Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Letar Kinder(påsk)ägg! Ultimata kompromissbilen...
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (4968 totalt)
BADaniel
Älvsjö
Här sen Jan 2003

Trådstartare

Har sålt M3an och flyttar i helgen till lägenhet utan parkering mitt i stockholm.

Sitter och funderar på den ultimata kompromissen mellan familjebil och banåka och hittar förvånansvärt få bilar som kan frakta 2 vuxna + 1barn och packning runt Europa (eller skåne)och till vardags men som sen kan lägga ett par varv på racerbana...

Bilen bör ha 4 dörrar (förenklar inlastning av barn) och inte världens minsta bagagelucka men sammtidigt bjuda på körglädje och inte kosta för mkt

Bilar jag funderat på tex. M3 E36 limo, STI eller EVo, RX8.

Fyll gärna på med lite idéer och tankar, gärna egna bilförslag.

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Clio 182/192 eller annan hothatch (Mazda 3MPS kanske)? De är ju inte så små längre.
Men jag anar lite GT-Tourer i din text så alltför tröttande ljudnivå på motorväg är kanske inte önskvärt.

triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005

M5, någon lämplig Audi. Annars finns ju Seat, nyare Golf osv...

Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Men, hade du inte den ultimata nyss? M3!??

MexBeetle -90 1600cc
Citera
BADaniel
Älvsjö
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Clio 182/192 eller annan hothatch (Mazda 3MPS kanske)? De är ju inte så små längre.
Men jag anar lite GT-Tourer i din text så alltför tröttande ljudnivå på motorväg är kanske inte önskvärt.

Har kollat på MPS (både 3 och 6) men det gick inte att provköra en så speciell bil om inte vi hade skrivit kontrakt

Åker på Italien semester varje år och familjen har hus på bjärehalvön så det blir ett par vändor fram och tillbaks varje år = många mil. Har provat både fram-, fyr- och bakhjulsdrift och föredrar helt klart dom två sista

Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

M5 e39 med lite chassifix borde klara biffen galant!

MVH Erik

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
BADaniel
Älvsjö
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Re:

Roger Gustafsson skrev:
Men, hade du inte den ultimata nyss? M3!??

Den är inte ultimat om man vissa dagar måste parkera på gatan ibland + coupekaros och fasta stolar funkar sådär med barnstol... Trist att köra en hyffsad klassiker på vinter dessutom

Citera
BADaniel
Älvsjö
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Re:

erikjakan skrev:
M5 e39 med lite chassifix borde klara biffen galant!

MVH Erik

Glömde den, svårt att hitta exemplar som är fräscha för en vettig peng bara...
Men jag misstänker att den trivs väldigt bra på autobahn

Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003

Re:

Mats Karlsson skrev:
http://www.blocket.se/vi/15581810.htm?ca=16_s

Du är inte märkesfanatiker va Mats .

Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Nån måste juh vara motvikt mot alla BMW-freaks....

Det är en vettig bil om man ska åka bekvämt, ha lite roligt nån gång emellanåt och inte kosta allt för mycket pengar... Volvo och Saab har juh inte mycket att komma med, visst nya Audi S3 skulle funka men kostar mer pengar, och sen är det juh bara BMW och ev. Honda som är kvar på banan...
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Nu för tiden får man tydligen en BMW 130 för strax över 200 000. Märkte själv att man inte fick så mycket mer när jag precis sålde min...
Du får nog svårt att hitta en bil som gör på 8.35 och bara är max 2 år gammal för en sån peng

Denna verkar vara prisvärd:
http://www.blocket.se/vi/15572512.htm?ca=11_s

Med tanke på vad en fin M3 limo som har 10 år nacken kostar känns en 130 som ett betydligt förnuftigare val thumbs up

Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Re:

bmw130 skrev:
Nu för tiden får man tydligen en BMW 130 för strax över 200 000. Märkte själv att man inte fick så mycket mer när jag precis sålde min...
Du får nog svårt att hitta en bil som gör på 8.35 och bara är max 2 år gammal för en sån peng

Med tanke på vad en fin M3 limo som har 10 år nacken kostar känns en 130 som ett betydligt förnuftigare val thumbs up

Ett-serien är väl inte det vackraste BMW åstadkommit... hrm sorry..

MexBeetle -90 1600cc
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005

M3 (e36, e46) är ju den bästa kombinationen mellan familjebil och gatsportbil! även en RS4an är ju trevlig om man klarar sig utan att leka i rondeller på väg till jobbet...

Helt utan att ha provkört japanerna, tippar jag på att dessa känns mer som sportbil än familjebil, dvs obekväma och högljudda, och trotts detta (standard) långsammare än M3an på bana...

om man sänker banåkningskraven lite finns ju hur mycket som helst att välja bland: Golf R32 och GTI, Skoda octavia RS, Saab 9-3 kombi aero, BMW 330, Seat Leon cupra, Alfa GTA SW, mm...

EDIT: har BMW 130 diffbroms?

Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Re:

Roger Gustafsson skrev:

Ett-serien är väl inte det vackraste BMW åstadkommit... hrm sorry..

Smaken är ju som baken, själv gillar jag utseendet på ettan

Örjan Carlborg
Uppsala
Här sen Maj 2006

Re:

24-Seven skrev:
EDIT: har BMW 130 diffbroms?

Inte som standard

Här sen Maj 2006

Re:

bmw130 skrev:

Tycker 130i 5d fungerar utmärkt som kompromiss - går förvånandsvärt bra med 2 vuxna och 2 barn i barnstolar :-)

Här sen Apr 2004

Re:

oreo skrev:
Tycker 130i 5d fungerar utmärkt som kompromiss - går förvånandsvärt bra med 2 vuxna och 2 barn i barnstolar :-)
Jag tänkte nämna 130i och 123d men räknade kallt att de skulle nämnas inom ett ganska fåtal poster
Det är ju inte så små som man kan tro på en isolerad bild så utrymmena och GT-förmågan kanske räcker långt.

En gamling är ju M5 E34 Touring, men de kanske börjar bli sällsynta i bra skick?

Rang
Nässjö
Här sen Dec 2004

Då skickar jag in denna länken: http://www.blocket.se/vi/15268212.htm?ca=17_s

Tror inte det är en bil många tänker på. Riktigt rolig bil på gatan som går väldigt bra att åka bana med. Har t.ex. kört en gång på knutstorp förra året och då klockade en kompis mej till 1,18 blankt ett varv, och det med halvsletna Dunlop Sp Sport bak / 9000 fram.

Har även kört Superstage en gång men det var första gången för mej och slitna däck, nästna slut bak och lite bättre fram. Samma däck som på Knutstorp. då fick jag 1,36,40 som bästa. Men då är väl inte jag den bästa chauffören heller så det går säkert att lsipa på med friska däck och bättre förare.

Så, nu har jag sagt mitt. Jag tycker iallafall detta är en bil att tänka på med dom kraven. Lär vara klart roligare, och dessutom ovanligare, än en golf gti iallafall....

Corsa

Här sen Apr 2003

Vart åker du till i Italien?
Vi åker också dit varje år, minst. I huvudsak är det Toscana som gäller för oss.
Tips: www.autozug.de

Vi kör Alfa 156 SW som vardagsbil. Jag tror inte att det går att få en kompromiss som duger, ärligt talat.
Jobba hårt på en tvåbilslösning istället då kan du ta en enkel brukshink och en ögonsten. Det finns massor av burgarage i Stockholm för 1500 kr/månad.

om jag skulle bli tvingad till att ha bara en bil idag så skulle jag helt glömma BMW och Audi.
De blir inte tillräckligt kul.

Maserati coupe, STI, EVI är det spår jag skulle gå på.

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (4968 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande