Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Renovera BBS RS
1, 2, 3, 4   >>
5 besök senaste veckan (38467 totalt)
FredrikYman
Valdemarsvik
Här sen Apr 2005
Inlägg: 50


Trådstartare
Renovera BBS RS

Har en uppsättning BBS RS i källaren som jag tänkt renovera. Dessutom vill jag borra en extra bultcirkel i dom. Är 114,3/4 nu vill ha 108/4 också. Finns material o plats till att göra så.

Dels för att underlätta renoveringen men också för att det blir så mycket lättare att spänna upp dom i fräsen så vill jag dela på dom. Hur får jag skarvarna täta sedan? Lim? Packning? och vilket moment ska skruvarna dras med?

_________________
Fredrik Yman
Fuskar ihop en 9000 Talladega -89
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re: Renovera BBS RS

STCS1765 skrev:
Hur får jag skarvarna täta sedan? Lim? Packning? och vilket moment ska skruvarna dras med?


Bultarna är av någom flyg-kvalitet....och ska inte dras hårt.
Kanske Christian Larsson vet siffrorna.

Jag limmar mina fälger med SikaFlex...funkar kanon

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Marskatten
Valdemarsvik
Här sen Apr 2004
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


SikaFlex, ja, varför inte =) Bara o åka till macken o handla då. PP-flex har dom iaf vet jag, är väl ungefär samma va?

_________________
Fredrik Yman
9000 Talladega -89
Citera
FredrikYman
Valdemarsvik
Här sen Apr 2005
Inlägg: 50


Trådstartare
oops... hade visst ett annat konto registrerat på den bärbara datorn. Om nån moderator ser detta så radera gärna "hans" inlägg, detta inlägget samt marskatten-kontot. Har dåligt lösenordsminne och har inte reflekterat över att jag var inloggad med det gamla på den bärbara.

_________________
Fredrik Yman
Fuskar ihop en 9000 Talladega -89
Citera
Costin
Skämningared
Här sen Jun 2006
Inlägg: 309



Jag har ett set BBS RS hos Intera i Sthlm, hoppas på att det ska bli riktigt bra. Dom ska vara klara nu i veckan, återkommer med bilder. Inte så där rysligt billigt men efter vad jag hört så ska det bli svinfint.

_________________
Bertil Hedlund, Cortinist
Effekt är hur hårt du slår i väggen, moment är hur långt du flyttar den.
Citera
FredrikYman
Valdemarsvik
Här sen Apr 2005
Inlägg: 50


Trådstartare
Ja lägg gärna upp bilder. Ska se om jag kan få mina skapliga. Fick dom på köpet när jag köpte en gammal 900 Turbo för många år sedan. När motorn rasade ansåg jag att bilen var för rostig för o rädda så jag gav den till min sambos lillebror o plocka delar ifrån. Han fick låna fälgarna för att ha den rullande när den skulle köras på släp hem till honom. Sen när han skulle plocka bort dom hittade han inte låshylsan så istället våldade han loss dom. Efter det är gängan till centrumkåpan på två fälgar lite skadad. Sen är det lite kantskrap och klarlackssläpp som måste fixas också. Har alla verktyg o maskiner jag behöver för o fixa dom på jobbet. Gäller o få lite tid över bara.

_________________
Fredrik Yman
Fuskar ihop en 9000 Talladega -89
Citera
Ralston
Oslo
Här sen Jan 2005
Inlägg: 72



lämnade in mina bbs rs till fälgfixarna i våras, dom andvände något gummiliknande medel för att täta, vet inte vad sikaflex är men det är kanske något liknande det som andvändes på mina fälgar. Har tyvärr ingen bättre bild på skarven


_________________
Michael Ralston
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974



Jag har fått lite problem med läckage med mina fälgar.. Ungefär vad ligger priset på att byta packningar på ett par läckande splitfälgar? Finns det flera butiker i stockholm än intera som fixar med sådant?

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8088



Re:

djungel-Jim skrev:
Jag har fått lite problem med läckage med mina fälgar.. Ungefär vad ligger priset på att byta packningar på ett par läckande splitfälgar? Finns det flera butiker i stockholm än intera som fixar med sådant?


Du törs inte prova sj först och täta med sika lr ngt?

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974



Re:

erikjakan skrev:
djungel-Jim skrev:
Jag har fått lite problem med läckage med mina fälgar.. Ungefär vad ligger priset på att byta packningar på ett par läckande splitfälgar? Finns det flera butiker i stockholm än intera som fixar med sådant?


Du törs inte prova sj först och täta med sika lr ngt?

MVH Erik

Njae.. Jag är rätt feg av mig Jag vill inte röra de där små söta skruvarna på fälgen - de ser så sköra ut!!

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
McRae
HQ
Här sen Maj 2004
Inlägg: 473



Skruvarna ska dras med 11 Nm (ja, väldigt lite...).

Att täta om de är en barnlek, klart att du klarar av det. thumbs up

Lägg en fet sträng mellan rimmarna innan du sätter ihop dem, skuva sedan samman lagom mycket så det pressas ut lite överallt och sedan vänta en kvart innan du drar ihop dem ordentligt (fast inte för hårt... rätt moment...). Personligen skulle jag inte använda Sika utan vanlig silikon, eftersom Sikan är ett MYCKET bättre lim... Om du någon gång behöver få isär dem sedan efter att ha sikat, så lycka till! Mina 5C iaf. Jag byter iofs säkert 20 rimhalvor per år, så jag prioriterar demonteringsmöjligheten framför den ultimata tätheten.

PS. Att det sitter o-ringar på BBS riktiga splitfälgar är bara just därför, för att det ska vara snabbare och enklare att byta rimmarna, inte för att det är bättre eller fränare.

_________________
Rɑnɑld MɑcLeɑn
------------------

Speed costs money, how fast you wanna go?
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8088



Re:

djungel-Jim skrev:
erikjakan skrev:
djungel-Jim skrev:
Jag har fått lite problem med läckage med mina fälgar.. Ungefär vad ligger priset på att byta packningar på ett par läckande splitfälgar? Finns det flera butiker i stockholm än intera som fixar med sådant?


Du törs inte prova sj först och täta med sika lr ngt?

MVH Erik

Njae.. Jag är rätt feg av mig Jag vill inte röra de där små söta skruvarna på fälgen - de ser så sköra ut!!


Testa att foga lite på insidan först?

Behövs väl inte skruvas isär?

/Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Johan Myren
Torsås / Kalmar
Här sen Aug 2005
Inlägg: 30



Jag skulle se demonterbart som ett krav. Har man bestämt sig för att det inte behöver delas någon mer gång så kommer det som ett brev på posten redan nästa vecka att man måste just dela fälgen(Murphys lag).

_________________
Johan Myrén
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7994



Re:

McRae skrev:
Personligen skulle jag inte använda Sika utan vanlig silikon, eftersom Sikan är ett MYCKET bättre lim...


Så tänk då på att vissa sillicon innehåller saker som gör att saker rostar.
Kolla så att det inte är typ etsande eller annat som gör att det skall fästa på div metall.
Det finns tätningsmedel utan dessa innehåll.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
FredrikYman
Valdemarsvik
Här sen Apr 2005
Inlägg: 50


Trådstartare
Re:

McRae skrev:
Skruvarna ska dras med 11 Nm (ja, väldigt lite...).

Att täta om de är en barnlek, klart att du klarar av det. thumbs up

Lägg en fet sträng mellan rimmarna innan du sätter ihop dem, skuva sedan samman lagom mycket så det pressas ut lite överallt och sedan vänta en kvart innan du drar ihop dem ordentligt (fast inte för hårt... rätt moment...). Personligen skulle jag inte använda Sika utan vanlig silikon, eftersom Sikan är ett MYCKET bättre lim... Om du någon gång behöver få isär dem sedan efter att ha sikat, så lycka till! Mina 5C iaf. Jag byter iofs säkert 20 rimhalvor per år, så jag prioriterar demonteringsmöjligheten framför den ultimata tätheten.

PS. Att det sitter o-ringar på BBS riktiga splitfälgar är bara just därför, för att det ska vara snabbare och enklare att byta rimmarna, inte för att det är bättre eller fränare.


Tack för infon! precis ungefär allt jag ville veta på en gång thumbs up

_________________
Fredrik Yman
Fuskar ihop en 9000 Talladega -89
Citera
mappi
Hedemora
Här sen Dec 2005
Inlägg: 95



Vad är det för hylsa som passar på dessa fälgar?

_________________
///Jani Hongisto
Citera
McRae
HQ
Här sen Maj 2004
Inlägg: 473



Liten utvändig torx, kommer inte ihåg exakt, men E8 kanske?!

_________________
Rɑnɑld MɑcLeɑn
------------------

Speed costs money, how fast you wanna go?
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974



Finns det något annat ställe än Intera som kan hjälpa till med att täta ett par splitfälgar (samt montera ett par r-däck)? Intera ligger tyvärr rätt så "off" från mig - hellre något norr om stockholm eller närmare centralt.

Edit: Äsch, skapar en ny tråd

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
krillian
eslöv.
Här sen Dec 2005
Inlägg: 150



hej..

jag har ett sett BBR RS och tänkte passa på att lacka om dom innan däcken åker på..

att skruvarna skall dras med 11Nm har vi kommit fram till samt tätas me silkon verkade rätt vettigt.?

nån som har nåt bra förslag? har tänkt mig vit kant med "matt" svart centrum. Och polerade skruvar, Andra förslag är som sagt välkommet

Vågar man själv att sära på dom?

Mvh Kristian

_________________
Kristian Svendsen
Citera
Franzén
Rävlanda
Här sen Feb 2006
Inlägg: 1890



Tänkte bara inmuta lite mod i alla er som äger splitfälgar och vill fila lite själva på dom.
JA ni vågar dela på dom, det finns inget att vara rädd för.
Det kan inte bli skevt eller snett i slutändan, använd skallen och tänk förnuftigt när det gäller tätning av splitfälgar som delas in till trycksidan, var dock försiktiga med skruvarna, det är därför jag frågar efter moment på skruvarna själv.
Det är dessutom skitkul att göra iordning ett par split, dom blir så äckligt fina när man är klar.

Håller på att renovera en uppsättning BBS Style 5 åt min kompis.
Är det samma moment på dessa bultarna?`
Det är ju ingen splitfälg i den bemärkelsen, man bultar bara loss centrumet på denna.
Ägaren till dessa fälgarna investerade i ett nanovax som enligt dom själva och hans research skall hålla djuriskt bra.
2-komponents å allt.
Kan kolla vad det hette och återkomma till de som är intresserade.

En liten bild kanske?


_________________
Anders Franzén

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Costin
Skämningared
Här sen Jun 2006
Inlägg: 309



BBS RS före och efter renovering hos Intera.
På före bilden är hela fägen lackad, på efter bilden är lacken borta och man får polera för att hålla det snyggt. Ville ha det så.
Före

Shot with K750i at 2007-07-02

Efter

Shot with uD800,S800 at 2007-07-02

_________________
Bertil Hedlund, Cortinist
Effekt är hur hårt du slår i väggen, moment är hur långt du flyttar den.
Citera
Skruva banåkabil
Renovera BBS RS
1, 2, 3, 4   >>
5 besök senaste veckan (38467 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande