Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 9015 besök totalt |
Bästa banbil?
![]() Hej! Ska köpa en bil för att ha och köra på bana och vanlig väg. Tänkte börja med att köpa en bil i prisklassen 20-30000 som jag kan "bygga" vidare på. Vill väldigt gärna ha förslag på bil som lämpar sig bäst för bankörning med tanke på väghållning o vikt. Alla förslag är välkomna. Har en golf -90 cl, körde på Kinnekulle ring nu i helgen 30-31 juli. Fick verkligen blodad tand för banåkning! ![]() MVH Pär _________________ pär johansson |
||
Tidigare Miata är självklara valet. Du hittar bilar nu för 30' i tyskland som är fina.
Hur stryktålig som helst, massa tillbehör, suvrän väghållning. Med lite bättre dämpare/fjädrar/r-däck är du snabbt nere på 1.08 - 1.07 tider på kullen ![]() Sen jobar du på mer motor och då går det ännu fortare. /Joachim _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||
Det finns massor av diskussioner här att läsa och det finns lika många smaker som det finns skribenter. För att sammanfatta lite åt dej så är Porsche 944/924, BMW E30 (kanske mest 318is som ju är så jäääävla bra
![]() ![]() ![]() Du kan ju botanisera lite här https://rejsa.nu/rejsanubilar.php Där finns det banåkaprojekt för alla plånböcker och ambitionsnivåer. Välkommen hit förresten! ![]() |
||
Ett annat intressant alternativ är Peugeot 205 GTI.
Ett ex i bra skick går för runt 10-15k och har låg vikt (tj-vikt på 900-1000kg beroende på taklucka) och relativt bra väghållning out-of-the-box. Finns massor med delar till bra priser osv... Nackdelen är att det är torsionsfjädring bak och att torsionsstavar generellt är dyrare än skruvfjädrar. och ja, att den är framhjulsdriven då.... ![]() _________________ ![]() |
||
om man ska lägga 25-30k på en banåkabil ligger nog 318is bra till.
Med lite flyt hittar du en "klar" för dom pengarna, med diffbroms, stol och juste däck! Dessutom är BMWSC en bra klubb för dom som vill åka mycket på bana under välordnade former ![]() _________________ /Kristian Elisson |
||
Re: Bästa banbil?
Med tanke på var du jobbar (På Motor Väst ihop med Mathias väl?) och med allt vad det innebär i tillgång till delar till bra priser så ska du ju köpa en Golf GTI mk1, gärna påbörjad med bur. Med originalmotor, lite trevligare fjädrar/dämpare så kommer du att ha mycket skoj! Du har väl också märkt hur mysigt vi har det på våra träffar! ![]() Det är svårt för mig att bli märkesoberoende i detta fallet... _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||
Re: Bästa banbil?
Golf Mk1 är en helt suverän bil! ![]() Men jag skulle faktiskt hellre rekomendera en Peugeot 106 rallye. Bilen är lätt, har riktigt bra väghållning och en rolig motor. Priser börjar runt 25-30kkr. Fast ibland kan man hitta de för lägre priser också.. Provkör en så märker du ![]() ![]() Vad du än gör, provkör några olika bilar innan du bestämmer dig! Ps. En annan populär grej är att sätta 405mi16 motorn i en 205gti (148hk istället för 122hk). Det finns någon/några sådana bilar till salu med priser på runt 15-25kkr! 0-100 på under 7s ![]() Gå in på www.peugeot-sport-club.com för mer info. Som Nisse säger är det svårt att vara märkesoberoende ![]() ![]() _________________ Rachid Rachid |
||
om du är intresserad av en Golf GTI Mk1 så vet jag vart det står en med nyreoverad motor samt gula Konidämpare, massor med reservdelar och en tippvagga som troligen är till salu. Den enda du behöver göra är att montera i motor + inredning sen är det ba're åk...
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Re: Bästa banbil?
Rallyen är på tok för långsam o tradig och för dyr och omständlig att plocka effekt ur. Isf är en 106 GTI mer intressant, men dom går för 50 papp åtminstone, import only. Måttligt kul. 205 GTI/MI16 är nog det mest prisvärda som finns idag. Bra motor som är potent för stora effektuttag, låg vikt, billiga delar. _________________ ![]() |
||
En annan nackdel, beroende på hur man ser det, är att man absolut inte får vara rädd av sig om man skall köra den bilen. Jag lät bli att köpa en just av den anledningen efter jag tagit en provtur. Det är en riktigt skojig bil, helt klart, men sannolikheten att jag skulle snurra ner i ett dike med den kändes alldeles för stor. okej, jag är väl en fegis då... ![]() ![]() |
||
En mycket bra poäng! Kolla så märkesklubben som du nu hamnar i har banarrangemang som passar dej. Håller med Kristian att BMWSC är mycket bra, likaså MGCC. Porscheklubben är ok, det är dom klubbar jag har erfarenhet av. |
||
Opels mindre bakhjulsdrivna bilar är riktigt roliga, för dina pengar går det eventuellt att få tag i en avdankad rallyascona, då har man redan bur och skick på karossen.
|
||
|
||
Ja det har du ![]() ![]() ![]() *tipsar* Förresten så finns det en massa trådar om bästa banbilen m.m., testa att söka också=) *tipsar* _________________ Rachid Rachid |
||
Jo, framförallt ha råd att köra och byta delar på. Skulle själv ha råd med dyrare bil ifall jag hade velat, men hur kul är det att inte kunnna köra så mycket man vill. Köra blir dyrare än va man tror, t.o.m med en sådan budgeträser som min så blir det påtagliga kostnader. Så driftkostnader tycker jag är av hög prioritet. Skulle jag i dagsläget köpa mig en banbil skulle det nog bli en 924, 318is eller kanske en alfa 75, dock osäker på reserdelskostnader på en alfa. Men balla är dom =).. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Det är väl liksom grundkravet för att en FWD ska funka på bana, att den är väldigt "balanserad"... Men visst jag håller med dig, det är lite scary. Själv vetefan hur mycket jag kommer våga pressa min (när den väl blir klar....). Peugeot Sport's grövsta torsionsstavar och krängare, det kommer bli hårigt i alla snabba kurvor... ![]() Men jag vill gärna poängtera ekonomialternativet 205 GTI. Om man inte är rädd för att mecka själv har man en konverterad o klar 205:a för ca 15 papp, drygt 800 kg torrvikt och 150 hästar. ![]() _________________ ![]() |
||
Vad gäller 205:ans vilda bakvagn så blir den bra mycket snällare på gränsen om man sätter fast bakvagnen i stumma bussningar. Den är flexibelt upphängd original för att få medstyrning och ett överstyrt beteende, vilket är intressant på rätt sätt en bit ifrån gränsen, men på fel sätt nära och på gränsen för greppet.
Ganska snäll med fastsatt bakvagn alltså, men att bilen är kort och framtung är det inte mycket att göra åt, så det blir aldrig någon av de mest stabila konstruktionerna. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
|
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 9015 besök totalt |