kanelerna samt att det finns avlagringar i vattenkanalerna som jag vill ha bort. Förstår inte varför man skulle borra sneda hål


olje kanaler brukar vara raka eller är jag ute och cyklar ?

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1149



Det har kommit ett nytt mirakelmedel från CRC när det gäller invändig motorrengöring, et inte hur det är men tänkte prova en flaska i bruksbilen vid nästa oljebyte. Funkar så att man häller i flaskan i oljan i varm motor sedan så höjer man tomgången alt håller gas för 1200varv under 10min därefter tappas oljan ut och då ska medlet ha löst upp skit som följer med oljan ut.

Lite lustigt är att det på förpackningens baksida står att man skall byta oljefilter vid behov tycker att det verkar märkligt om man inte skulle byta filter om man ändå byter olja?

Detta medel skall tydligen funka mycket bra vilket många andra inte gör

Annars vad gäller rengöring så funkar diesel och högtryckstvätt utmärkt, annars är ett tvättskåp att föredra (brukar låna polarens tvättmaskin på Scania som kör silverolja och kokande vatten i en blandning tillsammans med att korgen man lägger prytlarna i roterar thumbs up thumbs up

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411


Trådstartare
krister Andersson skrev:
Kunta skrev:
krister Andersson skrev:
Borstar är , man borrar ut kanalerna , men kan vara svårt att hitta lämpliga , till stötstångs maskiner finns det , (stavas amerikansk v8)


Kan man få en krokig då? Alltså det har ev. ramlat ner smuts i kanelerna samt att det finns avlagringar i vattenkanalerna som jag vill ha bort. Förstår inte varför man skulle borra sneda hål


olje kanaler brukar vara raka eller är jag ute och cyklar ?


Dom är raka men jag vill inte orsaka metallspån i motorn, dessutom krångliga att komma åt då det troligen behövs väldigt långa borr (45cm +). Vattenkanalerna är långt i från raka. Jag vill alltså få bort ev smuts i oljekanalerna och avlagringar som jag vet finns i vattenkanalerna, denna motor kördes i en folkrace bil så dom fuskar ju givetvis med glykol i kylvätskan och då blir det snabbt "rostklägg" som jag har fått bort det mesta av. Känns som det få blir diesel o sedan något som Cooper killen nämner när man starta upp första gången

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
swahngbg
Göteborg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 239



Cooper Killen skrev:
Det har kommit ett nytt mirakelmedel från CRC när det gäller invändig motorrengöring, et inte hur det är men tänkte prova en flaska i bruksbilen vid nästa oljebyte. Funkar så att man häller i flaskan i oljan i varm motor sedan så höjer man tomgången alt håller gas för 1200varv under 10min därefter tappas oljan ut och då ska medlet ha löst upp skit som följer med oljan ut.

Lite lustigt är att det på förpackningens baksida står att man skall byta oljefilter vid behov tycker att det verkar märkligt om man inte skulle byta filter om man ändå byter olja?

Detta medel skall tydligen funka mycket bra vilket många andra inte gör


När det endå näms ihop monterade, gående motorer. Kan jag bara intyga att detdär medlet funkar.

Körde det i min 240 när det skulle bytas till lite dyrare olja, å oljan såg fin ut i färgen många mil efter bytet.
(Kan tilläga att jag bytte från HCJ billigaste halvsyntet till Castrol GTX Magnatec 5W-40)

_________________
Henrik Swahn

Ricky Bobby!...
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1149



fint!!

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Skruva banåkabil
Rengöra grov smuts på motor utvändigt/invändigt ???
1, 2   >>
9 besök senaste veckan (15205 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande