Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 7390 besök totalt |
Små spjällhus?
Hej Jag funderar på att bygga nytt plenum till Caprin i vinter (2-liters rak fyra), och är då sugen på att testa med separata spjällhus (är väl inget problem att köra med det och turbo???). Snål som man är vill jag inte handla färdiga spjällhus, utan hellre snickra själv. Tanken på att använda spjäll från någon lättfunnen bil kommer förstås, men Sierra har 55 mm spjäll vilket känns lite stort - inte minst av platsskäl. Kanske finns det någon här som skruvat i en bil med lite mindre spjäll, typ 48-50 mm? /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Har sett att man tillverkat spjällhus av gamla förgasare, om det var Weber eller dell'orto vet jag inte, men det borde ju gå att rensa dubbla Webrar från den där injektorn i mitten oxå. De finns ju iaf för tryckta installationer, men är kanske inte så vanliga?
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Hej
Visst går det att bygga av förgasare, men liggande dubbla Webrar/Dellorto brukar kosta såpass att man inte gärna sågar sönder dem. Fast man kanske kunde använda spjälldelen från några andra förgasare? Det borde finnas massor med gamla japsar eller nåt med enkelförgasare som är billiga... 205 GTi...värt att kolla. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Re: Små spjällhus?
Hur många spjäll har du tänkt att ha? 4 eller? tror det blir lite jobbigt att synkronisera dom ![]() om du bygger ihop nått av 4 singelspjäll. Du har ingen kompis som jobbar på någon mekanisk verkstad...spjället nedan är hemma gjort ![]() Köpta spjäll axlar, tror det är Delorto, tätade lager.. ![]() så det går att överladda. _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||
I mina öron tycker jag 48-50mm låter rätt stort. Vilken effekt siktar du på? Som jämförelse så har M3E30 Sport evo 48mm (tror jag iaf
![]() Var o kikade i ett garage tillsammans med AL och såg ett hemmabyggt insug med separata spjäll. Han hade tagit spjälldelen från ett gäng gamla SU förgasare ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
Hej
Anledningen till att jag vill testa separata spjäll är dels för att se om det blir bättre respons, dels för att jag tror att det funkar bättre med såpass vass kam som jag har nu. Effekten är nu just över 200 hk men systemet bör palla 300 för att vara på den säkra sidan. 40-45 mm spjäll räcker säkert men så små är nog svårt att hitta om man inte går på nån hoj - och delarna till hojar verkar vara förgyllda... om det finns nån som testat turbo och separata spjäll vore det kul att höra lite erfarenheter. Det funkar ju bevisligen när man trycker genom dubbla förgasare, men vem har testat med sprut? /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Re: Små spjällhus?
Vad använder du för tätade lager i spjällhuset? RS-tätade kullager? Har funderat på att fräsa rollerbarrel-spjäll nån gång i framtiden... _________________ /Arne Lindgren |
||||
Hej
Kolfiberpojkarna kan sina saker men det är många som rycker i deras tjänster. Nog skulle jag kunna få hjälp att fräsa ihop nåt, kanske från andra håll, men...jaja, vi får se. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
På gamla m3:orna sitter det original 45mm spjäll. Dessa går alldeles utmärkt att köra överladdat med.Tex så kör Jocke Sahlin med originalspjäll på sin m3:a så jag tror knappast att du behöver större spjäll än så. Sen hur lätta dessa är att få tag på kan jag dessvärre inte svara på.
MVH Jonas _________________ Jonas Edling |
||||
46mm om jag får be. SE har 48... ![]() ![]() |
||||
46mm om jag får be. SE har 48...
![]() ![]() Messerschmidt ![]() M5 3,6an har väl även dem 46mm och 3,8:an 48mm. Går att plocka bort två spjäll så de passar på en 4:a. Stora spjäll sitter det väl på stora sexan, tex 535, 735. _________________ Jonas Edling |
||||
Man tackar för komplimangen. ![]() ![]() |
||||
Hej Niklas
![]() Anar att 205ans spjäll är lättare att få tag i än M3.. Kanske går sätta i ett "foder" på nån/några mm i GTi husen om man vill få ner dom lite? Själva spjället kan ju bibehålla sin o det spelar ju ingen roll eg. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Tja
![]() 206 gti'n har ju 49mm, men dom är å andra sidan nog mycket dyrare och även svårare att hitta. Iaf 4 stycken. Men som sagt, det borde gå att "plugga" spjället så att t.ex. porten mot toppen är av lämplig storlek. Man kan ju prova först med 51 mm, men på en 2-litrare så lär det nog bli sådär ![]() _________________ ![]() |
||||
Hej
Vi får se vad det blir, men inom koncernen (Ford alltså) har jag just kommit på att 2.8 EFI har ett dubbelspjäll på dryga 50 mm som är lätt att hitta. Kanske är det en väg att gå. M3-delar kostar säkert (troligen?) mer än jag vill satsa på detta, tyvärr... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 7390 besök totalt |