Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3756 besök totalt |
Bensinens egenskaper vs leverantör
Frågan har varit uppe innan, men det kom nog inte till en klart slutsats och svar tror jag. Såvitt jag förstått finns det fler än ett raffenaderi som levererar bensin till svenska mackar, dessutom kanske recepten inte är identiska till olika kunder (bensinbolag, kedjor) från ett och samma raffenaderi. Ja, samtliga lär ju uppfylla specifikationerna, men bereonde på toleranser etc i specarna så är det ju inte säkert att skillnaderna i egenskaper är försumbara. Vår bruksbil (Golf 1,6 FSI, med rätt så hög kompression, FSI-tekniken använder det) har ett påtagligt samband med hur motorgången på låglast (ryckningar) är beroende på var jag tankat. Man grunnar ju på om spikningstoleransen och annat då blir annorlunda på räserbilen... Till dom konkreta frågan: * Vilka bensinbolag/kedjor/mackar har gemensamma leverantörer? * Levereras samma produkt eller är det olika recept (kräver nog icke offentlig insidesinfo för att kunna svara så att säga.....) * Ngn som har ngn erfarenhet av olika bolags bensins egenskaper? Alltså att ett visst bolags bensin funkar bättre eller sämre i egna bilen (Shells 99 oktan V-power räknas inte, det är ju verkligen en delvis annorlunda produkt), avser vanligt 98 oktan. _________________ Pär Hylander |
||||
Det kan ju ha med "dagsformen" hos olika depåer/cisterner att göra också.
Här i gbg är det fler än en kedja som hämtar från samma depå (enligt svagt minne från tidigare rejsatråd). |
||||
Eftersom jag inte har insideinfo borde jag kanske vara tyst, men jag kör en bil som är väldigt känslig på vad jag häller i tanken. Bortser man från användandet av V-Power så går den bäst på 98 oktan som kommer från vilken station som helst bara den har hög omsättning på soppan. Det viktigaste verkar vara "färsk" bensin och inte vem som säljer den.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Har pratat med lite folk som är insatta. En som jobbar med bränslen på ett större bolag och han hävdade att det är samma grundbensin men tillsatserna skiljer mellan de olika bolagen. Samt att det är viktigt hur bensinen lagras på mackarna, hur ofta prover tas mm. Omsättningen och lagringen är viktigare än vilken kedja det är.
Har också en bekant som jobbar på en oljedepå i Stockholm och han har bekräftat att det är samma bränsle till de olika bolagen men att tillsatserna skiljer lite. Detta gäller både 95 och 98:a. Shell V-power är däremot lite annorlunda jämfört med "vanlig" 98:a. Dvs sannorlikt lite bättre då de har lagt en hel del utveckling på bränslet. Allt beskrivs inte av oktantalet, är många andra egenskaper som är viktiga vilket har visat sig när de har gjort tester på många olika bilar. Nackdelen är väl priset. På bruksbilen tankar jag alltid 95 trots att den har turbo då den körs lugnt. Märker man skillnad mellan olika mackars bränsle med samma oktantal har man nog råkat ut för något som beror på lagringen hos den aktuella macken. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||
Detta är även min grundtes. Sen är det större skillnad mellan olika mackar än vad det är mellan olika leverantörer/kedjor. En del mackar är byggda så att det blir mer kondens och andra föroreningar i tankarna än vad som kanske är att rekomendera. Detta drabbar oftare lågpriskedjorna som ofta inte får tillstånd att bygga nya anläggningar utan är hänvisade till att ta över när de stora drakarna flyttar till nybyggen. _________________ /Kristian Elisson |
||||
En gemensam nämnare för det ni skriver är det där med omsättningen. Det märkliga är att Preem har nog inte mycket lägre omsättning än Jet tvärs över gatan, men däremot smårycker bilen när jag tankat hos Preem här i byn. Båda mackarna har nog god omsättning tror jag.
Det där med additiven är ju intressant, jag tror små skillnader i additiv kan göra stor skillnad i egenskaper, så är det ivf i den processindustrun jag jobbar. Är det (signifikanta) skillnader i additiv mellan alla "kunder"? _________________ Pär Hylander |
||||
Min bil går allmänt bättre och drar mindre soppa på 98 än 95, dokc verkar den dra ltie olka beroende på var jag tankar och gasresponsne varierar lite tycker jag.. Dock kan det sklja från mack till mack även inom samma bolag.
Dock har jag för mig att OKQ8 knuffar i en del sprit i sin bensin.. |
||||
Vi var på semester i Dyskland för en vecka sedan å jag hadde sträng
uppsikt på vad bilen drog. (faderskapet som äger bilen sa att den drog massor å att destta skulle ses över vid servicen..) Verkade som bilen drog en hel del på vägen till tyskland, (120km/h) medans när bilen fick "tysk" soppa verkade det som bränsleförbrukningen sjönk markant.... (fortfarande konstant 120) Tysk bensin luktar soppa medans våran "utspädda" soppa här hemma luktar sprit... Så jag är nästan säker på att detta är ytterligare ett sätt för stat / kapital att få in några extra ören på sämre kvalité. Som troligt vis konsumenterna aldrig upptäcker. Hadde varit kul att se en "energi-mängds" mätning på tysk soppa å svensk sprit. _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
När jag och kompisen var i Tyskland med hans Golf TDI så var den märkbart piggare efter att ha tankat därnere jämfört med när vi körde ner. (Trollhättan-Hamburg T&R på ca 21 timmar, med släp)
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Sprit har ett lägre energiinehåll än bensin. Vill man slippa 5% etanolinblandning kan man tanka 98:a. Det är nämligen bara lagkrav på 5% inblandning i 95 oktans bensin men inte på 98:a.
Att en bil blir piggare om man kör längre resor är inget konstigt då det byggs upp lager av rester ifrån förbränningen i förbränningsrummet och på ventiler mm. Detta lager minskar i tjocklek om man kör längre stunder på högre belastning. Så att en bil börjar gå bättre efter en långresa är därför inget konstigt. Tillsatserna som skiljer mellan bolagen är till stor del avsedda att förhindra uppbyggnad av sådana avlagringar. Därför behöver man aldrig använda tillsatser som spridarrengöring etc. Betvivlar att de tillsatserna skulle ha signifikanta skillnader mellan bolagen då alla har dessa tillsatser och dessa tillverkas av ett fåtal tillverkare. Man kan nog dra en paralell till motorolja... Sen betvivlar jag att kroppen är tillräckligt känslig för att upptäcka de små skillnader det handlar om på de flesta motorer. Mellan 95 och 98:a på en turbomotor, en högkompad sugmotor, eller en motor med dåliga förbränningsrum (knackkänslig) skiljer det däremot en hel del. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||
Jag har märkt skillnad på 98oktan på olika mackar.
Efter en Europaresa i somras (med ett par 95oktantankningar + extrem värme) hade herr Bosch gradvis ställt ned max laddtryck från 1.3bar till 0.7bar. Tankade sen i Sverige på OKQ8 98oktan och nollställde styrboxen. Motorn gick lysande och laddade som max 1.3bar hela tanken. Dags att tanka igen, fyllde på 98oktan på JET i Enköping. Efter bara ca 10 mil var max ladd nere på 1.0bar... Håller med om 99oktan V-Power, efter nollställning laddar min bil ca 1.4bar. Den går då MKT bra.. ![]() |
||||
Då får man väl försöka hålla sig till V-Kraft när man (förhoppningsvis) hämtar den nya, överladdade, hinken ikväll. Edit: postar som om det vore OT, ber om ursäkt för OT. |
||||
Att du aldrig lär dig. ![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Jag vill instämma i Jämnförelsen mellan Shell V power och BF98, tycker jag märker en klart märkbar skilland i Alpina snurran då jag kör på BF98 och V power, speciellt på lågvarv, men även att responsen är något bättre. Så än om den är markant dyrare så är det de som går i...
Ska inte nämna misstaget då jag tankade 95 i den, huva så hemsk jag var då ![]() _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||
Hade en SAAB 900T16 -84 förut (8år sen),och den har ju APC system(ställer om tändning/laddtryck),och det var markant skillnad i laddtryck/förbrukning beroende på vart man tankade,tankar aldrig på JET någe mer iaf laddtrycket sjönk markant + att bilen drog mycket mer bensin,tankade då bara på ok,q8 och shell. men detta var ju för nästan 10år sen så bensinens innerhåll har nog ändrats en hel del.
_________________ /Jimmy Andersson _____________________________________________ Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai! |
||||
Alla bensinbolag i Sverige har ett depåsammarbete där man "lånar" produkt från varandra.
Preem har två raff i lysekil och ett i göteborg. Shell har ett i göteborg. Det är vad som finns i Sverige. Den enda produkt som är exklusiv för ett bolag och har ett eget transportled är V-power. Svensk V-Power tillverkas bara på Shells raffinaderi i Göteborg. _________________ Tobias Carlsson Suzuki Swift Sport Porsche Boxster S (Såld) |
||||
Jag körde en hel sommar med Statoil eller Shell 98 oktan i turbo Cupen (före V-Powers tid i Sverige) och det funkade kanonbra. Så vid ett tillfälle nödtankade jag 98 oktan från Preem med väldigt mycket spikningar som följd... Kan ha varit ett enstaka misstag men i finbilen blir det bara soppa från Statoil eller Shell och helst från mackar jag ofta besöker.
_________________ Anders Hansson |
||||
Jag tycker att ett vid enstaka tillfällen måste vara ganska svårt att veta exakt vad en ev. ändrad effekt beror på, om man nu känner den korrekt. Tidtagning brukar t.ex. inte alltid visa samma sak som känslan. Syrehalten i luften kan t.ex. ha relativt stor betydelse för effekten och den ändras ju med temperatur och lufttryck.
I min intstruktionsbok står det att insprut och tänding anpassas efter oktantal, men full effekt fås med 98 oktan. Vad har förresten V-power för MON-tal? OKQ8 säger att deras 98 oktan (RON) har minst 87,5 MON. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
De är lite luriga Shell, de säger bara att RON är >99 och att MON är > 87,5. |
||||
Vilket alltså är samma MON som de flestas 98 oktan. Vilket är mest relevant? Edit: Som jag förstått det anger MON i högre grad egenskaperna vid belastad motor och mäts t.ex. vid lite högre varvtal. Så jag undrar om inte MON känns mer relevant om man vill ha ut max hk, då man ju egentligan kan skita i vad som händer motorn vid låga varv och låg belastning, eftersom tändsystemet förhoppningsvis tar hand om knackningsproblemet. Vid låg belastning är man ändå inte intresserad av max hk. Flera kartingåkare säger att de får lägre effekt med V-power än med vanlig 95 och nån på nilsons kartingforum som bromsade en micro(/mini?) fick i stort sett samma effekt, utom på högre varvtal där 95 oktan var bättre. Det förklarades visst med att förbränningshastigheten i regel är lägre med högre oktantal och har man inte tillräcklig högt komp kan det leda till mindre hk. Om det stämmer vet jag dock inte, men det låter ju inte otroligt. Syrehalten i soppan har också betydelse för effekten, men där tror jag att det finns en lagstadgad maxnivå. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Fakta
Intessant länk. http://www.faktoider.nu/oktan.html om jag förstår det hela rätt har bensin med lägre oktan ett högre energiinnnehåll och att det är motorns kompression som bestämmer oktantalet. ![]() _________________ Micke Jakobsson f.d 9-timmars |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3756 besök totalt |