| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Mina rdäck ligger i en ute-bod i vinter, slitage?
|
1, 2 >> 7 besök senaste veckan (9566 totalt) |
|
Mina rdäck ligger i en ute-bod i vinter, slitage?
Hej, har mina r-däck (dunlop supersport race) liggandens i en bod hos mina föräldrar över vintern, dvs ej isolerat eller uppvärmt. Slits däcken pga detta över vintern, bör jag stoppa in dom i deras garage istället?
_________________ Henrik Troeng |
||||||
|
Är dessa däck annorlunda mot vinterdäck, gummi som gummi?
Däck bör förvaras mörkt och svalt har jag fått lära mig, om det skulle var annorlunda för r-däck får dock något proffs svara på. _________________ Bert-Åke Blennow Fordonspark: Mazda RX-7 -85. Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar. |
||||||
Tja Mårten, ja det är ju det jag undrar.. Är fukt an sabotör för mina däck?
_________________ Henrik Troeng |
||||||
|
Hehe, missade lite. Så går det med en gigahertz hjärna och 33 megahertz fingrar.
Vad sker med R-däck under 5 plus, lite nyfiken på konsekvenserna. Förlorar de sina egenskaper eller något annat tråkigt som inträffar? _________________ Bert-Åke Blennow Fordonspark: Mazda RX-7 -85. Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar. |
||||||
Tänkte i de banorna fast mer åt att de blir vanliga Svensson-däck. _________________ Bert-Åke Blennow Fordonspark: Mazda RX-7 -85. Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar. |
||||||
|
Mjukgörarna i däcken ska ta skada och sprickor som sträcker sig ända ned till corden kan uppstå.
Har blivit uppmanad av samtliga R-däck/Slicksfabrikanter som jag köpt däck av att aldrig aldrig aldrig förvara däck i temperaturer under +5. Hur det rent kemiskt tar skada vet inte jag, men det finns säkert ngn som kan förklara det. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Det var intressant, jag ska kolla med våra polymerkemister på divinycellfabriken om dom har några kommentarer till det. Edit, ännu värre torde ju isf vara att få för sig att rulla eller köra bilen som står på R-däck om det är kallt i garaget?!?. Kanske får skaffa sig garagehjul som jag såg en dansk formelbil hade, 10mm plyfa utsågat runt diameter som ett däck och med bultcirkel och navstyrning.... såg fräckt ut
_________________ Pär Hylander |
||||||
|
Pratade både med kemist och labingenjör som pysslat med gummi tidigare. Att det skulle självspricka vid lagring och att detta skulle bero på mjukgörarna var dom tämligen skeptiska till. Däremot om man rullar en bil på däcken när det är kallt var det rimligare att det kan bli sprickbildning.
Däremot så hade dom en annan intressant synpunkt, och det är att naturgummi hårdnar vid långtids lagring i låg temperatur. Plockar man fram långtidslagrat gummi, låter värma upp till rumstemp och jämför hårdheten med icke långttidslagrat (vid låg temp) så ska det långttidslagrade altså ha högre Shore-tal. Dock ska detta vara möjligt att återställa (vet inte om helt eller delvis) genom uppvärmning till högre temp, men att detta då oxo tar längre tid. Eftersom dom antog att våra däck består till ca hälften av naturgummi så blir det isåfall att långttidslagrade däck har nytta av en längre periods inkörning (heat cycling). Annars brukar väl runt 20 min rekommenderas. Detta är alltså reflektioner från mina kollegor, dom är alltså inte experter på just däck. _________________ Pär Hylander |
||||||
Jag hade ett sprillans nytt pirelli-slicks som fick ca 3-4dm långa sprickor i övergången från slityta->däcksida. Detta däck hade aldrig varit monterat. Endast lagrat i kallgarage .
Ev. kan jag ha det kvar, men det var ett par år sen. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Det var som attan! Det innebär ju att om man köper däck på vintern i norden så bör dom gå som värmegods
_________________ Pär Hylander |
||||||
Nu tycker jag att du är sarkastisk
Tror inte att kortare vistelser i minusgrader skadar däcken, men längre perioder >3veckor (obs! skämt med lite allvar ) kanske gör den skada som man varnar för.
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Nu tycker jag att du är sarkastisk
Tror inte att kortare vistelser i minusgrader skadar däcken, men längre perioder >3veckor (obs! skämt med lite allvar ) kanske gör den skada som man varnar för.[/quote]
Nä, det var inte meningen att vara sarkastisk, utan uppriktigt menat. Där är alltså en tidsfaktor med i det hela. Ngn sorts krypning i materialet? Hur görs när man flygfraktar däck och dyra räserbilar? Det kan väl bli attans kallt i lastutrymmet på ett flygplan? _________________ Pär Hylander |
||||||
|
Dra iväg ett mail till resp tillverkare, så får vi veta hur dom tänkt sig.
Kan nog vara så att dom vet att kyla är en risk och vill friskriva sig från den delen. Vad för val har man om man ska transportera en bil långt? Antingen hänger man på vanliga std-däck eller så chansar man
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
![]() |
Däck för banåka
Mina rdäck ligger i en ute-bod i vinter, slitage?
|
1, 2 >> 7 besök senaste veckan (9566 totalt) |

