Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Aerodynamik mm på sevens och liknande
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (12238 totalt)
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596


Trådstartare
-Bifogar en bild på ett lite mer genomarbetat försök att få lite extra marktryck på en 7en. Frontspoiler a la Mallock och bred spoiler och diffsor bak. Denna Westfield 5.3l V8 körs i Hillclimb i England och ser onekligen snabb ut



_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Westfield skrev:
Peter S skrev:
Westfield skrev:
Sist jag var med Peter på bana så tog han den på släp för annars blir ju bilen smutsig och man riskerar att få stenskott och andra skador på den ömtåliga tunna aluminiumplåten.


och hur tog du din bil till banan?


Takes one to know one.


Klaga inte på Kallerman nu. Jag som är dumdristig att tro i min enfald att det gick att köra ända från södra förorterna ända till Tullinge räddades vid ett tillfälle av att Kallerman hade släp så slapp jag skjuta bilen hela vägen hem med trasig styrväxel. Man kanske skulle köpa ett släp trots allt.


Westfielden som superMOG la in bild på verkar lite felkonstruerad för svenska förhållanden.
Plogen ska vara lite vinklad åt sidan så snön hamnar vid sidan av vägen....

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Westfield tillverkade och sålde både front- och bakspoiler under en kortare period.

Vet inte vem som gör dem numera dock (om någon).

Inte speciellt estetiskt tilltalande dock

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574



Det blir alltid fult då man ska joxa med aerodynamiken på en sjua. Detta fick jag i min inbox imorse.

Det är snyggt i framänden. Bakändan suger.


_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 586



Peter S skrev:
Det blir alltid fult då man ska joxa med aerodynamiken på en sjua. Detta fick jag i min inbox imorse.
Det är snyggt i framänden. Bakändan suger.
https://rejsa.nu/im/_garage/173-new_2006-03-06-sjua.jpg


instinktivt (stavning?!) så tänker jag "tractor pulling" ...
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596


Trådstartare
Receptet att göra en 7en snabbare är nog som Peter S är inne på, dvs att 'vinkla upp' och 'täcka för'. En BDA motor är heller inte fel.... , i.e. Rob Cox's BDA-motoriserade Caterham 'Black Brick' ....vann allt i SuperSaloon runt -73/74

Snygg och snabb


_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574



superMOG skrev:
...legendarisk sjua...


...ahh... the Black Brick. Den hade jag nästan glömt. Härlig bil men den ser ju som sagt för jävlig ut. Den finns tyvärr inte kvar som Black Brick länge utan har inkarnerats i en orange mera clean version utan vingattiraljer. Fast i realiteten så var tegelstenen rejält ombyggd med motorplacering mera a la Mallock.

Kolla vinklingen på lyktorna förresten.

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596


Trådstartare
Peter S skrev:
superMOG skrev:
...legendarisk sjua...


...ahh... the Black Brick. ... Den finns tyvärr inte kvar som Black Brick länge utan har inkarnerats i en orange mera clean version utan vingattiraljer.

....



Jag gillar nog den gamla mer...

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574



superMOG skrev:
...har imponerande bildlager...


Ja den borde ha fått finnas kvar. Fast den nya inkarnationen är inte fy skam. Men de är ju väldigt olika. Kolla framskärmarma. Me like.

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Peter S skrev:
superMOG skrev:
...legendarisk sjua...


...ahh... the Black Brick. Den hade jag nästan glömt. Härlig bil men den ser ju som sagt för jävlig ut. Den finns tyvärr inte kvar som Black Brick länge utan har inkarnerats i en orange mera clean version utan vingattiraljer. Fast i realiteten så var tegelstenen rejält ombyggd med motorplacering mera a la Mallock.

Kolla vinklingen på lyktorna förresten.


Nån mer än jag som sett den i verklighet?

såg den tävla 82-83 (fast den såg lite annorlunda ut då än på den bilden, kanske var det version 2 då)

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596


Trådstartare
Peter S skrev:
superMOG skrev:
...har imponerande bildlager...


Ja den borde ha fått finnas kvar. Fast den nya inkarnationen är inte fy skam. Men de är ju väldigt olika. Kolla framskärmarma. Me like.


Droppar en intressant bild till på hur den såg ut under skalet... 'lätt modifierad' 7en

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574



superMOG skrev:
...bilporr...


Det är nåt speciellt med en låg sjua på slicks. Motorplaceringen som sagt lite extrem. Det är då man ser på bilder som dessa som man får en massa med dumma idéer...

Fredrik SLC skrev:
...har varit med...


Jag känner nån som sett BB tävla!!! Jag tror att den hade en massa varianter precis som många andra gamla racerbilar.

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



superMOG skrev:

Jag gillar nog den gamla mer...


Halvt OT, men vad tjänar man på att ha så satans långa länkarmar bak ??

_________________
MackeMaehlum
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574



Acke skrev:
Halvt OT, men vad tjänar man på att ha så satans långa länkarmar bak ??


oerhört mycket bättre geometri. Jmf med gamla formelbilar.

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596


Trådstartare
Lägger upp alla bilder jag har på Black Bricken i vad jag tror dom flesta utgåvor, hoppas dom är av intresse.

Första utgåvan fast med jätte vinge:


Snabbare än monster-Porsche 935, EDIT: kolla in nya mer heltäckande framspoilern/karossen jmrt med tidigare


Lite mer slimmad


Jämför skillnaden på framvagnden jmfrt med bilden på förra sidan (dvs den oranga senare utgåvan)




Framvagn ombyggd.....gillar motorn



_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Acke skrev:
superMOG skrev:

Jag gillar nog den gamla mer...


Halvt OT, men vad tjänar man på att ha så satans långa länkarmar bak ??



Jag har ju såna på min sjua och flera av de 8 Volvobyggda sjuorna likaså. Dock inte alla. Min ram hade först korta, fästena finns kvar men han som byggde den bytte ut dem mot långa.

Bättre geometri stämmer säkert som Peter skriver däremot kan jag nämna att efter att förra vintern gjort nya skärmar (som fortfarande ligger på hyllan) så svär jag en hel del över hålen som man tvingas göra i skärmarna. Nästa gång ska jag göra ordentliga mallar...


lite skoj att se de täckta vingförsedda sjuorna, de blir liksom motsvarigheten till Morgan Aero som inte heller får några skönhetspriser men ändå känns rätt på nåt sätt.

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2203



Citat:
Halvt OT, men vad tjänar man på att ha så satans långa länkarmar bak ??


For att bara få drag & tryck i dem.

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



superMOG skrev:

Snabbare än monster-Porsche 935, EDIT: kolla in nya mer heltäckande framspoilern/karossen jmrt med tidigare



thumbs up thumbs up

Vad gäller snedställda motorn, måste man inte ha motorn parallell med bakaxelns pinjong? Annars blir det väl lätt vibrationer och sånt som ställer till? Jag är förvånad att man snedställt den?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Peter S skrev:

Enligt myten ska du kunna minska lyftet på framhjulen med 14 kg genom att göra vissa saker. Jag gör alla dessa och några till. T ex flärparna.



Visst mäter du fjädertrycket under färd

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2203



Citat:
Vad gäller snedställda motorn, måste man inte ha motorn parallell med bakaxelns pinjong? Annars blir det väl lätt vibrationer och sånt som ställer till? Jag är förvånad att man snedställt den?


Det är en racerbil...

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3014



Här har vi Aluplåt steg 3!

http://www.blocket.se/vi/7190476.htm?ca=9_s

Rent allvarligt är aerodynamiken på en bil med friliggande hjulhus mer komplicerad än vad man kan tro. Så risken är nog snanare att man gör något sämre än bättre.
Skeptisk till att aluplåts mecket ger någon större effekt. Men har man inget bättre för sig så skadar det ju inte att pröva.

Tror att man har mer att vinna på att montera en vettig vinge framför fronten samt försöka klä in hjulen på ett bättre sätt.
Men det finns mycket att vinna genom att göra aerodynamiska förbättringar. Men vill man göra något seriöst är det bättre att köpa en XTR2:a eller en Radical istället.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Allmänt banåkaforum
Aerodynamik mm på sevens och liknande
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (12238 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande