Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Mina rdäck ligger i en ute-bod i vinter, slitage?
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (9564 totalt)
HTR
Stockholm
Här sen Mar 2004

Trådstartare

Hej, har mina r-däck (dunlop supersport race) liggandens i en bod hos mina föräldrar över vintern, dvs ej isolerat eller uppvärmt.

Slits däcken pga detta över vintern, bör jag stoppa in dom i deras garage istället?

Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003

Är dessa däck annorlunda mot vinterdäck, gummi som gummi?

Däck bör förvaras mörkt och svalt har jag fått lära mig, om det skulle var annorlunda för r-däck får dock något proffs svara på.

Citera
Klucken
Mora
Här sen Apr 2004

Ska det inte vara mörkt, svalt och TORRT?

Risken är ju stor för temperaturväxlingar med fukt som resultat i en utebod...

Stockholm
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Klucken skrev:
Ska det inte vara mörkt, svalt och TORRT?

Risken är ju stor för temperaturväxlingar med fukt som resultat i en utebod...

Tja Mårten, ja det är ju det jag undrar.. Är fukt an sabotör för mina däck?

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

R-däck får absolut INTE ligga i under +5

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

Dude skrev:
R-däck får absolut INTE ligga i under +5

Varför?

Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003

Hehe, missade lite. Så går det med en gigahertz hjärna och 33 megahertz fingrar.

Vad sker med R-däck under 5 plus, lite nyfiken på konsekvenserna. Förlorar de sina egenskaper eller något annat tråkigt som inträffar?

Citera
Klucken
Mora
Här sen Apr 2004

combat skrev:
Vad sker med R-däck under 5 plus
Dom muterar till högprofil dubbade rallydäck???

Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003

Klucken skrev:
combat skrev:
Vad sker med R-däck under 5 plus
Dom muterar till högprofil dubbade rallydäck???

Tänkte i de banorna fast mer åt att de blir vanliga Svensson-däck.

Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

Mjukgörarna i däcken ska ta skada och sprickor som sträcker sig ända ned till corden kan uppstå.

Har blivit uppmanad av samtliga R-däck/Slicksfabrikanter som jag köpt däck av att aldrig aldrig aldrig förvara däck i temperaturer under +5.

Hur det rent kemiskt tar skada vet inte jag, men det finns säkert ngn som kan förklara det.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
combat
Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003

Det svaret duger la långt, ända ner till corden.

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Dude skrev:
Mjukgörarna i däcken ska ta skada och sprickor som sträcker sig ända ned till corden kan uppstå.

Har blivit uppmanad av samtliga R-däck/Slicksfabrikanter som jag köpt däck av att aldrig aldrig aldrig förvara däck i temperaturer under +5.

Hur det rent kemiskt tar skada vet inte jag, men det finns säkert ngn som kan förklara det.

Det var intressant, jag ska kolla med våra polymerkemister på divinycellfabriken om dom har några kommentarer till det.

Edit, ännu värre torde ju isf vara att få för sig att rulla eller köra bilen som står på R-däck om det är kallt i garaget?!?.

Kanske får skaffa sig garagehjul som jag såg en dansk formelbil hade, 10mm plyfa utsågat runt diameter som ett däck och med bultcirkel och navstyrning.... såg fräckt ut

Stockholm
Här sen Mar 2004

Trådstartare
oj oj oj nu måste jag flytta däcken.. tAck för tipset

Laholm
Här sen Nov 2002

Pratade både med kemist och labingenjör som pysslat med gummi tidigare. Att det skulle självspricka vid lagring och att detta skulle bero på mjukgörarna var dom tämligen skeptiska till. Däremot om man rullar en bil på däcken när det är kallt var det rimligare att det kan bli sprickbildning.

Däremot så hade dom en annan intressant synpunkt, och det är att naturgummi hårdnar vid långtids lagring i låg temperatur. Plockar man fram långtidslagrat gummi, låter värma upp till rumstemp och jämför hårdheten med icke långttidslagrat (vid låg temp) så ska det långttidslagrade altså ha högre Shore-tal. Dock ska detta vara möjligt att återställa (vet inte om helt eller delvis) genom uppvärmning till högre temp, men att detta då oxo tar längre tid.

Eftersom dom antog att våra däck består till ca hälften av naturgummi så blir det isåfall att långttidslagrade däck har nytta av en längre periods inkörning (heat cycling). Annars brukar väl runt 20 min rekommenderas.

Detta är alltså reflektioner från mina kollegor, dom är alltså inte experter på just däck.

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

Pär Hylander skrev:
Pratade både med kemist och labingenjör som pysslat med gummi tidigare. Att det skulle självspricka vid lagring och att detta skulle bero på mjukgörarna var dom tämligen skeptiska till. Däremot om man rullar en bil på däcken när det är kallt var det rimligare att det kan bli sprickbildning.

Däremot så hade dom en annan intressant synpunkt, och det är att naturgummi hårdnar vid långtids lagring i låg temperatur. Plockar man fram långtidslagrat gummi, låter värma upp till rumstemp och jämför hårdheten med icke långttidslagrat (vid låg temp) så ska det långttidslagrade altså ha högre Shore-tal. Dock ska detta vara möjligt att återställa (vet inte om helt eller delvis) genom uppvärmning till högre temp, men att detta då oxo tar längre tid.

Eftersom dom antog att våra däck består till ca hälften av naturgummi så blir det isåfall att långttidslagrade däck har nytta av en längre periods inkörning (heat cycling). Annars brukar väl runt 20 min rekommenderas.

Detta är alltså reflektioner från mina kollegor, dom är alltså inte experter på just däck.

Jag hade ett sprillans nytt pirelli-slicks som fick ca 3-4dm långa sprickor i övergången från slityta->däcksida.
Detta däck hade aldrig varit monterat.
Endast lagrat i kallgarage .
Ev. kan jag ha det kvar, men det var ett par år sen.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Dude skrev:
Pär Hylander skrev:
Pratade både med kemist och labingenjör som pysslat med gummi tidigare. Att det skulle självspricka vid lagring och att detta skulle bero på mjukgörarna var dom tämligen skeptiska till.

Jag hade ett sprillans nytt pirelli-slicks som fick ca 3-4dm långa sprickor i övergången från slityta->däcksida.

Det var som attan!

Det innebär ju att om man köper däck på vintern i norden så bör dom gå som värmegods

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

Pär Hylander skrev:
Dude skrev:
Pär Hylander skrev:
Pratade både med kemist och labingenjör som pysslat med gummi tidigare. Att det skulle självspricka vid lagring och att detta skulle bero på mjukgörarna var dom tämligen skeptiska till.

Det var som attan!

Det innebär ju att om man köper däck på vintern i norden så bör dom gå som värmegods

Nu tycker jag att du är sarkastisk

Tror inte att kortare vistelser i minusgrader skadar däcken, men längre perioder >3veckor (obs! skämt med lite allvar ) kanske gör den skada som man varnar för.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Dude skrev:

Det var som attan!

Nu tycker jag att du är sarkastisk

Tror inte att kortare vistelser i minusgrader skadar däcken, men längre perioder >3veckor (obs! skämt med lite allvar ) kanske gör den skada som man varnar för.[/quote]

Nä, det var inte meningen att vara sarkastisk, utan uppriktigt menat. Där är alltså en tidsfaktor med i det hela. Ngn sorts krypning i materialet?

Hur görs när man flygfraktar däck och dyra räserbilar? Det kan väl bli attans kallt i lastutrymmet på ett flygplan?

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

Dra iväg ett mail till resp tillverkare, så får vi veta hur dom tänkt sig.

Kan nog vara så att dom vet att kyla är en risk och vill friskriva sig från den delen.

Vad för val har man om man ska transportera en bil långt?
Antingen hänger man på vanliga std-däck eller så chansar man

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003

Kan det vara därför det brukar vara "R-däcksrea" nu när det varit minusgrader ett par veckor?

Toyo säger att man absolut inte ska lagra R-däck under 0 grader.
Citera
Rehan
Järfälla
Här sen Sep 2004

Har sökt lite på nätet angående detta, det verkar som om Yokohama inte heller rekommenderar att däcken ska förvaras i temperaturer under 0 C.

1, 2   >>
5 besök senaste veckan (9564 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande