Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
För stor o-ring? Billig lösning?
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (16658 totalt)
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13317


Trådstartare
För stor o-ring? Billig lösning?

Min torrsumpstank sitter ihop med en stor fet o-ring (diameter som en enkrona ungefär). Tanken köptes begagnad och han som skickade den till Sverige, rengjorde den från olja innan han skickade den. Antagligen har han "rengjort" tätningen också, vilket fått till följd att den svällt(?) och blivit för stor, för så stor som den är på bilden kan väl knappast vara normalt?



Frågan lyder: Hur fixar man detta på ett enkelt, snabbt och framför allt billigt sätt? Vad kan en ny tätning tänkas kosta, och var får man tag på det i den kalibern? Kan man tex korta den och limma ihop den på nytt? Har för mig att jag sett lim speciellt anpassade för o-ringar?
Det borde gå att köpa en ny från tillverkaren, men vi pratar leveranstid på ca 3 veckor eller så, och det har jag inte tid med (försöker jag iaf inbilla mig själv )

Ge mig lite tips nu
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Det finns lim för o-ringar ja.
Men om det limmet som är till för "o-ringar" på löpmeter funkar till att skarva befintliga o-ringar törs jag inte svara på

Hur ser motsvarande del ut som ringen ska täta mot? Det kan ju gå att kränga ihop ändå med lite våld...
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13317


Trådstartare
motsvarande delen ser ut som den undre alubaljan på bilden... utanpå sitter det sen en stor klo som griper kring hela tanken. Tro mig, det går inte att kränga ihop med våld - o-ringen buktar sig inåt och ligger inte kvar i skarven då.
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Anders Jeppsson skrev:
motsvarande delen ser ut som den undre alubaljan på bilden... utanpå sitter det sen en stor klo som griper kring hela tanken. Tro mig, det går inte att kränga ihop med våld - o-ringen buktar sig inåt och ligger inte kvar i skarven då.


Ah.. Ok

Men, ta å ring din lokala hydraulfirma och hör vad dom kan ordna för o-ringar!
om jag förstår det hela rätt så är tjockleken mindre viktig, diametern däremot bör väl stämma hyffsat..

Eller iof... den där o-ringen är ju lix inget att ha, testa skär av den och limma med rätt lim, det kan ju funka!
Citera
Sebastian Petersson
Gävle
Här sen Jul 2003
Inlägg: 322



Liknande sådana o-ringar har vi sitter i lite hydraulcylindrar på jobbet.

Brukar inte vara några problem att få tag på sådana från t.ex Momentum om vi saknar sådana i lager.
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



Är du säker på att den inte ska se ut å då?
Packboxpackningar till lastbilar har ungefär samma förhållande till det den ska sitta på.

_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13317


Trådstartare
Sebastian: Är det dyra saker? (jag föreställer mig en femhundring, och då är kärlet plötsligt inte så billigt längre )

Daniel: Rätt så säker, det är verkligen omöjligt att få ihop det så här... Jag har skickat ett mail (med bild) till tillverkaren, får se om de reagerar

eftersom jag inte har något att förlora på detta, så kanske någon kan tipsa om var man får tag på o-ringsklister?
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3499



du måste ju inte kapa den i rät vinkel, om du har en spetsigare vinkel på den så pressas ju skarven ihop något samtdigt som du spänner ihop delarna.

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Momentum i Malmö kan svarva till o-ringar i valfri dimension, inte så dyrt. Annars har de i stort sett allt i lager, Ring och fråga.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Yaskin
Norrköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 250



sverull har också o-ringar, om du inte hittar nån annanstans...

_________________
Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990
Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart...
Andreas Fogelberg
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 933



Re: För stor o-ring? Billig lösning?

Anders Jeppsson skrev:
. Antagligen har han "rengjort" tätningen också, vilket fått till följd att den svällt(?) och blivit för stor.


olja sväller gummi, så rengöringen har knappast orsakat svällningen. Mineraloljor sväller gummi ganska mycket, speciellt naftenbaserade oljor. Syntetoljor, eller mer specifikt polyalfaolefinbaserade (vanligt vid syntetmotoroljor) oljor sväller inte gummi och kan t o m krympa gummit (f ö är det detta som gör att gamla bilar börjar läcka när man slår i syntetolja). Det är även skillnad på gummi och gummi. Nitrilgummi sväller mer än flouridgummi typiskt nog är flouridgummi dyrare.

/ Pär

_________________
/Pär Nyman
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13372

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Tror att det tyvärr lätt blir så där.
När man pillar med tankarmaturer i "moderna" bilar med plasttank rekommenderas att man omedelbart sätter dit "syltburkslocket" med packning/oring på sin gängade fläns efter att man lyft ut armatur/pump. Om packningen ligger i friska luften en stund sväller den och blir stor och "omöjlig" att få dit.

_________________

Rice and shine
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Re: För stor o-ring? Billig lösning?

PaZ skrev:
Anders Jeppsson skrev:
. Antagligen har han "rengjort" tätningen också, vilket fått till följd att den svällt(?) och blivit för stor.


olja sväller gummi, så rengöringen har knappast orsakat svällningen. Mineraloljor sväller gummi ganska mycket, speciellt naftenbaserade oljor. Syntetoljor, eller mer specifikt polyalfaolefinbaserade (vanligt vid syntetmotoroljor) oljor sväller inte gummi och kan t o m krympa gummit (f ö är det detta som gör att gamla bilar börjar läcka när man slår i syntetolja). Det är även skillnad på gummi och gummi. Nitrilgummi sväller mer än flouridgummi typiskt nog är flouridgummi dyrare.

/ Pär


Den som provat att rengöra bromsokstätningar med avfettning vet hur rengöring kan svälla gummi......

Det är synnerligen stor skillnad i egenskaper på olika gummisorter ja, det låter som du mest beskriver EPDM. Andra gummityper funkar alldeles utmärkt med oljor. Annars skulle ju tex hela hydraulbranchen inte existera...

För att återgå till o-ringar, så finns det orings-snören att köpa till rimliga priser, osäker dock i den aktulla tjockleken är så vanligt. Dessa limmar ihop och inte sällan används vanligt cyanakrylatlim (snabblim alltså)

F ö så har jag aldrig hört talas om att man svarvar oringar... massor med andra tätningar svarvas men just oringar har jag inte hört talas om.

_________________
Pär Hylander
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13317


Trådstartare
Jaha, dagen såg ut så här; In på momentum o snacka med gubben bakom disken. De kunde inte svarva en o-ring till mig eftersom de inte hade någon svarvare
Lika bra var väl det, för i min dimension skulle den ha kostat 12-1300:- plus moms!
Ut i garaget och fram med mattkniven - packningen skars isär och CAlimmet åkte fram. Lyckades dock aldrig få det till att fästa, efter någon timme var det fortfarande lätt att "bryta" fogen och brottytan var glatt.

Borde inte cykelsolution vara bättre? Dvs vulka ihop ändarna...
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 933



Re: För stor o-ring? Billig lösning?

Pär Hylander skrev:


Det är synnerligen stor skillnad i egenskaper på olika gummisorter ja, det låter som du mest beskriver EPDM. Andra gummityper funkar alldeles utmärkt med oljor. Annars skulle ju tex hela hydraulbranchen inte existera...



EPDM vetr jag inte vad det är. Men anledningen till att det funkar är för att man tar hänsyn till dessa saker vid konstruktion av hydraulsystem. När tätningar sväller betyder det oftast att de tätar bättre om de inte sväller för mycket förståss. I oljespecifikationer är det inte ovanligt med krav på gummisvällningsegenskaper, dessa finns förmodligen i hydrauloljespecifikationer också. Från OEM kan du få en lista på rekommenderade oljor som är godkända för användning i deras system. Så löser hydraulbranchen sina existensfrågor.

/ Pär

_________________
/Pär Nyman
Citera
Sebastian Petersson
Gävle
Här sen Jul 2003
Inlägg: 322



Har du fått någon dimension på o-ringen konstaterad?

För iså fall kunde jag kika med mina kanaler...
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Anders Jeppsson skrev:
Jaha, dagen såg ut så här; In på momentum o snacka med gubben bakom disken. De kunde inte svarva en o-ring till mig eftersom de inte hade någon svarvare
Lika bra var väl det, för i min dimension skulle den ha kostat 12-1300:- plus moms!
Ut i garaget och fram med mattkniven - packningen skars isär och CAlimmet åkte fram. Lyckades dock aldrig få det till att fästa, efter någon timme var det fortfarande lätt att "bryta" fogen och brottytan var glatt.

Borde inte cykelsolution vara bättre? Dvs vulka ihop ändarna...


Sverull har rätt lim till din o-ring..även nytt gummi på metervara om du behöver..fast är det en Amerikansk konstig udda tjocklek så kanske du får ta en aningen tjockare eller smalare variant

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13317


Trådstartare
Sebastian Petersson skrev:
Har du fått någon dimension på o-ringen konstaterad?

För iså fall kunde jag kika med mina kanaler...

Glömde ju såklart att mäta den!

Larsson: Något telefonnummer eller dyl?
Citera
RZ
Örebro
Här sen Dec 2004
Inlägg: 302



Ugnen över natten borde fixa den där ringen, synd att du kapat den.

_________________
Roger Zetterlund. Cupra Ateca.
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re: För stor o-ring? Billig lösning?

Jag hade helt klart satt kniven i ringen och limmat den ihop den med rätt mått.
Det brukar hålla kanonbra enligt min erfarenhet.
Lim kan du nog få en klick på en verkstad i närheten.

Pär Hylander skrev:
F ö så har jag aldrig hört talas om att man svarvar oringar... massor med andra tätningar svarvas men just oringar har jag inte hört talas om.


Det är ju så man gör.

Att det förekommer vet jag med 100% säkerhet iaf.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13317


Trådstartare
RZ skrev:
Ugnen över natten borde fixa den där ringen, synd att du kapat den.




Nåja, nu vet man ju att prova det nästa gång


EDIT: Anton, tack... nu känns det bättre!
Citera
Skruva banåkabil
För stor o-ring? Billig lösning?
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (16658 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande