Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5484 besök totalt |
Verklig vikt på Crono EVOlution
Jag har köpt mig några begagnade OZ Crono Evolution 7x15 med Bridgestone S-03 205/50-15 på i tron att dom skulle vara lättare än mina blytunga TSW 7.5x16. Ett problem har uppstått; När jag lyfte dom höll jag på att knäcka ryggen... Jag tog med badrumsvågen till garaget och roade mig med att väga lite olika hjul: (vikter inom parentes=tillverkarens uppgift)
Med andra ord skulle detta betyda att ett S-03 205/50-15 skulle väga 13 kg och detta verkar ju absurt. Jag hittade en uppgift här på rejsa att ett 195/50-15 väger 9.5 kg, vilket jag kan köpa. Vikter för däck i dim. 225/45-17 hittat här på rejsa
Finns det OZ Crono fälgar av olika "kvalitet" som väger olika mycket? _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
peugeot plåtisar från bisting speedshop
![]() _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Nu har jag fått ett däck avkrängt så att jag kunde väga en fälg.
8 kg!!!! ![]() Finns det någon som har en förklaring till detta? Piratkopia? Jämför jag med mina Superleggera så ser Superleggeran betydligt mer arbetade ut för att bli lätta, dessa ser ut som "vanliga" fälgar på baksidan. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Nu har jag pratat med generalagenten och han kunde inte hitta några viktuppgifter på Cronon. Superleggeran hade han på i och för sig och dom uppgifterna sa 5.3 kg för en 15".
Det är ju mer än vad OZ annars anger för den (4.9). (Den har väl kanske ET 70 för att bli så lätt som möjligt) Cronon ska väga 5.1 kg och lägger man på lika mycket vikt som för Superleggeran så skulle den väga 5.5 kg. Fortfarande 2.5 kg från den uppvägda vikten... Finns det någon här (läs Dude) som har ett par Crono, med eller utan däck, dimension spelar ingen roll, som skulle kunna väga ett hjul? _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Lite OT: Jag har OZ Superturismo 8x17. De väger 22 kg/st med slutkörda Ventus 225/45. Tungt? Ja. Snyggt? Ja!
Sen kan man ju kolla lite på vad många WRC-bilar har för fälgar när det körs asfaltrally... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
jag vägde med ett 205/50-15 re540 på och det slutade med 16.5-17kg
![]() ska se om jag inte kan hitta ett däck att väga. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Hittade en gammal OZ-katalog igår när jag flyttstädade och där stog vikten på Crono i 17"- 7,3kg vill jag minnas. 18" skulle väga 7,9 om jag inte minns helt fel.
Ska kolla igen när jag kommer hem. _________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering ![]() |
||||
Mina Superleggera (15x7) väger inte 4,9 och inte 5,3 men 5,0 kilo. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Ska man ha 15" som väger 8kg man man lika gärna handla Biltemas fälgar. |
||||
om du vill ha en fälg som du inte vet om den ska falla i bitar på bana, skulle jag också välja en biltema fälg ![]() ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Glömde förbehållet om Kurbsimmuna fälgar frästa/svarvade ur ett stycke.
![]() ![]() Hur marknadsför man en lite tyngre fälg där all vikt sitter på rätta ställena (dvs endast funktion och inte form)? Djungeltelegrafen är väl den enda vettiga vägen eftersom resultatlistorna inte visar framgång/krona... Hur många krokiga Superleggera har det blivit på våra banor? I JTCC kör ju några på Superleggera iaf, undrar om de håller en säsong (om nu nån fälg sitter på hela tiden)? |
||||
jag har aldrig hört talas om/sett en krokig superleggera/crono evolution någonsin.
däremot har jag sett 100+-fälgar som blivit skeva av enbart värmen från bromsarna ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5484 besök totalt |