Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Lämpligt luftfilter? Förslag mottages tacksamt!
1, 2   >>
7 besök senaste veckan (8286 totalt)
Jonas Lindell
Viken
Här sen Dec 2004

Trådstartare

Hej alla,

Jag har kommit till uppgiften att välja lämpligt luftfilter till min motor(se bild).

De filter jag har titta på är bla. ITG(se bild)

Efter att ha kollat igenom diverse luftfiltertrådar, verkar det som att pappersfilter står högt i kurs. Med min konstelation blir det svårt med pappfilter(eller?). Bilen kommer att köras minimalt på allmän väg.

Vad har ni för förslag???

Tacksam för tips

- mini cooper s
-BMW 428 cupé
Citera
C

Här sen Feb 2003

har ni möjlighet att göra säg 4" hål på sidorna eller genom vingen eller gallret för tvångsmatning så skulle jag valt att bygga boxar runt fullradie trattarna med tvångsmatning så att man slipper all varmluft som är i det motorutrymmet. det skulle nog vara det otpimala.

den boxen skulle jag göra så att den har ett platt panel filter (papper eller ett plant IGT skum filter) minst en trattsdiameter ovan trattarna. försök få matningen så rakt uppifrån som möljigt och försök få luften att sakta ner så mycket som möjligt innan filtret. det kan man göra genom tex ett brett Y (svårt att förklara) med mycket rundade vinklar i Y:et.

(ser nu när jag kollar en gång till att det inte får platts:()

jaja, se till att ni plockar luften utifrån iallafall! det är nog det bästa att sträva efter!

mvh C

Jonas Lindell
Viken
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Christian Lange skrev:
har ni möjlighet att göra säg 4" hål på sidorna eller genom vingen eller gallret för tvångsmatning så skulle jag valt att bygga boxar runt fullradie trattarna med tvångsmatning så att man slipper all varmluft som är i det motorutrymmet. det skulle nog vara det otpimala.

den boxen skulle jag göra så att den har ett platt panel filter (papper eller ett plant IGT skum filter) minst en trattsdiameter ovan trattarna. försök få matningen så rakt uppifrån som möljigt och försök få luften att sakta ner så mycket som möjligt innan filtret. det kan man göra genom tex ett brett Y (svårt att förklara) med mycket rundade vinklar i Y:et.

(ser nu när jag kollar en gång till att det inte får platts:()

jaja, se till att ni plockar luften utifrån iallafall! det är nog det bästa att sträva efter!

mvh C

Tack för visat intresse Christian!

Varm luft är inget problem, den hålls utanför(nedanför) med hjälp av motorkåpan och diverse sköldar.

Tack för tips

Mvh

- mini cooper s
-BMW 428 cupé
Citera
Jonas Lindell
Viken
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Skulle man kunna klä en form av metallnät(samma form som ITG-filtret ungefär) med papp från ett slaktat pappfilter?

jag kommer även göra hål i hatthyllan ovanför insugen för att på så sätt få bättre plats för filterna. Det kommer även att ledas dit luft från luftintag genom bakrutorna.

Vad tror ni???
Andra förslag??

Jag tar tacksamt emot tips på hur jag skall lösa detta problem.

Mvh

- mini cooper s
-BMW 428 cupé
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005

ITG filtrena är klart snyggast Har själv precis beställt ett ITG JC50/65 till min spjällhusinstallation, (Kommer sticka ut genom huvsidan). Du skulle ju kunna gjuta ett glasfiber insug som passar ovanpå filtrena och går upp genom hatthyllan, och ansluta dessa med slang till scoopen i bakfönstrena.
Så du slipper att motorn drar varmluft...

Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
Jonas Lindell
Viken
Här sen Dec 2004

Trådstartare
24-Seven skrev:
ITG filtrena är klart snyggast Har själv precis beställt ett ITG JC50/65 till min spjällhusinstallation, (Kommer sticka ut genom huvsidan). Du skulle ju kunna gjuta ett glasfiber insug som passar ovanpå filtrena och går upp genom hatthyllan, och ansluta dessa med slang till scoopen i bakfönstrena.
Så du slipper att motorn drar varmluft...

Jag kommer att ha någon form av kåpor(som är kopplade till luftintagen i sidorutorna) på ovansidan av hatthyllan så att motorn inte drar luft från kupe'n. Filterna kommer att sticka upp en bit i hålen i hatthyllan.

Vad jag inte riktigt är säker på är hur filterna skall se ut.

Papp verkar ju klart skonsammast mot motorn. Har man tillräckligt stor filteryta bör det heller ej ha negativ påverkan på effekten.

Min tanke lutar för tillfället åt att ta formen från skumfilterna men att operera dit papp
Vad tror ni???

- mini cooper s
-BMW 428 cupé
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Att försöka bygga egna pappfilter tror jag inte är nån höjdare...dels är det krångligt och sen måste du göra nya varje gång dom ska bytas. Bättre att du anpassar burken runt trattarna så du kan använda befintliga panelfilter från en annan bilmodell, tror det blir mycket enklare och billigare.

Hoppas du förstår hur jag menar på bilden....

Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Jag fåreslår att du tar en tripp till Biltema och kikar på runda pappfilter som finns att tillgå till diverse äldre bilar, t.ex. MErcedes mfl. Dessa kan klämmas ihop och då bilda en oval filter som kan förhoppningsvis nå runt bänken med tre förgasare i rad. Sen är det bara att snickra ihop lämplig låda över och under som håller den på plats. Två stycken sådana kommer att flöda gott om luft samtidigt som dom är billiga att köpa och filtrerar väl.

Jag pratar alltså om filtrar av ringtypen som sitter på äldre motorer. Sånna här:

Viken
Här sen Dec 2004

Trådstartare
SciroccOMats skrev:
Att försöka bygga egna pappfilter tror jag inte är nån höjdare...dels är det krångligt och sen måste du göra nya varje gång dom ska bytas. Bättre att du anpassar burken runt trattarna så du kan använda befintliga panelfilter från en annan bilmodell, tror det blir mycket enklare och billigare.

Hoppas du förstår hur jag menar på bilden....

Håller med dig om att detta sätt hade varit enklast i längden. Tyvärr är utrymmet uppåt så begränsat att jag tror man måste utnyttja sidorna till lufttillförseln oxå?!?!

Tack thumbs up

- mini cooper s
-BMW 428 cupé
Citera
Jonas Lindell
Viken
Här sen Dec 2004

Trådstartare
beepbeep skrev:
Jag fåreslår att du tar en tripp till Biltema och kikar på runda pappfilter som finns att tillgå till diverse äldre bilar, t.ex. MErcedes mfl. Dessa kan klämmas ihop och då bilda en oval filter som kan förhoppningsvis nå runt bänken med tre förgasare i rad. Sen är det bara att snickra ihop lämplig låda över och under som håller den på plats. Två stycken sådana kommer att flöda gott om luft samtidigt som dom är billiga att köpa och filtrerar väl.

Jag pratar alltså om filtrar av ringtypen som sitter på äldre motorer. Sånna här:

Det gav mig onekligen lite ideér thumbs up

Tack

- mini cooper s
-BMW 428 cupé
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Jag skulle nog föredra ett stort plant filter av bomull eller syntetfiber som monteras i lämplig låda över trattarna. Till filterna matar man sedan lämpligen luft från passande ställe för att få maximalt statiskt tryck och lägsta temperatur. Dessa filter ger högt flöde per filterarea tillsammans med lite turbulens och en ok reningsgrad. Samma typ av lösning används idag i exempelvis F1 och vad jag vet så har detta inte resulterat i några problem även när man kör i sandigare miljöer eller med +1000 km i drifttid.

Exakt hur man bör packa detta får man nog lösa när man har kollat vilka mått och möjligheter man har.
Citera
Jonas Lindell
Viken
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Johan Edlund skrev:
Jag skulle nog föredra ett stort plant filter av bomull eller syntetfiber som monteras i lämplig låda över trattarna. Till filterna matar man sedan lämpligen luft från passande ställe för att få maximalt statiskt tryck och lägsta temperatur. Dessa filter ger högt flöde per filterarea tillsammans med lite turbulens och en ok reningsgrad. Samma typ av lösning används idag i exempelvis F1 och vad jag vet så har detta inte resulterat i några problem även när man kör i sandigare miljöer eller med +1000 km i drifttid.

Exakt hur man bör packa detta får man nog lösa när man har kollat vilka mått och möjligheter man har.

Låter bra
Vet du vart jag kan köpa bomull, syntetfiber aller annat filtermaterial i ark eller på rulle??

Tack thumbs up

- mini cooper s
-BMW 428 cupé
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005

beepbeep skrev:

Har varit på Biltema och öppnat varenda luftfilterkartong+ mätt alla filter som var intressanta, för att göra en liknande lösning...
Filtrena dom har är för otympliga för att göra något med. För det första är den tunnaste filtermassan (papp) ca 4cm vilket gör att yttermåtten på filtret blir STORT, betydligt större än motsvarande skumfilter.
Dessutom var alla jag hittade för långa (omkrets) och då var det filter till 4 trattar det handlade om.

Det runda filtret på bilden går dessutom inte att ändra form på (till oval) utan att göra sönder.

Även om jag också gillar att göra billiga/smarta lösningar som fungerar minst lika bra som dyra köpe-grejer, fick jag i detta fall bita i det sura...

Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
Jonas Lindell
Viken
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Hade det bara funnits en lösning som passade rakt på som inte stryper motorn betalar jag gärna vad det kostar...

Men... pga utrymmesskäl är det inte lätt.

Jag har redan varit hos Dalhems och gått genom deras filter(pipercross) utan att hitta ngt som ens går att bygga om så det passar hyffsat. Trots att skumfiltrena inte skall strypa motorn tycker jag det känns som att det är ganska stort motstånd i dem(högst ovetenskaplig test).

Detta testade jag senast. Jag gillar själva formen på filtret men inte materialet.

Kan man köpa filtermaterial och göra ett eget??

- mini cooper s
-BMW 428 cupé
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

Ang bygga egna.. är också stark anhängare av pappfilter, någon därute måste ju veta var filtertillverkarna köper sina pappersark?? och de "skumma" filtertillverkarna köper sina skumbitar?

Uppsala
Här sen Feb 2003

Jag är också anhängare av pappfilter, även om dom tar mer plats. Har läst undersökning av pappfilter kontra skumfilter och det har visat sig att flödesförbättring som skumfilter erbjuder ofta är minimala plus att filtreringsförmåga är kännbart sämre. Feltema har också större fyrkantiga pappfilter som borde kunna byggas in i någon sorts filterbox.

Då en sådan filter är avsedd för en motor borde flödet med två stycken vara väldigt bra, med bibehållen filtreringsförmåga man får från papp.

Åsensbruk
Här sen Jun 2004

När en av mina kompisar var och bromsade sin rallybil så rekommenderade Tommy på Trollspeed(som för övrigt bygger tex Per Eklunds rallycrossmotorer) att kompisen skulle kasta sina pappersfilter och sätta dit "riktiga" filter, alltså ej papper. Själv så har jag nog aldrig sett ett enda pappersfilter användas i varken F1 eller WRC rally, men jag kan ju ha fel...

Kan detta vara en lösning eller...tro? Bilden kommer från en tysk raceporsche....

Citera
Johan Ekman
Karlskrona
Här sen Aug 2003

Man kanske kan plundra ett lastbilsfilter på filterduken?
Ett Scania eller Volvofilter är ca 40 cm högt och 15 cm i diameter.
(högst ungefärliga siffror, det var ett tag sen jag plockade med något)
Men det borde kunna ge en hel del material att jobba med.

Johan

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Stora pappfilter finns tex på Ivecos mindre lastbilar, fråga Dude om vilken.

Sen att man inte ska ha det ena eller det andra enligt kända trimmare som vill sälja blingfilter kan ju diskuteras då jag tror mig sett att 99% av samtliga Div.1-bilar i RC har stora pappfilter från tex ngn lastbil.
Eklund inkluderad.

Säger det igen, på våran triviala nivå styr priset oftast rätt hårt och prestandavinsten lär vara liten mellan olika typer av filter. Bättre att ta ngt som renar bra och gå upp i storlek så arean blir ordentlig. Ofta gör div blingfilter tvärtom angående arean.

Gå upp i area var visst svårt dock i detta fallet...men en låda med ett plantpanelfilter och matning med luft, som redan föreslagits, vore nog bästa lösningen.

Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

Jag tycker också att enda "vettiga" orsaken till att välja sk sportluftfilter är om utrymmet är för litet för att kunna öka arean på pappfilter.

Norrköping
Här sen Jun 2003

Megablade skrev:
När en av mina kompisar var och bromsade sin rallybil så rekommenderade Tommy på Trollspeed(som för övrigt bygger tex Per Eklunds rallycrossmotorer) att kompisen skulle kasta sina pappersfilter och sätta dit "riktiga" filter, alltså ej papper. Själv så har jag nog aldrig sett ett enda pappersfilter användas i varken F1 eller WRC rally, men jag kan ju ha fel...

Varken F1, Champcar, WRC, NASCAR, LMP kör med pappersfilter vad jag vet.

I F1 verkar de flesta köra med bomullsfibrer. Exempelvis Ferrari kör med BMC filter. Dessa, fast annan utformning användes också av Audi på Le Mans. Champcar verkar använda något liknande filter. NASCAR kör med glasfiberfilter från WIX enligt reglementet (infördes sedan någon preparerat bomullsfiltrena med luftgas för kvalet).

Fördelen med dessa filter är att de erbjuder högre flödet per filterarea, lägre vikt och mindre turbulens. Nackdelen är förstås reningsgraden vilken sjunker ett par procent.

När det gäller WRC så skulle jag kunna tänka mig att man anpassar filterna efter vart man kör. Vid körning i sandiga miljöer så kan kanske ett förfilter vara lämpligt. De har ju även möjligheten att strypa flödet till filtret under kortare perioder då de kör genom djupt vatten.
Citera
Skruva banåkabil
1, 2   >>
7 besök senaste veckan (8286 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande