Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Mina rdäck ligger i en ute-bod i vinter, slitage?
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (9564 totalt)
HTR
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 467


Trådstartare
Mina rdäck ligger i en ute-bod i vinter, slitage?

Hej, har mina r-däck (dunlop supersport race) liggandens i en bod hos mina föräldrar över vintern, dvs ej isolerat eller uppvärmt.

Slits däcken pga detta över vintern, bör jag stoppa in dom i deras garage istället?

_________________
Henrik Troeng
Citera
combat
Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003
Inlägg: 175



Är dessa däck annorlunda mot vinterdäck, gummi som gummi?

Däck bör förvaras mörkt och svalt har jag fått lära mig, om det skulle var annorlunda för r-däck får dock något proffs svara på.

_________________
Bert-Åke Blennow
Fordonspark: Mazda RX-7 -85.
Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar.
Citera
Klucken
Mora
Här sen Apr 2004
Inlägg: 208



Ska det inte vara mörkt, svalt och TORRT?

Risken är ju stor för temperaturväxlingar med fukt som resultat i en utebod...

_________________
Mårten Kluck
Citera
HTR
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 467


Trådstartare
Klucken skrev:
Ska det inte vara mörkt, svalt och TORRT?

Risken är ju stor för temperaturväxlingar med fukt som resultat i en utebod...


Tja Mårten, ja det är ju det jag undrar.. Är fukt an sabotör för mina däck?

_________________
Henrik Troeng
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

R-däck får absolut INTE ligga i under +5

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4350



Dude skrev:
R-däck får absolut INTE ligga i under +5


Varför?

_________________
Ragnar Burenius
Citera
combat
Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003
Inlägg: 175



Hehe, missade lite. Så går det med en gigahertz hjärna och 33 megahertz fingrar.

Vad sker med R-däck under 5 plus, lite nyfiken på konsekvenserna. Förlorar de sina egenskaper eller något annat tråkigt som inträffar?

_________________
Bert-Åke Blennow
Fordonspark: Mazda RX-7 -85.
Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar.
Citera
Klucken
Mora
Här sen Apr 2004
Inlägg: 208



combat skrev:
Vad sker med R-däck under 5 plus
Dom muterar till högprofil dubbade rallydäck???

_________________
Mårten Kluck
Citera
combat
Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003
Inlägg: 175



Klucken skrev:
combat skrev:
Vad sker med R-däck under 5 plus
Dom muterar till högprofil dubbade rallydäck???


Tänkte i de banorna fast mer åt att de blir vanliga Svensson-däck.

_________________
Bert-Åke Blennow
Fordonspark: Mazda RX-7 -85.
Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar.
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Mjukgörarna i däcken ska ta skada och sprickor som sträcker sig ända ned till corden kan uppstå.

Har blivit uppmanad av samtliga R-däck/Slicksfabrikanter som jag köpt däck av att aldrig aldrig aldrig förvara däck i temperaturer under +5.

Hur det rent kemiskt tar skada vet inte jag, men det finns säkert ngn som kan förklara det.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
combat
Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003
Inlägg: 175



Det svaret duger la långt, ända ner till corden.

_________________
Bert-Åke Blennow
Fordonspark: Mazda RX-7 -85.
Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Dude skrev:
Mjukgörarna i däcken ska ta skada och sprickor som sträcker sig ända ned till corden kan uppstå.

Har blivit uppmanad av samtliga R-däck/Slicksfabrikanter som jag köpt däck av att aldrig aldrig aldrig förvara däck i temperaturer under +5.

Hur det rent kemiskt tar skada vet inte jag, men det finns säkert ngn som kan förklara det.


Det var intressant, jag ska kolla med våra polymerkemister på divinycellfabriken om dom har några kommentarer till det.

Edit, ännu värre torde ju isf vara att få för sig att rulla eller köra bilen som står på R-däck om det är kallt i garaget?!?.

Kanske får skaffa sig garagehjul som jag såg en dansk formelbil hade, 10mm plyfa utsågat runt diameter som ett däck och med bultcirkel och navstyrning.... såg fräckt ut

_________________
Pär Hylander
Citera
HTR
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 467


Trådstartare
oj oj oj nu måste jag flytta däcken.. tAck för tipset

_________________
Henrik Troeng
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Pratade både med kemist och labingenjör som pysslat med gummi tidigare. Att det skulle självspricka vid lagring och att detta skulle bero på mjukgörarna var dom tämligen skeptiska till. Däremot om man rullar en bil på däcken när det är kallt var det rimligare att det kan bli sprickbildning.

Däremot så hade dom en annan intressant synpunkt, och det är att naturgummi hårdnar vid långtids lagring i låg temperatur. Plockar man fram långtidslagrat gummi, låter värma upp till rumstemp och jämför hårdheten med icke långttidslagrat (vid låg temp) så ska det långttidslagrade altså ha högre Shore-tal. Dock ska detta vara möjligt att återställa (vet inte om helt eller delvis) genom uppvärmning till högre temp, men att detta då oxo tar längre tid.

Eftersom dom antog att våra däck består till ca hälften av naturgummi så blir det isåfall att långttidslagrade däck har nytta av en längre periods inkörning (heat cycling). Annars brukar väl runt 20 min rekommenderas.

Detta är alltså reflektioner från mina kollegor, dom är alltså inte experter på just däck.

_________________
Pär Hylander
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Pär Hylander skrev:
Pratade både med kemist och labingenjör som pysslat med gummi tidigare. Att det skulle självspricka vid lagring och att detta skulle bero på mjukgörarna var dom tämligen skeptiska till. Däremot om man rullar en bil på däcken när det är kallt var det rimligare att det kan bli sprickbildning.

Däremot så hade dom en annan intressant synpunkt, och det är att naturgummi hårdnar vid långtids lagring i låg temperatur. Plockar man fram långtidslagrat gummi, låter värma upp till rumstemp och jämför hårdheten med icke långttidslagrat (vid låg temp) så ska det långttidslagrade altså ha högre Shore-tal. Dock ska detta vara möjligt att återställa (vet inte om helt eller delvis) genom uppvärmning till högre temp, men att detta då oxo tar längre tid.

Eftersom dom antog att våra däck består till ca hälften av naturgummi så blir det isåfall att långttidslagrade däck har nytta av en längre periods inkörning (heat cycling). Annars brukar väl runt 20 min rekommenderas.

Detta är alltså reflektioner från mina kollegor, dom är alltså inte experter på just däck.


Jag hade ett sprillans nytt pirelli-slicks som fick ca 3-4dm långa sprickor i övergången från slityta->däcksida.
Detta däck hade aldrig varit monterat.
Endast lagrat i kallgarage .
Ev. kan jag ha det kvar, men det var ett par år sen.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Dude skrev:
Pär Hylander skrev:
Pratade både med kemist och labingenjör som pysslat med gummi tidigare. Att det skulle självspricka vid lagring och att detta skulle bero på mjukgörarna var dom tämligen skeptiska till.


Jag hade ett sprillans nytt pirelli-slicks som fick ca 3-4dm långa sprickor i övergången från slityta->däcksida.
Detta däck hade aldrig varit monterat.
Endast lagrat i kallgarage .


Det var som attan!

Det innebär ju att om man köper däck på vintern i norden så bör dom gå som värmegods

_________________
Pär Hylander
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Pär Hylander skrev:
Dude skrev:
Pär Hylander skrev:
Pratade både med kemist och labingenjör som pysslat med gummi tidigare. Att det skulle självspricka vid lagring och att detta skulle bero på mjukgörarna var dom tämligen skeptiska till.


Jag hade ett sprillans nytt pirelli-slicks som fick ca 3-4dm långa sprickor i övergången från slityta->däcksida.
Detta däck hade aldrig varit monterat.
Endast lagrat i kallgarage .


Det var som attan!

Det innebär ju att om man köper däck på vintern i norden så bör dom gå som värmegods


Nu tycker jag att du är sarkastisk

Tror inte att kortare vistelser i minusgrader skadar däcken, men längre perioder >3veckor (obs! skämt med lite allvar ) kanske gör den skada som man varnar för.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Dude skrev:

Det var som attan!

Det innebär ju att om man köper däck på vintern i norden så bör dom gå som värmegods


Nu tycker jag att du är sarkastisk

Tror inte att kortare vistelser i minusgrader skadar däcken, men längre perioder >3veckor (obs! skämt med lite allvar ) kanske gör den skada som man varnar för.[/quote]

Nä, det var inte meningen att vara sarkastisk, utan uppriktigt menat. Där är alltså en tidsfaktor med i det hela. Ngn sorts krypning i materialet?

Hur görs när man flygfraktar däck och dyra räserbilar? Det kan väl bli attans kallt i lastutrymmet på ett flygplan?

_________________
Pär Hylander
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Dra iväg ett mail till resp tillverkare, så får vi veta hur dom tänkt sig.

Kan nog vara så att dom vet att kyla är en risk och vill friskriva sig från den delen.

Vad för val har man om man ska transportera en bil långt?
Antingen hänger man på vanliga std-däck eller så chansar man

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Kan det vara därför det brukar vara "R-däcksrea" nu när det varit minusgrader ett par veckor?

Toyo säger att man absolut inte ska lagra R-däck under 0 grader.
Citera
Rehan
Järfälla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 213



Har sökt lite på nätet angående detta, det verkar som om Yokohama inte heller rekommenderar att däcken ska förvaras i temperaturer under 0 C.

_________________
Rehan Mirza
Citera
Däck för banåka
Mina rdäck ligger i en ute-bod i vinter, slitage?
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (9564 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande