Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
5779 besök totalt |
Hur väljer man chassie frekvens?
Har sett att de flesta verkar köra med ett chassie på runt 2Hz och något högre bak för att harmonera med fram. Vad utgår man ifrån när man väljer frekvensen för ett rent racebilschassie? Är det någon som har koll på vad man kör i t.ex. STCC och liknande klasser? _________________ Magnus Svedlund BMW M3 SMG -02 BMW 318i -06 BMW 318is -93 Såld. BMW 535d -04 Såld BMW 320d -02 |
||||
På en vardagsbil som går LITE bana så svar ja.
På en FWD bil svar ja, på en RWD svar nej. Där är det tvärt om(hårdre fram än bak) ca 1Hz std biler ca 1,5-2Hz gatbil på lite bana ca 2-3Hz lite hårder bil ca 3-4Hz racebil, kan även vara gatbil över 4Hz ren racebil med vingar mm som inte tål stora höjdskilnder på chassit. OBS ny denna lista är bara tumme pekfinger. Finns så inihel... med parametrara att ta hänsyn till. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Re:
|
||||
Regler
Finns det några regler för vad som blir för hårt för det är ju knappast bättre ju hårdare man har? Är det markfrigången på bilen som styr det hela? Finns det någon formel att beräkna egenfrakvensen från eller är det bara testning som gäller? _________________ Magnus Svedlund BMW M3 SMG -02 BMW 318i -06 BMW 318is -93 Såld. BMW 535d -04 Såld BMW 320d -02 |
||||
Det finns ju inget självändamål att köra hur hårt som helt då studsar ju hjulen bara
runt. Teoretiskt kan man väl säja så hård fjädring det går bara hjulen följer underlaget i största möjliga mån då borde man väl få ut det bästa ur det hela 1.Hjulen har kontakt med underlaget så mycket det är möjligt 2.Mindre krängning så stor del av däcket som möjligt har kontakt med underlaget _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Någon som vill dra en snabb förklaring på vad som menas med chassiefrekvens?
Rent spontant dras tankarna till chassiets resonansfrekvens (likt när man knäpper till ett vinglas), men det här verkar ha mer med stötdämparna att göra än chassiets styvhet? _________________ Daniel Hedman |
||||
Re:
Den frekvens som den fjädrade massan (fram resp bak) skulle oscillera med om man körde över en ojämnhet (med liten eller ingen dämpning) http://www.optimumg.com/documents/te Eller http://en.wikipedia.org/wiki/Simple_ (Tidigare fungerade länkarna från http://optimumg.com under "Tech Tips", men inte nu längre. Därav direktlänk till dokumentet) Direktlänkar till övriga Techtips med fjädring http://www.optimumg.com/documents/te http://www.optimumg.com/documents/te http://www.optimumg.com/documents/te http://www.optimumg.com/documents/te http://www.optimumg.com/documents/te http://www.optimumg.com/documents/te Även i denna tråd https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Lekås |
||||
k=fjäderkonstant i N/m OBS N/m och INTE N/mm (1N/mm=1000N/m)
m=fjädrad vikt i kg MR=utväxling mellan hjul och fjäder (sortlös) f=egenfrikväns i Hz f=(k*MR^2/m)^0,5 / 2 /pi f är den odämpade egenfrikvänsen. EDIT:
Ja som tummepekfinger skall en RWD vara hårdre fram än bak men sen kommer däckdimensioner mm in också. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Den klassiska formeln för den odämpade egensvängningsfrekvensen är: fo=√(k/m)/(2*π).
Jag tänkte ta mig friheten att skapa en alternativ formel (jag skall försöka att hålla det enkelt; så att även de som inte talar flytande matematiska kan hänga med). 1. Ut i garaget. 2. Mät avståndet mellan fälghorn och skärmkant. 3. Lyft bilen mitt emellan framhjulen tills de precis lättar från marken. 4. Mät avståndet mellan fälghorn och skärmkant. 5. Sänk ner bilen igen. 6. Mät avståndet mellan fälghorn och skärmkant. Måttet 4-2 kallar vi för utfjädring (u). Måttet 4-6 kallar vi för kompression (c). om friktionen i bussningarna är liten; 'kommer u=c. Dags att bland in fjäderkonstanten (k). Fjäderkonstanten definieras normalt som kraften (F)/kompressionen (c). Den kraft (F) som verkar på hjulet är massan (m)*gravitationen (g). Dags att skapa den nya formeln. k=F/c och F=m*g ger k=m*g/c. k=m*g/c och u=c ger k=m*g/u. om vi flyttar ner m; 'får vi k/m=g/u. om vi ersätter k/m, i den klassiska formeln, med g/u; 'får vi: fo=√(g/u)/(2*π). Den enda variabeln i den nya formeln är utfjädring (u). Vi kan alltså nu revidera den ursprungliga frågeställningen (Hur väljer man chassi frekvens?) till "Hur väljer man utfjädring?". Några förslag? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
||||
om vi nu har noll utfädring??
Eller tom negativ utfädring mao riält förspänd fjäder. Bra?? Nä men det är en annan sak. Vi har forfatnde samma fjäderkonstant och samma egenfriväns. Men helt korrekt, egenfrivänser är ett rätt groft mått på hårdheten pga roten ur. Finns det något smiplare sätt? Bolla rurt den fjädrare vikten och hjulkonstontanten. Tex vad får vi tex tar vikten/hjulkonstanten? Kolla på ett gäng bilar får ni se ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
||||
![]() |
Racetech
![]() |
5779 besök totalt |