Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 7875 besök totalt |
Behöver tips på styrväxel
Hej, Tänkte försöka utnyttja forumets sammlade rejs bils byggande. Finns det några lämpliga små och lätta "korta" styrväxlar utan servo som placeras bakom framhjulen? Delen i fråga skall sitta på en hemma byggd 7:en så en ungefärlig utväxling på 2.5 -3 vore önskvärt. Har än så länge hitta en saab 99 EMS växel på ca 3.5varv men det kanske finns bättre donatorer .... Tack på förhand _________________ // TXbias BXrndtson |
||||
Skall byta på min 75:a och den har den typen som du pratar om. Nu är min en 3.0 v6 maskin med servo o grejer men skall byta till en 2.0 varvs växel eftersom jag har seriöst glapp i min. Om det är intressant så har jag tänkt dokumentera mitt byte framöver. om du letar efter äldre 75:or har dom utan servo och jag tror det är 2.9 eller 3.0 rattvarv på dessa utväxlingar utan servo. Misstänker att en köpes annons på http://www.alfaromeo.org kommer att ge ett snabbt svar annars mvh Kenth _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Använd vw golf.
Fördelen med den är att den är mycket lätt att korta av på längden, så den passar i din hjulgeometri........för du har väl klart för dej hur den ska monteras geometriskt.. Blir det för mycket rattvarv....så köper du en ombyggnadsats......annonser brukar innas i idrotsbladet. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Kanske...om man vill ha högerstyrt.. ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Supersonett> Finns "rallystyrväxlar" att köpa till Saab 99. I de kitten får du en ny styrstång + pinjong. Kostar ca 1600kr, och ger ca 2,5 varvs utväxling. Jag kör med det på min bil, har fungerat bra de första 500 milen. Dock klagar några på att det kan bli glappt med tiden pga att en plastbussning i styrväxeln slits fortare än normalt.
Bild på standard och modifierad styrstång: http://www.mtek.chalmers.se/~bureniu mvh/Ragnar _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||||
Eller köpa en högerstyrd och montera upp och ner! _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
Jag anser att man ska hålla sig så långt bort från Saabs syrväxlar som möjligt......om man inte har en Saab. Det är för taskig kvalitet och dom är tröga i sig själva.
Jag hade Saab-växlar på Cobrorna de första åren.........men fick inte ordning på styrningen fören jag bytte till golf. Det gick till och med så långt att jag fick se till så alla sålda bilar blev ombyggda. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
VWs och saabar finns ju gott om på skroten (antar att beg. duger)
Här ser du iaf hur Golf 75-84?/Scirocco 75-92 ser ut. ![]() Ang. rattvarv så tror jag det finns lite olika, blir nog till å ratta å se. De för servo är säkert med färre rattvarv. Går de att köra utan servobiten? ![]() _________________ Johan Rius Tonykart Racer DD2 |
||||
Vi har provat både V4 och 99. Jag vet inte vad det är som brister.......vet bara att det är en stor skilnad när man byter till golf. Troligtvis är det taskig kvalitet......och att kuggarna på stången är väldigt vinklade....... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Det är inte helt ovanligt att man på MX-5 tar ett servo-rack och "loopar" ihop anslutningarna för oljan och kör den utan servo och vinner rattvarv. Det funkar på Miata iafl (man får lämna lite olja kvar för att smörja misstänker jag). _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
# Va bra, 1600 spänn är ju dock en del för något som kanske redan finns standard (nästan gratis) någon annanstans , sedan är ju inte 99 växeln den lättaste jag stött på ![]()
## Hur menar du korta? är det bara att kapa i ena ändan och gänga om ?? (ganska svårt att se på bilden ) Är det isåfall vanliga "enkla" mm gängor Är det någon som vet utväxlingen på en gti växel utan servo? och jag tror jag har ganska bra koll på hur den skall monteras ![]() Tack för hjälpen _________________ // TXbias BXrndtson |
||||
Ja.....kulorna i änden av själva växeln....är bara att skruva av ...och dom ramlar inte isär. Sedan är det bara att kapa och gänga.......och ytterröret i huset är av stål.....bara att såga av och svetsa... ![]() Gängan får jag gjord på en mekanisk verkstad. Sedan finns det en "snabbara" växel att köpa...av samma typ som nänms nedan...och den kan du beställa med den längd du vill ha.. ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
om man skruvar bort anslutningarna och tömmer oljan så är det väl inga problem att köra med en servoväxel. Vi kör så på racevolvon(servoversionen har bättre utväxling) och det går alldeles utmärkt. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
om man ändå ska bygga nytt, måste man då verkligen ha en "kort" styrväxel från början? Räcker det inte med att korta ner avståndet mellan spindelleden och styrleden sådär lite lagom mycket för att uppnå samma effekt?
_________________ Pär Hylander |
||||
He he, missat den här helt.
![]() Min styrväxel är ju utan servo men den är inte speciellt kort i styrningen om man säger så, däremot så kan man ju köpa styrväxlar från Tarox (www.forza.se) till Alfa 75 och de är tydligen trevliga. ![]() Rent geometriskt så har jag inte så bra koll på hur stor den är men jag kan mäta lite i garaget ikväll. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 7875 besök totalt |