| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Trattlängd
|
1, 2 >> 8 besök senaste veckan (7388 totalt) |
|
Trattlängd
Läst på flera ställen att det är stor skillnad på motorkaraktären med korta vs långa trattar när man kör med individuella spjällhus. Att långa trattar ger bättre vrid och körbarhet och korta trattar ger högre toppeffekt längre upp i registret. Hur stor skillnad är det generellt? Motorn är en standard zetec med omexsprut Inser att det är många variabler som spelar in, så som spjällets placering, spridarens placering, total längd på insuget osv, men vad är det allmänna tanken om detta? _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||
|
Re: Trattlängd
Misstolka rätt... längre trattar flyttar ner avstämningen och kortare flyttar upp i registret.. Sedan beror det på vilken puls du vill ta vara på.. 1a pulsen kräver lååånga rör även om du vill få effekten vid höga varv. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
|
Jag läste någonstans att korta insugningsvägar ger rappare respons på riktigt låga varv. Det har ju inte med med längd-avstämningen för maxvrid/maxeffekt att göra utan mer en bieffekt vid korta trattar.
|
||||
|
Min tanke var att mappa samt testköra bilen med 40mm korta trattar (innan jag kapar i huven) och när jag fått allt att lira ordentligt, kapa upp huven och montera lite manligare *bling* trattar ca 90mm. Eller är det ett måste att dom långa trattarna sitter på vid mappningen?
_________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||
|
Notera att man räknar längden från ventiltallrik till trattens slut.
olika längd flyttar avstämningen upp och ned i registret. Har man en motor som arbetar med låga varvtal får man oftast använda andra, tredje returpulsen osv då rören annars skulle bli för långa. Väldigt långa rör, bortsett från paketeringsproblem resulterar också i ett tryckfall och sänkt fyllnadsgrad. Vid väldigt låga varvtal brukar man därför utnyttja hemholz resonator istället, kika på insuget till en lastbilsdiesel exempelvis. På en F1 motor ligger trattlängden kring 1,5-2 dm, BTCC och liknande motorer ligger väl kring 3 dm eller så, och då bör man utnyttja första returpulsen. Vill man stämma av för exempelvis 3000 rpm och använda första returpulsen blir man tvungen att använda trattar för över 7 dm längd. Vid byte av trattar bör man mappa om motorn. |
||||
|
Kjelle på Elwa informerade mig att 90mm trattar verkade funka bra, kortare än så gav mindre effekt.
Läs vad man tyckte på Jenvey
_________________ :: Mikael Lindqvist |
||||
så klart, 118 mm långa spjäll och 95mm insugsrör och 90mm trattar, ger en total längd av, 303mm. Minns inte längden mellan insugskanalen och ventilskaftet, men kanske kan mäta till helgen. _________________ :: Mikael Lindqvist |
||||
|
Det blir alltså en totallängd av ca 35cm... Då får man sikta på det. Kjell på ELWA har väl skruvat ihop en eller annan Zetec...
_________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||
|
Re: Trattlängd
Bara en liten not här. Individuella spjällhus eller inte, så är det samma resonansfenomen man tar hänsyn till. MVH Göran malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Låter lite kort i mina ögon med 300-350 mm, trots jag inte kan någonting om detta egentligen.
Jag skall själv ha 410 mm mellan trattmynning och ventiltallrik (enligt toppbyggaren) för avstämning mot 7300 rpm. Detta är förvisso en stenålders 2v-maskin, men ändå..
_________________ Rikard Ahlin |
||||
|
Plockar upp tråden igen då projektet inte är färdigt...
av estetiska skäl vore det att föredra kortare trattar (som ger totallängd på insug= ca: 300mm) dessa trattar är 40mm har även trattar som ger totallängd på 36cm, men då sitter filtret en bra bit utanför huven... (ser konstigt ut) Hur mycket effekt och körbarhet förlorar jag på att välja de korta trattarna????????? Motorn är en Zetec 1,8 (standard)+omex sprut (nu med individuella spjällhus) tidigare bromsad till 139hk med standard insug... söker bekräftelse på att jag kan använda de kortare trattarna...
||||
hallå eller!!!....att något ser 'konstigt' ut kan väl ändå inte vara ett skäl att kompromissa med 'motorn'? bygg en (snygg) utbyggnad på huven där du får plats med optimala trattar om du inte får plats, dvs om du bromsar eller räknar teoretiskt att du får bättre effekt/register på motorn med 'långa', välj långa!!! _________________
Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||||
|
om jag spär på frågorna med vad som är fördelaktigast....
om man bara får plats med ~40mm trattar men har sett att det finns trattar med 90* krök på som är lite mer lämplig längd (115mm) Vilket skulle då vara att föredra? kort å rak eller lång med krök? /ola _________________ Ola Gustavsson |
||||
|
Min åsikt är att det inte finns något fulare än saker som sticker ut ur motorrummet på en seven. Usscha!!!
Kör med korta tratttar om det bara är det som får plats. I övrigt så är det inte så jäävla viktigt med avstämningen på sin lekbil. Inte direkt en enhetsklass där alla har samma grejjer och sista hästen är viktig. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||
|
En krökt variant från Jenvey. I bilar med trångt med plats som tex en FWD, där trattarna oftast hamnar mot torpedväggen med ytterst lite mellanrum 3-5 cm. Borde inte dessa krökta vara bättre isåfall, om man tex har en öppning i huven med ett rejält scoop som trycker ner en massa go kall luft?
_________________ :: Mikael Lindqvist |
||||
Avstämningen gör stor skillnad så att de är skit samma har jag svårt att hålla med om... |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Trattlängd
|
1, 2 >> 8 besök senaste veckan (7388 totalt) |