Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Små spjällhus?
1, 2   >>
7390 besök totalt
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Små spjällhus?

Hej

Jag funderar på att bygga nytt plenum till Caprin i vinter (2-liters rak fyra), och är då sugen på att testa med separata spjällhus (är väl inget problem att köra med det och turbo???).

Snål som man är vill jag inte handla färdiga spjällhus, utan hellre snickra själv. Tanken på att använda spjäll från någon lättfunnen bil kommer förstås, men Sierra har 55 mm spjäll vilket känns lite stort - inte minst av platsskäl.

Kanske finns det någon här som skruvat i en bil med lite mindre spjäll, typ 48-50 mm?

/Gustaf

Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Pugg 205 GTI har 51mm enl källa, vet dock inte vilken 205GTI som avsågs (1.6 eller 1.9)

Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Har sett att man tillverkat spjällhus av gamla förgasare, om det var Weber eller dell'orto vet jag inte, men det borde ju gå att rensa dubbla Webrar från den där injektorn i mitten oxå. De finns ju iaf för tryckta installationer, men är kanske inte så vanliga?

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Hej

Visst går det att bygga av förgasare, men liggande dubbla Webrar/Dellorto brukar kosta såpass att man inte gärna sågar sönder dem.

Fast man kanske kunde använda spjälldelen från några andra förgasare? Det borde finnas massor med gamla japsar eller nåt med enkelförgasare som är billiga...

205 GTi...värt att kolla.

/Gustaf

Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Re: Små spjällhus?

therealpinto skrev:
Hej

Jag funderar på att bygga nytt plenum till Caprin i vinter (2-liters rak fyra), och är då sugen på att testa med separata spjällhus (är väl inget problem att köra med det och turbo???).

Snål som man är vill jag inte handla färdiga spjällhus, utan hellre snickra själv. Tanken på att använda spjäll från någon lättfunnen bil kommer förstås, men Sierra har 55 mm spjäll vilket känns lite stort - inte minst av platsskäl.

Kanske finns det någon här som skruvat i en bil med lite mindre spjäll, typ 48-50 mm?

/Gustaf

Hur många spjäll har du tänkt att ha?
4 eller? tror det blir lite jobbigt att synkronisera dom
om du bygger ihop nått av 4 singelspjäll.
Du har ingen kompis som jobbar på någon mekanisk
verkstad...spjället nedan är hemma gjort

Köpta spjäll axlar, tror det är Delorto, tätade lager.. thumbs up
så det går att överladda.

M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002

I mina öron tycker jag 48-50mm låter rätt stort. Vilken effekt siktar du på? Som jämförelse så har M3E30 Sport evo 48mm (tror jag iaf ) då på en 2,5l fyra.

Var o kikade i ett garage tillsammans med AL och såg ett hemmabyggt insug med separata spjäll. Han hade tagit spjälldelen från ett gäng gamla SU förgasare (Volvo B20 bla?) Hur han hade gjort med synkroniseringen vette fan.

Uppsala
Här sen Jan 2003

varför en massa små när man kan göra ett stort? Inga ideeér men ngn kanske kan förklara för mig.

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Hej

Anledningen till att jag vill testa separata spjäll är dels för att se om det blir bättre respons, dels för att jag tror att det funkar bättre med såpass vass kam som jag har nu.

Effekten är nu just över 200 hk men systemet bör palla 300 för att vara på den säkra sidan. 40-45 mm spjäll räcker säkert men så små är nog svårt att hitta om man inte går på nån hoj - och delarna till hojar verkar vara förgyllda...

om det finns nån som testat turbo och separata spjäll vore det kul att höra lite erfarenheter. Det funkar ju bevisligen när man trycker genom dubbla förgasare, men vem har testat med sprut?

/Gustaf

Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Beror ju på vilken nivå du vill lägga dig på.....
men killarna som byggt denna bil kan en hel del..

Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Re: Små spjällhus?

super7 skrev:

Köpta spjäll axlar, tror det är Delorto, tätade lager.. thumbs up
så det går att överladda.

Vad använder du för tätade lager i spjällhuset? RS-tätade kullager?
Har funderat på att fräsa rollerbarrel-spjäll nån gång i framtiden...

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Hej

Kolfiberpojkarna kan sina saker men det är många som rycker i deras tjänster. Nog skulle jag kunna få hjälp att fräsa ihop nåt, kanske från andra håll, men...jaja, vi får se.

/Gustaf

Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

På gamla m3:orna sitter det original 45mm spjäll. Dessa går alldeles utmärkt att köra överladdat med.Tex så kör Jocke Sahlin med originalspjäll på sin m3:a så jag tror knappast att du behöver större spjäll än så. Sen hur lätta dessa är att få tag på kan jag dessvärre inte svara på.

MVH Jonas

Mantorp
Här sen Nov 2002

M3Jonas skrev:
På gamla m3:orna sitter det original 45mm spjäll. Dessa går alldeles utmärkt att köra överladdat med.Tex så kör Jocke Sahlin med originalspjäll på sin m3:a så jag tror knappast att du behöver större spjäll än så. Sen hur lätta dessa är att få tag på kan jag dessvärre inte svara på.

MVH Jonas

46mm om jag får be. SE har 48...

Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Ni som är BMW fanatiker.. finns det någon BMW med stort singelspjäll? *lånar tråd i motsatt syfte*

Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

[/quote]

Messerschmidt

M5 3,6an har väl även dem 46mm och 3,8:an 48mm. Går att plocka bort två spjäll så de passar på en 4:a.

Stora spjäll sitter det väl på stora sexan, tex 535, 735.

Mantorp
Här sen Nov 2002

M3Jonas skrev:
Andreas Lidström f.k.a AL skrev:

Messerschmidt

Man tackar för komplimangen.

NiklasF
Skåne
Här sen Sep 2003

205an med 51mm spjäll är en 1.9l 89:a.
Men det låter som m3:ans spjäll är som gjutna för ditt ändamål!

Här sen Maj 2003

Hej Niklas

Anar att 205ans spjäll är lättare att få tag i än M3..

Kanske går sätta i ett "foder" på nån/några mm i GTi husen om man vill få ner dom lite? Själva spjället kan ju bibehålla sin o det spelar ju ingen roll eg.

Citera
NiklasF
Skåne
Här sen Sep 2003

Tja

206 gti'n har ju 49mm, men dom är å andra sidan nog mycket dyrare och även svårare att hitta. Iaf 4 stycken.
Men som sagt, det borde gå att "plugga" spjället så att t.ex. porten mot toppen är av lämplig storlek. Man kan ju prova först med 51 mm, men på en 2-litrare så lär det nog bli sådär

Här sen Dec 2002

Trådstartare
Hej

Vi får se vad det blir, men inom koncernen (Ford alltså) har jag just kommit på att 2.8 EFI har ett dubbelspjäll på dryga 50 mm som är lätt att hitta. Kanske är det en väg att gå.

M3-delar kostar säkert (troligen?) mer än jag vill satsa på detta, tyvärr...

/Gustaf

Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

Går det inte att få tag på spjällhus från någon lite mindre insprutningsmotor då? Typ en ford fiesta 1.3 eller nåt.

Dom borde väl ha mer lagom storlek.

Små spjällhus?
1, 2   >>
7390 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande