| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
hur få ut kolven ur bromsoket
|
1, 2 >> 9 besök senaste veckan (13858 totalt) |
|
håller på och renoverar bromsoken på m3:an och har en liten fundering på hur man får ut kolven ur oken smidigast. är kolven "låst / spärrad" på nåt sätt eller är det bara att trycka / dra den rakt ut? _________________ Mattias Olsson | Drives: BMW m3 e36 |
||||||
|
Funkar det inte med tryckluft så brukar det lösa sig med en fettspruta. Skurva in en fettnippel i bromsrörshålet och pumpa i fett. Då brukar det släppa sakta och fint.
Givetvis ska man vara noga att få bort allt fett efteråt. _________________ Micael Åman Petrolhead and all around nice guy |
||||||
|
lyfter 5 år gammal tråd
skall renovera ett par gamla e36 ok, och skulle ta ut kolvarna igår med min hemmakompressor och tryckluft. Ingan av kolvarna verkade intresserade av att röra sig alls. Förra gången jag gjorde detta gick det utmärkt så kompressorn borde väl räcka till? Fettspruta hörde jag och en sådan saknas i min utrustning, några andra "husmorstips" ? _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
|
Fettspruta är kanon! Inga obehagliga olyckor som med tryckluft och dessutom brukar nippeln ha m10x1 gänga.
|
||||||
|
Re:
Lite omständligt men ett alternativ är ju att koppla in de på bromssystemet igen utan att ha någon skiva i mellan och trampa på bromsen. _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||||
|
Re:
Lite rostolja över natten. Packningar som kan ta skada skall väl ändå bytas i och med renovering. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||
|
Jag brukar (om kolvarna inte lossnar med tryckluft) ta en tving och pressa in kolvarna något.
Efter det brukar dom komma ut snällt med ett nytt försk med tryckluft. _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||||||
|
Re:
Den skall provas, man kanske till och med skall prova sitt nya kolvåtertryckningsverktyg från Biltema
En normal kompressor når max 8 bars tryck, normalt tryck i bromssystemet när man bromsar är väl snarare 100 bar. Jag blir mer förvånad när kolvarna i gamla kärvande ok kommer ut med enbart tryckluft än när dom inte gör det...
_________________ Ulf Gunnarsson |
||||||
|
Re:
Kärvar kolvarna så pass att dom inte kommer ut med tryckluft, så lär dom knappast krypa inåt med dom "verktygen" från Biltema/Jula heller... Dom tål inte mycket, och ska väl bara ses som ett hjälpmedel vid byte av klossar på ett fullt fungerande bromsok
PolyGrip i Bautastorlek fungerar bäst för att tvinga tillbaka kärvande kolvar en lite bit _________________ Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter |
||||||
|
Re:
Jag brukar använda rörtång modell stor _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
|
Det är lätt hänt att skada kolvarna om man använder stora tänger och sånt. Lägg nåt "halvmjukt" emellan som skonar kanten på kolven.
Bromskolvar i standardok är ofta gjutna, så de är känsliga för punktbelastning på fel ställen. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
|
kolven
Rörtång i oket å en sitter i bilen och pumpar eller trä kloss i oket samt en sitter i bilen försiktigt och pumpar å då menar jag att man ska ta det lungt så att inte hela kolven åker ut(man ska bara motionera kolven på detta vis samt lite 556,wd40 eller nånting sånt under gummi bälgen i oket) brukar hjälpa. _________________ Tony Leipälä Porsche Taycan GTS -26 Porsche 997 TurboR -10 Audi R8 turbo -12 Bmw E36 Turbo Ducati X Diavel s @mypetrolthings |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1, 2 >> 9 besök senaste veckan (13858 totalt) |