Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3879 besök totalt |
Roliga bilar med 130g Co2/Km, kommer det att gå?
Jaha, 2012 ska det se lite annrlunda ut, tydligen. Undrar hur det kommer att mätas (maxvärden eller medelvärde för ett märkes försäljning skoj för vissa brands i så fall...)? Kommer det att tas fram bilar som är extremt snåla i körcykel men nomaltörstiga hos kund (tex Prius)? Kommer vi att få tillbaka en småbilsvikt på 1000kg? I så fall finns det ju hopp för lite skoj i vardagen iaf. Kommer törstiga bilar att ranoneras? (du får köpa en törstig om du köper två supersnåla) Sportbilar med strypta MC-motorer kunde ju va nåt. 800kg med 80kg ur 999cc (men kan en sån dra tillräckligt lite?). Bort med strypningen och ny ecu så har man 180hk istället ![]() Det blir nog ingen större revolution ändå. Hoppas innerligt att Amatörbyggda fordon och liknande fortfarande får köra med gamla specar... |
||||
var inte det en riktlinje ? eller ett mål långt in i framtiden?
sen så bör det ju vara riktlinje för biltilverkare och då kan man ju inte klassa en enskild person sen så tror jag att en ex BMW M6 kommer nånsin klara de kraven eller en MB sprinter som är bensinare eller nått _________________ // Mikeal Rylen |
||||
Köp en Mazda Rx-8 vätgasbil. Ford söker om att få den godkännd som 0- emisionsbil i USA. En sådan finns i Norge + ett antal i Japan som leasas ut till olika företag. Ska bli kul när den släpps om 5 - 10 år.
![]() _________________ Lennart Pettersson "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi |
||||
Re:
Som jag förstår det så är det medelväden (på personbilar i hela industrin kanske). Vad som händer om målen inte nås vet jag inte. Men det kan ju bli lite svårt att inte göra nåt öht (imagemässigt om inte annat) så det kommer att påverka modellutbudet framöver (2012 är inte långt bort med vissa biltillverkares modellutbytestakt (redan nästa V70 borde designas mot detta tex)). Målet för 2020 är tydligen 95 g Co2/Km... Det gäller att njuta medan man kan... ![]() Edit: En Q&A från Bryssel. |
||||
Då hoppas vi på att bilfabrikanterna inser att dagens bilar väger på tok för mycket och sätter kommande modeller på rejäla bantningskurer så kommer körglädjen tillbaka också.
![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Så då blir recptet max 700 kg liten rak 4:a hyfsat smala hjul säg 165........
läs 1960- 1970 ....spitfire marcos abarth lotus..... Så visst kan det bli roligare _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
Jag kommer ihåg att man ojjade sej när det infördes avgasregeler 1976. Nu var det kört. Aldrig mer nåt kul med bil.
Samma 1989 när det blev katalysator. Lärdom: Det kommer att finnas kul bilar i framtiden också. _________________ Johan Rådlund |
||||
Re:
Det är väl egentligen inga problem att bygga lätta bilar. Förutom att de skulle bli så dyra att ingen vill köpa dem. _________________ Anders Hansson |
||||
Re:
Det är inga problem att bygga lätta billiga bilar, problemet är att man måste göra avkall på dom bekvämligheter man har vant sig vid, klimatanläggning, elhissar, elektriska stolar, 300 airbags och massor med ljuddämpning etc. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Re:
Inte nödvändigtvis, ett sätt är att strippa bilarna på "onödig" utrustning såsom fönsterhissar, elstolar, AC, navigatorer, takluckor, ljuddämpning etc. Dvs ta ett steg bakåt för att "rädda" miljön. EDIT: Lite sen _________________ /Anders C |
||||
Re:
I dagens läge finns ju i princip inga alternativ till de överviktiga jättebilarna typ V70 på 1800-1900 kilo och liknande. En Golf väger över 1500 kilo och en Nissan Micra över 1200. Det vore väl fint om det åtminstone fanns alternativ. Hur många bilar finns det idag för normalbruk som väger under 1000 kilo? Idag skall alla bilar (även de billigaste småbilarna) imponera med mycket utrustning och bra komfort. Visst, tanken är god men kan det inte finnas modeller som imponerar med låg vikt och därmed låg bränsleförbrukning, m.m. istället? Jo, jag vet att Elise och liknande finns, men de är väl undantagen som bekräftar regeln, och jag vet att säkerhet väger, men vem bryr sig egentligen om dendär sista asfaltsmattan som sänker ljudnivån en tjugondels decibel i 140 knyck i bilen som nära nog uteslutande går mellan jobbet, hemmet och dagis? Äh, det är väl bara att inse att jag inte är tillräckligt nära normalkonsumenten för att vara intressant för bilfabrikanterna. ![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Re:
Tippar på att många bilar från 90-talet (med lite modifikation) skulle klara den gränsen redan idag pga att de inte VÄGDE som 3-elefanter..... man kan dock fundera över hur "gammla" bilar kommer bedömas/behandlas??? _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Re:
Min Micra 1.3 -98 släpper ut 149 g/km enligt konsumentverket. Och det är en motor från -93. Borde utan problem gå att göra betydligt mycket effektivare på den punkten idag gissar jag på. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Re:
![]() Vill man inte släppa ut så mycket kol så kan man ju strunta i att stoppa in så mycket då (det är ju lättstyrt vid pumpen)... Kolransoneringskuponger (eller utsläppsrätter även för privatpersoner)? om jag inte fick rättighet att konsumera mer än en kubik fossil bensin per år så skulle jag nog ändra mitt beteende (börja cykla mera och sälja bensinrättigheterna dyrt tex). Skulle transporterna bli dyrare, you bet! Mycket av stordriften bygger ju på effektiva/prisvärda transporter. Det är ju lätt att kyla av ekonomin snabbt som attan om man inte passar sig (ekonomin följer ju inte jordens medeltemp). |
||||
Kolla lite snabbt igår på bilar som redan idag klarar 130 gränsen. Det va faktiskt ganska många. Kanske inga roliga bilar, men det visar ju att det är möjligt. Har för mig att en Mini diesel låg på 129 och en smart "nånting" släppte ut 102.
Vi som lättar våra bilar och ökar verkningsgraden på våra motorer. Vi borde ju få skattelättnader. ![]() |
||||
Re:
Nja det är väl precis det den gör? _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
Re:
![]() Men det borde gå att fixa sund ekonomi med mindre beroende av fossilt kol, men det kommer inte att bli lätt. |
||||
Är inte svaret alternativa bränslekällor?
Etanol räknas väl co2 neutralt? Saab utvecklar väl en ny motor som är optimerad för etanol, med runt 230 hk om jag inte minns fel, stoppar man den i motsvarande en bakhjulsdriven Micra bör den bli relativt rolig... Vätgas är helt co2 neutralt, kräver solljus vid tillverkning, utsläppen är vattenånga, dock så har vi inte utvecklat systemet att distribuera vätgasen än, men det kommer. Elbilar kan ju ha en framtid om man löser lagringen av energin, elmotorer har ju ruskiga vridmoment tillgängligt i stort vridmomentsområdet som bör gå att använda för roliga bilar. Redan nu finns ju teknik som skulle gå att använda till huvuddelen av biltransporter som är kortare till och från jobbet. Jag skulle själv kunna åka en elbil som klarade 5 mil per laddning till ca 70% av mina 2500 mil per år och jag tror inte att jag är unik... I svd idag stod det något tänkvärt idag och jag citerar fritt ur minnet: Politker kommer inte lösa klimatfrågan utan lösningen kommer att komma från ingenjörer.... _________________ Tord Ringenha11 |
||||
Re:
För både Etanol och Vätgas behövs det energi för framställning. Dagens etanolproduktion plockar inte sin energi från etanolen självt (men det går naturligtvis). Men om vi antar att all tillverkningsenergi kommer via solel så går det ju att göra en massbalans för kol där den är neutral. Men hur stor areal (Svensk skog eller åker) behövs det för att producera 2000 liter per år (om extraenergi inte skall tillföras)? Vätgas är bara en bärare för elenergi, inget annat (och den är så skitig som elen som används). Men i båda fallen kan man anse att utsläppen inte sker av bilarna.... ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3879 besök totalt |