| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
För stor o-ring? Billig lösning?
|
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (16658 totalt) |
|
För stor o-ring? Billig lösning?
Min torrsumpstank sitter ihop med en stor fet o-ring (diameter som en enkrona ungefär). Tanken köptes begagnad och han som skickade den till Sverige, rengjorde den från olja innan han skickade den. Antagligen har han "rengjort" tätningen också, vilket fått till följd att den svällt(?) och blivit för stor, för så stor som den är på bilden kan väl knappast vara normalt?
Frågan lyder: Hur fixar man detta på ett enkelt, snabbt och framför allt billigt sätt? Vad kan en ny tätning tänkas kosta, och var får man tag på det i den kalibern? Kan man tex korta den och limma ihop den på nytt? Har för mig att jag sett lim speciellt anpassade för o-ringar? Det borde gå att köpa en ny från tillverkaren, men vi pratar leveranstid på ca 3 veckor eller så, och det har jag inte tid med (försöker jag iaf inbilla mig själv )
Ge mig lite tips nu
|
||||
|
Det finns lim för o-ringar ja.
Men om det limmet som är till för "o-ringar" på löpmeter funkar till att skarva befintliga o-ringar törs jag inte svara på
Hur ser motsvarande del ut som ringen ska täta mot? Det kan ju gå att kränga ihop ändå med lite våld... |
||||
|
motsvarande delen ser ut som den undre alubaljan på bilden... utanpå sitter det sen en stor klo som griper kring hela tanken. Tro mig, det går inte att kränga ihop med våld - o-ringen buktar sig inåt och ligger inte kvar i skarven då.
|
||||
Ah.. Ok
Men, ta å ring din lokala hydraulfirma och hör vad dom kan ordna för o-ringar! om jag förstår det hela rätt så är tjockleken mindre viktig, diametern däremot bör väl stämma hyffsat.. Eller iof... den där o-ringen är ju lix inget att ha, testa skär av den och limma med rätt lim, det kan ju funka! |
||||
|
Sebastian: Är det dyra saker? (jag föreställer mig en femhundring, och då är kärlet plötsligt inte så billigt längre
)
Daniel: Rätt så säker, det är verkligen omöjligt att få ihop det så här... Jag har skickat ett mail (med bild) till tillverkaren, får se om de reagerar
eftersom jag inte har något att förlora på detta, så kanske någon kan tipsa om var man får tag på o-ringsklister?
|
||||
|
du måste ju inte kapa den i rät vinkel, om du har en spetsigare vinkel på den så pressas ju skarven ihop något samtdigt som du spänner ihop delarna.
_________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||
|
_________________ Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990 Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart... Andreas Fogelberg |
||||
|
Re: För stor o-ring? Billig lösning?
olja sväller gummi, så rengöringen har knappast orsakat svällningen. Mineraloljor sväller gummi ganska mycket, speciellt naftenbaserade oljor. Syntetoljor, eller mer specifikt polyalfaolefinbaserade (vanligt vid syntetmotoroljor) oljor sväller inte gummi och kan t o m krympa gummit (f ö är det detta som gör att gamla bilar börjar läcka när man slår i syntetolja). Det är även skillnad på gummi och gummi. Nitrilgummi sväller mer än flouridgummi typiskt nog är flouridgummi dyrare. / Pär _________________ /Pär Nyman |
||||
|
Tror att det tyvärr lätt blir så där.
När man pillar med tankarmaturer i "moderna" bilar med plasttank rekommenderas att man omedelbart sätter dit "syltburkslocket" med packning/oring på sin gängade fläns efter att man lyft ut armatur/pump. Om packningen ligger i friska luften en stund sväller den och blir stor och "omöjlig" att få dit. |
||||
|
Re: För stor o-ring? Billig lösning?
Den som provat att rengöra bromsokstätningar med avfettning vet hur rengöring kan svälla gummi......
Det är synnerligen stor skillnad i egenskaper på olika gummisorter ja, det låter som du mest beskriver EPDM. Andra gummityper funkar alldeles utmärkt med oljor. Annars skulle ju tex hela hydraulbranchen inte existera... För att återgå till o-ringar, så finns det orings-snören att köpa till rimliga priser, osäker dock i den aktulla tjockleken är så vanligt. Dessa limmar ihop och inte sällan används vanligt cyanakrylatlim (snabblim alltså) F ö så har jag aldrig hört talas om att man svarvar oringar... massor med andra tätningar svarvas men just oringar har jag inte hört talas om. _________________ Pär Hylander |
||||
|
Jaha, dagen såg ut så här; In på momentum o snacka med gubben bakom disken. De kunde inte svarva en o-ring till mig eftersom de inte hade någon svarvare
Lika bra var väl det, för i min dimension skulle den ha kostat 12-1300:- plus moms!
Ut i garaget och fram med mattkniven - packningen skars isär och CAlimmet åkte fram. Lyckades dock aldrig få det till att fästa, efter någon timme var det fortfarande lätt att "bryta" fogen och brottytan var glatt. Borde inte cykelsolution vara bättre? Dvs vulka ihop ändarna...
|
||||
|
Re: För stor o-ring? Billig lösning?
EPDM vetr jag inte vad det är. Men anledningen till att det funkar är för att man tar hänsyn till dessa saker vid konstruktion av hydraulsystem. När tätningar sväller betyder det oftast att de tätar bättre om de inte sväller för mycket förståss. I oljespecifikationer är det inte ovanligt med krav på gummisvällningsegenskaper, dessa finns förmodligen i hydrauloljespecifikationer också. Från OEM kan du få en lista på rekommenderade oljor som är godkända för användning i deras system. Så löser hydraulbranchen sina existensfrågor. / Pär _________________ /Pär Nyman |
||||
Sverull har rätt lim till din o-ring..även nytt gummi på metervara om du behöver..fast är det en Amerikansk konstig udda tjocklek så kanske du får ta en aningen tjockare eller smalare variant _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport
|
||||
Glömde ju såklart att mäta den!
Larsson: Något telefonnummer eller dyl?
|
||||
|
Re: För stor o-ring? Billig lösning?
Jag hade helt klart satt kniven i ringen och limmat den ihop den med rätt mått. Det brukar hålla kanonbra enligt min erfarenhet.
Lim kan du nog få en klick på en verkstad i närheten.
Det är ju så man gör.
Att det förekommer vet jag med 100% säkerhet iaf. _________________ /Anton Lillsund |
||||
Nåja, nu vet man ju att prova det nästa gång
EDIT: Anton, tack... nu känns det bättre!
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
För stor o-ring? Billig lösning?
|
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (16658 totalt) |

