Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
1, 2 >> 2492 besök totalt |
Fair Play?
Det finns bara ett tillvägagångssätt att stoppa Richard Göransson i STCC!? -Att straffa honom med domslut med bakgrund som absolut inte påverkar tävlingen. Denna gång var det vid gemensamt däckbyte då Richards bil fortfarande stod i luften tillsammans med flertalet andra bilar. Historien upprepar sig på Karlskoga och denna gång låg Volvoteamet bakom protesten. Förövrigt den enda protesten som inkom vid denna situation. Som om inte det kunde räcka för de framhjulsdrivna teamen att det redan fått STORA förändringar till fördel framhjulsdrift. Allt enligt STCCs fokus på show. Men åskådaren då, hur skall denne hänga med i alla svängar? - kolla, kolla Göransson tar en extra sväng in i depån.ja ja men det är ju bara för att han leder förstår du väl, visste du inte att de ändrar reglerna hela tiden!!! och vad är det för show då trots alla odds, en bakhulsdriven bil tar sig fram i ledning på finalrejset med övervikt från förra tävlingen i Knutstorp, bestraffas för en millimeterrättvisa utan underlag? När sedan Richard Göransson valde att lyssna på teamchefen och ta sitt straff så fick han till sin förvåning inte vare sig domslut eller protest skriftligt ![]() ![]() Ingen tittade på Volvon den gången och ingen tittade på någon annan bil denna gång vid det gemensamma däckbytet än just Richard Göranssons bil. Det uppenbart att Volvoteamet inte har känsla för fair-play, för på vilka grunder skaffade sig Richard Göransson ytterligare fördelar genom att hänga i luften ett antal sekunder ytterligare utöver 3 minuter vid detta gemensamma däckbyte? ![]() Jag tycker personligen att om nu showen är i fokus efter alla regler som komponeras för att ge fördel Volvo ![]() ![]() |
||
alltid favoriten som ligger under luppen
![]() ser inte hur göransson kan ha fixat till sig en fördel genom ett däckbyte? är kalla och oskrubbade däck snabbare ![]() bara att inse att westcoast racing har fixat till en bil som klaffar och att richard är en bra förare. flash hade väl pole nu senast när de körde i helgen.även han kör bmw.vilket sticker kanske lite extra i ögat på volvo teamet. _________________ Gustav Olofsson ![]() Volvo V40 T4 2002 |
||
Personligen tycker jag att STCC har levt på övertid i massor med år, men det drar säkert in flis till arrangörerna... Stödklasserna är juh roligare att se än själva huvudattraktionen...
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
såg finalen nu igen.kan inte fatta tävlingsledningens beslut att ge richard bestraffning för en sån sak.
såg nya jtcc för förstagången nu ochså roligt med ett stort startfält. kul klass closeracing ![]() tycker stora stcc klassen är roligare att se på iallafall. mbn va häftig kommer inte ihåg vart han hamnade i tabellen dock? _________________ Gustav Olofsson ![]() Volvo V40 T4 2002 |
||
Nyss hemkommen från Gelleråsen. Är helt matt över vad man sätt.
Att Göransson's bil inte kommer ned på backen i tid innebär ingen skada för något annat team och ej heller någon fördel för Göransson. Skulle öppet vilja ställa följande frågor till följande personer: Christian Dahl: Är du nöjd med din helg? Alexander Murdzevski Schedvin: Är du stolt över vad Volvo förknippats med på Gelleråsen idag? STCC, organisation & domare: Tror ni att publik och sponsorer har något förtroende för ert sätt att genomföra tävlingsevenemang? Eller kanske lite rakare; Tror ni att era besökare är så dumma att de inte ser vad ni håller på med? Tror tyvärr att Mats har helt rätt. STCC som tävlingsform lever på övertid! _________________ Magnus Hansson |
||
Jag kanske missat nåt men var protesten rätt? Drog Göranssons team över tiden? om den var rätt så kan man väl knappast gnälla på domslut, och om det var andra bilar som stog i luften så kan man ju fråga sig varför inte Westcoast Racing protesterade på dom?
![]() Är det racing på toppnivå så kan man ju inte räkna med att värsta konkurrenten skall vara hygglig och inte protestera... ![]() Själv sitter jag och funderar på varför Thed Björk är så snabb, är det pga en otrolig talang och hårdträning under vintern eller för att alla andra är långsamma? Att nån kan komma från "ingenstans" och leda serien är ju otroligt, vad har han kört tidigare? ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Tja, just Thed eller Super-thed som han "kallas" är ingen direkt nybörjare..... han har kört Sportvagns-VM med SRSC, Formel3000 och diverse andra potenta bilar som Viper i GTR och Audi i STCC (1 lopp) |
||
Racing på toppnivå är det väl knappast längre då man lottar ut starten med PingPong bollar? ![]() |
||
om protesten är rätt går inte att validera då tävlingsledningen vägrar lämna ut sitt beslut skriftligt ![]() Sedan kommer vi till det här med att vara sportslig eller ej. Kan någon förklara för mig vilken skada Dahl & co (eller något av de andra teamen) led av att Göranssons bil (påstått) hängt i luften ett par sekunder extra? Inte blev han snabbare av det. Är det sportsligt att idka paragrafrytteri av den här sorten? Tydligen inte då de andra teamen inte verkar ägna sig åt den sortens verksamhet. Sedan är det lite lustigt att det inte kan produceras och publiceras ett skriftligt beslut på bestraffningen. Motiveringen: "Nej du tog straffet". Således, hade inte Göransson tagit sin drive-through utan skitit i tävlingsledningens beslut hade fått beslutet skriftligt och haft en möjlighet att klaga på det. Snälla någon med större kunskaper än mig om racing (för det verkar behövas), förklara denna idioti!! Inom alla andra områden i vårt samhälle, sport såväl som annat, får du ta del om det beslut som fattats om "dig" även om du underkastat dig den åtgärd/reprimand/straff som utsetts men tydligen inte här. För mig känns detta helt otroligt. Vad är slutsatsen? "-Skit i domaren så har du åtminstone en möjlighet att i efterhand hävda din rätt." Göransson har den respekten för tävlingsledning att han följer deras beslut. Till vilken nytta undrar jag. Racet för hans del var ju förstört, och på vilka grunder detta skedde lär vi tydligen inte få veta..... .... men så var det ju sist gång han körde STCC på Gelleråsen också. _________________ Magnus Hansson |
||
Re: Fair Play?
Ungefär som att hänga på Stefan Holm ett 20kg's viktbälte för att han vunnit OS... ![]() _________________ Johan Rius Tonykart Racer DD2 |
||
Utan att säga om det var rätt eller fel så kan jag ju ialla fall säga att man blir ju lite förvirrad som publik
![]() Men som någon skrev så kan man ju fråga sig om det är rätt att döma ett straff till någon som gjorde nått långsammare än någon annan (Kanske nått att införa i DTM & CART ![]() ![]() ![]() _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||
Att inte få ut det skriftligt låter ju otroligt konstigt, lite som att inte få se korten om man inte synar...
![]() Vad blir det för åtgärd om man inte går in? DSQ? Rimligtvis borde man ju bli diskad om man inte går in men om man inte får se papper på domslutet om man går in så är det ju ett fruktansvärt sjukt system. Klart man skall respektera domare men om inte domsluten är fastslagna och officiella så är det ju rent lotteri. Om man skiter i att gå in så kan man bemöta protesten och kanske få den ogiltigförklarad? Fredrik: ok, då var det inte så oförklarligt då kanske... ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Ska det inte finnas ett dommarprotokoll på bestraffningar? Men det kanske inte behövs om man varit så godtrogen och tagit bestraffningen utan motprotest.
Westcoast kanske såg ev. poäng till teamet viktigare (han fick väl nån poäng iaf) än att bli helt diskade (pga missad bestraffning). Fanns det beslut om endast däcksbyte och förbud att ändra övriga inställningar? I så fall skall väl det kontrolleras. Annars är det väl naturligt att försöka peta till den inställning som passar däcken bäst och då behöver man alla sekunder man kan sno åt sig. |
||
2.8.3 Röd Flagg under Tävling.
2.8.3.1 omkörning förbjuden 2.8.3.2 Depåutfarten stängs 2.8.3.3 Samtliga bilar skall köra sakta till start och mållinjen och stanna på en rad med ledaren längst fram. 2.8.3.4 Förare som kör in eller skjuter in sin bil i bandepån kommer att bestraffas med Drive Through. 2.8.3.5 Förare som var i bandepån när den röda flaggan visades kan lämna bandepån utan bestraffning innan tävlingen återupptas eller efter sista bil passerat under formationsvarvet/tävlingen återstartats Under tiden tävlingen är stoppad stoppas inte tävlingstiden. Arbete på bilarna på banan och på bilar i bandepån är tillåtet. Påfyllning och dränering av bränsle är förbjudet. Bara teammedlemmar och funktionärer får uppehålla sig på griden. 2.8.4 Nedräkning Återstart av tävlingen Tiden för återstart skall vara kortast möjligt. 10 minuter till formationsvarv - Ljudvarning: Safety Car kör fram och stannar framför ledande bil. 5 minuter till formationsvarv - Ljudvarning: Samtliga hjul skall vara monterade på bilarna. Efter 5 minuters signalen får hjul bytas bara i bandepån. Bilar som inte har hjulen monterade får starta sist eller från bandepån. Större utrustning skall tas bort från startuppställningsplatsen. 3 minuter till formationsvarv - Ljudvarning: Alla utom funktionärer och teampersonal skall lämna startuppställningsplatsen. Bilen skall stå på sina hjul. 2 minuter till formationsvarv - Ljudvarning: Alla utom funktionärer och en teammedlem per bil skall lämna startuppställningsplatsen. 1 minut till formationsvarv - Ljudvarning: Starta motorerna. Funktionärer och teampersonal lämnar startuppställningsplatsen. 15 sek. till formationsvarv - Visuell/ljudvarning: Start av 1 formationsvarv. Förare som inte kan starta skall indikera detta när 15 sekunders skylten visas och funktionär visar gul flagg vid bilen. Enligt Greger Pettersson, STCC AB, missade Göransson både fem- och treminutersgränsen. Hade han fallit tillbaka i fältet och startat sist hade det inte blivit någon drivethru. Fördel av att inte passa tiderna? Javisst, teamet fick ju mer tid att ändra inställningarna än de andra. Frågan diskuteras även flitigt på www.svartamasken.com (där jag för övrigt känt igen något av nedanstående inlägg). _________________ Lars Wiezell RBC-general mm som oftare skriver i min facebookgrupp rbcracing |
||
Dessutom så hade STCC ledningen informerat Westcoast teamet innan omstarten och uppmanat Göransson att starta sist. Pga att teamet missade bägge tidsbegränsningarna och även ignorerat att starta sist så fick han drive-trough straffet. Om det nu var för att han åker BMW, vann fjolårsmästerskapet eller för att han kommer från Örebro låter vi vara osagt men jag har svårt att se det som "paragraf rytteri" eller "un-fair play" från STCC:s sida.
_________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||
varför finns denna regel om den endast verkställs muntligt om någon "råkar" framföra en muntlig protest?
![]() Det var fler bilar i luften efter det att Richard landade. Men eftersom ingen lämnade en muntlig protest mot dessa så hade de tur och fick heller inget straff. ![]() |
||
Vem är det nu som har sett dessa bilar i luften då? Tydligen inte stcc och tydligen inte Westcoast teamet för då hade vi säkert sett en protest ganska omgående. Jag var inte på plats utan har endast läst den information som har lämnats ut till pressen. Personligen tycker jag stcc är i princip ointressant i år och brydde mig inte om att åka till Karlskoga. Dels skall man lotta startordning o sen köra ett par småkval o sedan så blir alltid den röda bilen man hejjar på torpederad (oftast av en volvo) och får bryta. Ungefär samma grej för ett par år sedan i ETCC när Alfa byggde en bra motor under vintern o körde sjortan av bmw på försesången, då gick man in halvvägs och tillät 6 cylindriga motorer varva nästan 1000rpm mer för att jämna ut resultaten. Sportsligt näe, standardvagns racing i detta format är absolut inte sporstligt.
_________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
1, 2 >> 2492 besök totalt |