Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Trattlängd
1, 2   >>
8 besök senaste veckan (7388 totalt)
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Trattlängd

Läst på flera ställen att det är stor skillnad på motorkaraktären med korta vs långa trattar när man kör med individuella spjällhus.

Att långa trattar ger bättre vrid och körbarhet och korta trattar ger högre toppeffekt längre upp i registret.

Hur stor skillnad är det generellt? Motorn är en standard zetec med omexsprut

Inser att det är många variabler som spelar in, så som spjällets placering, spridarens placering, total längd på insuget osv, men vad är det allmänna tanken om detta?

Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Re: Trattlängd

24-Seven skrev:

Att långa trattar ger bättre vrid och körbarhet och korta trattar ger högre toppeffekt längre upp i registret.

Misstolka rätt... längre trattar flyttar ner avstämningen och kortare flyttar upp i registret..
Sedan beror det på vilken puls du vill ta vara på.. 1a pulsen kräver lååånga rör även om du vill få effekten vid höga varv.

Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag läste någonstans att korta insugningsvägar ger rappare respons på riktigt låga varv. Det har ju inte med med längd-avstämningen för maxvrid/maxeffekt att göra utan mer en bieffekt vid korta trattar.

Rice and shine
Citera
Jonas Aegher
Umeå
Här sen Okt 2005

Allmännt för en sugmotor gäller att längre insug ger bättre fyllning av cylindern. Luftens hastighet i röret ger ett övertryck vid ventilen när den är stängd.

Göteborg
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Min tanke var att mappa samt testköra bilen med 40mm korta trattar (innan jag kapar i huven) och när jag fått allt att lira ordentligt, kapa upp huven och montera lite manligare *bling* trattar ca 90mm. Eller är det ett måste att dom långa trattarna sitter på vid mappningen?

BMW 116d -11
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Notera att man räknar längden från ventiltallrik till trattens slut.

olika längd flyttar avstämningen upp och ned i registret. Har man en motor som arbetar med låga varvtal får man oftast använda andra, tredje returpulsen osv då rören annars skulle bli för långa. Väldigt långa rör, bortsett från paketeringsproblem resulterar också i ett tryckfall och sänkt fyllnadsgrad. Vid väldigt låga varvtal brukar man därför utnyttja hemholz resonator istället, kika på insuget till en lastbilsdiesel exempelvis.

På en F1 motor ligger trattlängden kring 1,5-2 dm, BTCC och liknande motorer ligger väl kring 3 dm eller så, och då bör man utnyttja första returpulsen. Vill man stämma av för exempelvis 3000 rpm och använda första returpulsen blir man tvungen att använda trattar för över 7 dm längd.

Vid byte av trattar bör man mappa om motorn.
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

Kjelle på Elwa informerade mig att 90mm trattar verkade funka bra, kortare än så gav mindre effekt.

Läs vad man tyckte på Jenvey

Citat:
What is the correct overall system length?
Induction length is one of the most important aspects of fuelling performance engines.
In our experience an under-length system is the greatest cause of disapointment, with loss of up to 1/3 of power potential. There are a number of good books on the subject and the serious developer is referred to these and, in particular, dyno trials. A guide figure, from the face of the trumpet to the centre of the valve head is 350mm for a 9,000 RPM engine. Other RPM are proportional, i.e. for 18,000 RPM the figure is ca 175mm.
The induction system is part of a resonant whole - from trumpet to exhaust outlet - and the ideal length is heavily influenced by the other components.

Umeå
Här sen Nov 2002

RS 1800 skrev:
Kjelle på Elwa informerade mig att 90mm trattar verkade funka bra, kortare än så gav mindre effekt.

Hur långt var total längden på insuget då?
Är ju det som är intressant

RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

super7 skrev:
RS 1800 skrev:

Hur långt var total längden på insuget då?
Är ju det som är intressant

så klart, 118 mm långa spjäll och 95mm insugsrör och 90mm trattar, ger en total längd av, 303mm. Minns inte längden mellan insugskanalen och ventilskaftet, men kanske kan mäta till helgen.

Göteborg
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Det blir alltså en totallängd av ca 35cm... Då får man sikta på det. Kjell på ELWA har väl skruvat ihop en eller annan Zetec...

BMW 116d -11
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Trattlängd

24-Seven skrev:
Läst på flera ställen att det är stor skillnad på motorkaraktären med korta vs långa trattar när man kör med individuella spjällhus.

Bara en liten not här.
Individuella spjällhus eller inte, så är det samma resonansfenomen man tar hänsyn till.
MVH
Göran malmberg

Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Låter lite kort i mina ögon med 300-350 mm, trots jag inte kan någonting om detta egentligen.

Jag skall själv ha 410 mm mellan trattmynning och ventiltallrik (enligt toppbyggaren) för avstämning mot 7300 rpm. Detta är förvisso en stenålders 2v-maskin, men ändå..

Göteborg
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Plockar upp tråden igen då projektet inte är färdigt...

av estetiska skäl vore det att föredra kortare trattar (som ger totallängd på insug= ca: 300mm) dessa trattar är 40mm

har även trattar som ger totallängd på 36cm, men då sitter filtret en bra bit utanför huven... (ser konstigt ut)

Hur mycket effekt och körbarhet förlorar jag på att välja de korta trattarna?????????

Motorn är en Zetec 1,8 (standard)+omex sprut (nu med individuella spjällhus) tidigare bromsad till 139hk med standard insug...

söker bekräftelse på att jag kan använda de kortare trattarna...

BMW 116d -11
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

24-Seven skrev:

Bromsa motorn med bägge trattarna för att se vilka som funkar bäst...

superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004

24-Seven skrev:

...

(ser konstigt ut)

...

hallå eller!!!....att något ser 'konstigt' ut kan väl ändå inte vara ett skäl att kompromissa med 'motorn'?

bygg en (snygg) utbyggnad på huven där du får plats med optimala trattar om du inte får plats, dvs om du bromsar eller räknar teoretiskt att du får bättre effekt/register på motorn med 'långa', välj långa!!!

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

24-Seven skrev:

Du kan ha kortare trattar - bygg upp motorn ordentligt och varva som fan bara...

Örebro
Här sen Jul 2003

om jag spär på frågorna med vad som är fördelaktigast....

om man bara får plats med ~40mm trattar men har sett att det finns trattar med 90* krök på som är lite mer lämplig längd (115mm)

Vilket skulle då vara att föredra? kort å rak eller lång med krök?

/ola

Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Krökar på trattar ger mig kalla kårar.. Men det är inte ett vetenskapligt svar. Handlar nog mycket om utformningen på tratten, (Krökningsradie, konicitet etc)

Har du en bild på dem?

stockholm
Här sen Jan 2005

Min åsikt är att det inte finns något fulare än saker som sticker ut ur motorrummet på en seven. Usscha!!!

Kör med korta tratttar om det bara är det som får plats. I övrigt så är det inte så jäävla viktigt med avstämningen på sin lekbil. Inte direkt en enhetsklass där alla har samma grejjer och sista hästen är viktig.

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

En krökt variant från Jenvey. I bilar med trångt med plats som tex en FWD, där trattarna oftast hamnar mot torpedväggen med ytterst lite mellanrum 3-5 cm. Borde inte dessa krökta vara bättre isåfall, om man tex har en öppning i huven med ett rejält scoop som trycker ner en massa go kall luft?

Här sen Feb 2004

_maniac_ skrev:
Min åsikt är att det inte finns något fulare än saker som sticker ut ur motorrummet på en seven. Usscha!!!

Kör med korta tratttar om det bara är det som får plats. I övrigt så är det inte så jäävla viktigt med avstämningen på sin lekbil. Inte direkt en enhetsklass där alla har samma grejjer och sista hästen är viktig.

Avstämningen gör stor skillnad så att de är skit samma har jag svårt att hålla med om...
Citera
Skruva banåkabil
Trattlängd
1, 2   >>
8 besök senaste veckan (7388 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande