Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3 besök senaste veckan (4466 totalt) |
GT = Gran Turismo.
GTI? Såvitt jag begriper en sammansmältning av ovanstående begrepp samt Insprutning/Injection/Iniezione/eInspritz... |
||||||||
På GT-skalan (om man nu skulle få för sig att gradera...) så har jag alltid gillat bilar med ändelsen GTo
Gran Turismo omologato GT är sportigt men GTo är mer race approval! EDIT: Denna tråd hör nog egentligen inte till banåkarforumet.....? _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g ![]() |
||||||||
När boomen med GTI kom runt 77-78, påstod vi som då rastade Golfar med golfbollsväxelspakar och 99 Turbo med Vedbotrimmade gamla halvrisiga Lotus Cortinor att GTI utlästes Går Tyvärr Inte...
GT fick i samma veva betydelsen Går Taskigt. Var extra jäkligt för mig vars Lotus Cortina egentligen bara var en konverterad Cortina eehhrmmmm.. GT ![]() Självklart sällar jag mig mera seriöst till Kraniels förklaring. Även om jag i något sammanhang läst GTi uttydas Grand Tursismo internazionale (tror det var i något Maseratisammanhang???) _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||||
Babelfish tycker det betyder ackrediterad.. Fick höra nån gång att det betyder typ att bilen är serietillverkad eller nått liknande. Här är en liten artikel om GT-bilar ![]() http://sv.wikipedia.org/wiki/Gran_tu _________________ Adam Weinemo Porsche 928 S4 MY91 |
||||||||
På svenska skulle vi nog säga homologerad. För bilar som ska tävla som "standardbilar" som tex Mustang Boss 429 på sin tid togs enbart och motvilligt fram i ca 500 exemplar för att bli homologerad för att kunna tävla. Finsn nog fler här som kan ha lååååånga utläggningar om detta, vad som gäller för vissa motorer etc etc etc. _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g ![]() |
||||||||
I min värd är betydelsen GT liktydig med Gran Turismo, stora, bekväma, lyxiga, tunga övermotoriserade trånga kupeér.
Vilket ger GTi maffian en lite besynnerlig benämning, utom "Citroen CX 25 GTi Turbo 2" då ![]() |
||||||||
I Citroens fall så ser man ju inte GTi förkortningen så tydligt, (gäller kanske GTi känslan i bilen åxå??) då den försvinner i det kilomenterlångan namnet, Tacka veta det korta och kärnfulla Saab Sport! ![]() ![]() På tal om långa och vimsiga förkortingar går det inte att förbise Ford på 60-70 tal. Ford Capri 3000 GTXLR är väl underbar? ![]() omolgato (Homologerad) = Det förfarande som FIA använder för att speicifisera utförandet på en viss bilmodells godkännande för tävlingsbruk. Till detta krävs i alla klasser utom racersportvagnar , sportvagsnprotyper och Formelbilar i regel en viss minimiproduktion för att erhålla homologering. det kan vara 25 bilar, 500, 100 eller 5000 t.ex. allt beroende på i vilken kategori bilen ska homologeras. Dvs det är inte bara standardbilar som homologeras. Sedan har vi ju i tillägg Evo och Et. där Et står för normal utvecklign av biltypen och Evo för mer speciell utvecklign för ämndamålet. Även om Mitsubishi kanske degenererat sönder det begräppet någott? _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||||
CX'n har inte så mycket GTi-känsla, men en rejäl portion GT-känsla (bakdörrar till trotts) det är en tung vagn(efter tiden) med god kapacitet för att korsa kontinenter i högt tempo. Jag vet få bilar man är lika utvilade i efter hundramilaturer i raskt tempo. Håller med om att namnet Saab-sport låter kort och koncinst ![]() |
||||||||
Nuförtiden ofta glömd är ju den gamla beteckningen för stora, bekväma, lyxiga, tunga, övermotoriserade rymliga sedaner, alltås TS = Touring Sedan. Den borde ju ha passat fisken på den ovan diskuterad CX GTi. När användes den egentligen sist? _________________ Johan Rådlund |
||||||||
Passat TS 1976? Övermotoriserad? Jäpp! (85 hk) Stor? Nja! Bekväm? Självklart! Lyxig! Absolut! Tung! Nope! ![]() _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||||
Lite GTI-OT, men apropå Citroen...
En annan beteckningsförvirrad fransos är Renault. Undrar vad deras TS, TX, RXE, GTL, GTE etc, etc... stod för. Franska kanske? ![]() Åsså Volvos S och V. S40 och V40 skulle ju heta S4 och F4 från början (Sedan och Flexibel kanske?). Volvo S4 gillades väl inte av Audi kan man tänka, så då fick det bli S40 istället, och F40 är ju en Ferrari. Det blev V40 som man fick till Versatile... ![]() (med reservation för att jag missuppfattat nå't...) |
||||||||
Har en kollega, som tidigare drev hotell i både Sverige och Österike som ofta berättar lyriskt om sina många resor i 200+ på ett berömt tyskt vägnät i en V6 försedd XM eller CX (minns aldrig vilken modell, måste fråga honom nästa gång) Han har samma positiva upplevesle av långfärdskomforten i dessa vagnar. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||||
GT står som tidigare nämnts för "Gran Turismo", förr sade man "turistvagn" i Sverige. Detta är uttrycket för alla dessa bilar med tak som förvirrade själar felaktigt kallar "sportvagnar" ovetandes att sportvagnar saknar tak.
Ferrari 250 SWB är ett bra exempel på en hygglig GT. Lotus Elite är ett annat exempel lite i andra änden av skalan. Tex Alfa Romeo "Bertonecoupé" & Porsche 911 är däremot som de flesta känner till standardvagnar vilka tävlar i sportvagnsklasserna på dispens. I Alfans fall vill jag till och med minnas att man på ritbordet ändrade innerutrymmena kring baksätet just för att få bilen homologerad som standardvagn. "I'll get my coat" som engelskmännen säger... _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||||||||
Är alla 911 dispenssportbilar? I min ungdom vet jag att 912, 911 L och T klassades som standardbil i rally, Gr 1 och 2 men också i racing de första åren. men att 911 S klassades som GT. Men det kanske bara var olika itllämpning av dispenserna? _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||||
V6 implicerar XM, SM, eller extremt ovanlig DS-Coupe, alternativt modernare vagn, som Xantia eller C5 den V6'a som eventuellt rymms i en CX är för liten för att vara realistisk ![]() |
||||||||
Någon V6:a fanns aldrig i CX. Men att men kan bli lyrisk är sant. Var glad ägare under några till just en Citroen CX 25 GTi Turbo2, som rullade många, många mil på Autobahn. Det enda problem som fanns var att hålla sig vaken i 200+. _________________ Lars Wiezell RBC-general mm som oftare skriver i min facebookgrupp rbcracing |
||||||||
Fast Citroen var väl långt framme med en V6-modell av CX när Peugeot sa stopp, eller blandar jag ihop sjuttiotalsdräparhistorierna?? _________________ /Kristian Elisson |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3 besök senaste veckan (4466 totalt) |