| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vad skall man ha för fjäderkonstant
|
9394 besök totalt |
|
Jag håller på att bygga en Renault 4 cv till banbil. Och min tanke har varit att köpa biltemafjädrar med "rätt" fjäderkonstant och modda dit (den lösningen är iaf idagsläget den bästa för min plånbok )...
har läst diverse trådar om fjäderkonstanter och även räknat lite men inte blivit så mycket klokare på vad man borde ha för fjäderkonstant. Så mellan tummen och pekfingret vad skall konstanten ligga på en bil med följande spec motor bak, ca 420 kg bakaxeln och 180 kg framaxeln. vill ha en styv bil så ett Hz tal på mellan 2 och 3 vore bra tror jag Kan någon hjälpa mig? Mvh ///Magnus _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||||
|
Uppar lite
Det jag behöver är alltså en uppskattning av fjäderkonstanter eller en formel så man kan räkna ut konstanten om man vet Vikt och Hz. _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||||
|
lite sökning gav detta svaret
kommer från denna tråd https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
1. Väger inte bilen mer med soppa och förare? 2. Typ av fram och bakvagn? 3. MR bak och fram? 4. däck och dimension? 5. Krängare? _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Re:
1. Soppa inräknat dock inte förare. med förare (mig 100kg) så kanske 260 fram 440 bak. liten bil
2. Framvagn dubbla a-armar. bakvagn pendelaxlar 3. MR ? är det måttet mellan hjulcentrum och fjäder? isf ca 15 cm både fram och bak 4. 13" med 185 brett fram och 205 bak 5. Grovlek ca 3 cm _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||||
|
Re:
_________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||||
|
_________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||||
|
Nu har jag tagit lite bilder de är kanske inte så bra hoppas att de duger. Har även försökt att förstå vad man skall mäta och jag mätte från "led till fjäder oh fjäder till centrum på däck var det rätt? skrev in måtten i bilderna
Bakvagn (36 m och 18 cm)
Framvagn (15 cm, 30 cm)
||||
|
Bak:
a-----b--c a=led i karros(låda) b=fjäder c=centrum på hjulet c=18+36 -->54cm b=36 MR=36/54-->MR=0,67 Fram: a-----b---c a=led i karros b=fjäder c=yttre kulbulten på bärarmen Här förstår jag inte vad 15 och 30 är
_________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Fram så är måttet a--b 15 cm
däremot så är 30 cm mätt mellan b och centrum på fälg så till kulbult blir det 20 cm _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||||
|
Bak:
a-----b--c a=led i karros(låda) b=fjäder c=centrum på hjulet c=18+36 -->54cm b=36 MR=36/54-->MR=0,67 Fram: a-----b---c a=led i karros b=fjäder c=yttre kulbulten på bärarmen c=15+20 -->c=35 b=15 MR=15/35 -->MR=0,43 Ta och kontroll mät måtten. Bra så det blir så rätt som möligt. Hmm sen det där med svingaxlar har jag inte rivit i tidigare. Men men rc bal ligger högt så bilen måste förmodligen avfjärdas rätt mjukt bak så krängingsstyvheten inte blir för stor. Kan du ta och kolla vad fjädrna som sitter där nu har för mått? Jag behöver dt=tråddiamter (nogranhet ca +-0,1mm) Dy=ytterdiamter på fjädern di=innerdiamteran på fjädern Hmm Dy räcker, di är bara en koll. Dåda är bäst. nt=totalt antal lindingsvarv på fjärern, ink planslipade ändar om sådana finns. Jag vill ha det för att kolla att MR fram och bak verkar vättigt mm. _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
||||
|
Re:
Läser jag formeln rätt om jag får det till ((k*MR^2)/m)^0,5 / (pi*2) eller ska det vara 2*((k*MR^2)/m)^0,5 / pi? _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||||
|
Re:
Är du säker på det? Framför allt "/(pi*2)" funderar jag på, kan du förklara varför det är så? om jag kommer ihåg rätt från min fordonsdynamikkurs så är den odämpade egenfrekvensen för en fjäder
där är den odämpade egenfrekvensen [Hz]
k är fjäderkonstanten [N/m] m är massan [kg] Sedan tillkommer ju MR^2... _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||
|
Re:
Det är iofs sant, men är inte ω då vinkelhastighet, alltså enhet rad/s ? EDIT: Det är ju bara en bokstav, jag kunde lika gärna ha skrivit f i mitt förra inlägg... _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||
|
Re:
Det här tog tid men nu äntligen har jag fixat mått
dt=tråddiamter (bak 12,5 mm fram 13.7) Dy=ytterdiamter på fjädern (bak 12.5 cm fram 9,8cm) di=innerdiamteran på fjädern (bak 11 cm fram 8,4cm) nt=totalt antal lindingsvarv på fjärern, ink planslipade ändar om sådana finns. (inga inslipade endar antlet varv bak 9,5 varv fram 7varv) Räcker detta eller vill du ha mer? Tackar redan nu för hjälpen
||||
hmm fram dy=98mm di=84 dt=13,7 98-2*13,7 -->70,6=di eller 84+2*13,7-->111,4=dy Bak: dy=125 di=110 dt=12,5 125-12,5*2-->100=di eller 110+12,5*2-->135=dy Något är FEL, vad? Gör om, gör rätt
Detta är just varför jag vill ha ytter och innerdiamter för att ha som koll. [/quote] _________________ Johan Sjölinder |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
9394 besök totalt |