Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Hur väljer man chassie frekvens?
5779 besök totalt
magnus428
Kumla
Här sen Jul 2008
Inlägg: 650


Trådstartare
Hur väljer man chassie frekvens?

Har sett att de flesta verkar köra med ett chassie på runt 2Hz och något högre bak för att harmonera med fram. Vad utgår man ifrån när man väljer frekvensen för ett rent racebilschassie?

Är det någon som har koll på vad man kör i t.ex. STCC och liknande klasser?

_________________
Magnus Svedlund

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Citat:
Har sett att de flesta verkar köra med ett chassie på runt 2Hz

På en vardagsbil som går LITE bana så svar ja.

Citat:
och något högre bak för att harmonera med fram.

På en FWD bil svar ja, på en RWD svar nej. Där är det tvärt om(hårdre fram än bak)



ca 1Hz std biler
ca 1,5-2Hz gatbil på lite bana
ca 2-3Hz lite hårder bil
ca 3-4Hz racebil, kan även vara gatbil
över 4Hz ren racebil med vingar mm som inte tål stora höjdskilnder på chassit.
OBS ny denna lista är bara tumme pekfinger. Finns så inihel... med parametrara att ta hänsyn till.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13238



Re:

fuling skrev:
På en FWD bil svar ja, på en RWD svar nej. Där är det tvärt om(hårdre fram än bak)
Gäller det oavsett viktfördelning? (dvs tex 60/40 och 40/60)
Citera
magnus428
Kumla
Här sen Jul 2008
Inlägg: 650


Trådstartare
Regler

Finns det några regler för vad som blir för hårt för det är ju knappast bättre ju hårdare man har? Är det markfrigången på bilen som styr det hela? Finns det någon formel att beräkna egenfrakvensen från eller är det bara testning som gäller?

_________________
Magnus Svedlund

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Det finns ju inget självändamål att köra hur hårt som helt då studsar ju hjulen bara
runt.

Teoretiskt kan man väl säja så hård fjädring det går bara hjulen följer underlaget
i största möjliga mån då borde man väl få ut det bästa ur det hela

1.Hjulen har kontakt med underlaget så mycket det är möjligt
2.Mindre krängning så stor del av däcket som möjligt har kontakt med underlaget

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
danjel
Västerås
Här sen Sep 2008
Inlägg: 50



Någon som vill dra en snabb förklaring på vad som menas med chassiefrekvens?

Rent spontant dras tankarna till chassiets resonansfrekvens (likt när man knäpper till ett vinglas), men det här verkar ha mer med stötdämparna att göra än chassiets styvhet?

_________________
Daniel Hedman
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1292



Re:

danjel skrev:
Någon som vill dra en snabb förklaring på vad som menas med chassiefrekvens?

Rent spontant dras tankarna till chassiets resonansfrekvens (likt när man knäpper till ett vinglas), men det här verkar ha mer med stötdämparna att göra än chassiets styvhet?


Den frekvens som den fjädrade massan (fram resp bak) skulle oscillera med om man körde över en ojämnhet (med liten eller ingen dämpning)

http://www.optimumg.com/documents/techtips/Springs%20&%20Dampers_T . . . .
Eller
http://en.wikipedia.org/wiki/Simple_harmonic_motion

(Tidigare fungerade länkarna från http://optimumg.com under "Tech Tips", men inte nu längre. Därav direktlänk till dokumentet)
Direktlänkar till övriga Techtips med fjädring
http://www.optimumg.com/documents/techtips/Springs%20&%20Dampers_T . . . .
http://www.optimumg.com/documents/techtips/Springs%20&%20Dampers_T . . . .
http://www.optimumg.com/documents/techtips/Springs%20&%20Dampers_T . . . .
http://www.optimumg.com/documents/techtips/Springs%20&%20Dampers_T . . . .
http://www.optimumg.com/documents/techtips/Springs%20&%20Dampers_T . . . .
http://www.optimumg.com/documents/techtips/Springs%20&%20Dampers_T . . . .

Även i denna tråd https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=731192

_________________
Johan Lekås
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

k=fjäderkonstant i N/m OBS N/m och INTE N/mm (1N/mm=1000N/m)
m=fjädrad vikt i kg
MR=utväxling mellan hjul och fjäder (sortlös)
f=egenfrikväns i Hz

f=(k*MR^2/m)^0,5 / 2 /pi

f är den odämpade egenfrikvänsen.

EDIT:
Citat:
Gäller det oavsett viktfördelning? (dvs tex 60/40 och 40/60)

Ja som tummepekfinger skall en RWD vara hårdre fram än bak men sen kommer däckdimensioner mm in också.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Den klassiska formeln för den odämpade egensvängningsfrekvensen är: fo=√(k/m)/(2*π).
Jag tänkte ta mig friheten att skapa en alternativ formel (jag skall försöka att hålla det enkelt; så att även de som inte talar flytande matematiska kan hänga med).

1. Ut i garaget.
2. Mät avståndet mellan fälghorn och skärmkant.
3. Lyft bilen mitt emellan framhjulen tills de precis lättar från marken.
4. Mät avståndet mellan fälghorn och skärmkant.
5. Sänk ner bilen igen.
6. Mät avståndet mellan fälghorn och skärmkant.

Måttet 4-2 kallar vi för utfjädring (u).
Måttet 4-6 kallar vi för kompression (c).
om friktionen i bussningarna är liten; 'kommer u=c.

Dags att bland in fjäderkonstanten (k).
Fjäderkonstanten definieras normalt som kraften (F)/kompressionen (c).

Den kraft (F) som verkar på hjulet är massan (m)*gravitationen (g).

Dags att skapa den nya formeln.
k=F/c och F=m*g ger k=m*g/c.
k=m*g/c och u=c ger k=m*g/u.
om vi flyttar ner m; 'får vi k/m=g/u.
om vi ersätter k/m, i den klassiska formeln, med g/u; 'får vi: fo=√(g/u)/(2*π).

Den enda variabeln i den nya formeln är utfjädring (u).
Vi kan alltså nu revidera den ursprungliga frågeställningen (Hur väljer man chassi frekvens?) till "Hur väljer man utfjädring?".

Några förslag?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19061



Imponerande att du fick till ett "roten ur" tecken.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Re:

MaZ skrev:
Imponerande att du fick till ett "roten ur" tecken.





_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

om vi nu har noll utfädring??
Eller tom negativ utfädring mao riält förspänd fjäder.
Bra?? Nä men det är en annan sak.

Vi har forfatnde samma fjäderkonstant och samma egenfriväns.
Men helt korrekt, egenfrivänser är ett rätt groft mått på hårdheten pga roten ur.
Finns det något smiplare sätt?
Bolla rurt den fjädrare vikten och hjulkonstontanten.
Tex vad får vi tex tar vikten/hjulkonstanten?
Kolla på ett gäng bilar får ni se

_________________
Johan Sjölinder
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



Vad är MR i fulings formel? Samma som u och c i ICEs?
Roligt om man kan räkna på vilka fjädrar det ska bytas till.

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

MR är
1. ett jä... Ord på utrikiska jag inte kan stava eller uttala
2. det är utväxlingen mellan hjulrörelse vertikalt och fjäders förändringen i längd.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13238



motion ratio

Fuling: måshion raatjå
Citera
Racetech
Hur väljer man chassie frekvens?
5779 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande