Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
får man köra med karting overall, CIK-godkänd
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (8203 totalt)
BMR
Trelleborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 437


Trådstartare
får man köra med karting overall, CIK-godkänd

får man köra med karting overall, 2-lagers CIK-godkänd (1250kr)

typ på bandagar, AR-kuppen, långlopp, mm.

http://62.181.75.60:80/Default.aspx?Product=369b983b-2f42-4174-b5ce-5b . . . .

_________________
Krister Malm

BMW 540iA Touring -94
Chrysler Neon -98
Opel Rekord -66
Citera
kriller78
Mantorp
Här sen Jan 2007
Inlägg: 75



Re: får man köra med karting overall, CIK-godkänd

BMR skrev:
får man köra med karting overall, 2-lagers CIK-godkänd (1250kr)

typ på bandagar, AR-kuppen, långlopp, mm.

http://62.181.75.60:80/Default.aspx?Product=369b983b-2f42-4174-b5ce-5b . . . .



Den overallen kan du säkert använda på bandagar med bruksbil men inte inom SBF-sanktionerade biltävlingar. Racingreglerna kräver Fia-godkända overaller. AR-cupen vet jag dock inte vad som gäller.

_________________
Kristian Björk-Timm
Pontiac Trans am -91
Team 24 i msls (Opel Ascona)
Vinnare klass 5 MSLS 2011/2012
Citera
BMR
Trelleborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 437


Trådstartare
ok

men det finns även en klass på overall som heter CIK-FIA level 2 rating (Karting)
http://www.mamut.net/swedespeed/alpins420010.jpg
är den FIA godkänd?

måste man ha koll på datum om man köper en begagnad overall

_________________
Krister Malm

BMW 540iA Touring -94
Chrysler Neon -98
Opel Rekord -66
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Re: får man köra med karting overall, CIK-godkänd

kriller78 skrev:
BMR skrev:
får man köra med karting overall, 2-lagers CIK-godkänd (1250kr)

typ på bandagar, AR-kuppen, långlopp, mm.

http://62.181.75.60:80/Default.aspx?Product=369b983b-2f42-4174-b5ce-5b . . . .



Den overallen kan du säkert använda på bandagar med bruksbil men inte inom SBF-sanktionerade biltävlingar. Racingreglerna kräver Fia-godkända overaller. AR-cupen vet jag dock inte vad som gäller.



AR-cupen följer Fia/sbf regler. Det står ju på Dalhems sida som länken gäller att ej Fia.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
BMR
Trelleborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 437


Trådstartare
jo men FIA och SBF går väl inte hand i hand.

Detta kan man tex läsa om GA skor.
(SBF-godkänd för karting, rally, racing, rallycross och folkrace.
Ej FIA-godkänd)



varför kan det inte vara enkelt

_________________
Krister Malm

BMW 540iA Touring -94
Chrysler Neon -98
Opel Rekord -66
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Re:

BMR skrev:
jo men FIA och SBF går väl inte hand i hand.

Detta kan man tex läsa om GA skor.
(SBF-godkänd för karting, rally, racing, rallycross och folkrace.
Ej FIA-godkänd)



varför kan det inte vara enkelt



om det vore enkelt vad skulle vi då ha att tjöta om på forumet. Men det som gäller att overallen ska vara homologerad och godkänd av FIA enligt FIA 1986 standard eller Norm 8856-2000 vid alla nationella tävlingar. Så kolla på det som står på det som står på overallen om de normerna finns med så är det ok men i princip så är det så att det skall vara broderat i nacken, finns det inget där så är det inte ok.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Re: får man köra med karting overall, CIK-godkänd

BMR skrev:
får man köra med karting overall, 2-lagers CIK-godkänd (1250kr)

typ på bandagar, AR-kuppen, långlopp, mm.

http://62.181.75.60:80/Default.aspx?Product=369b983b-2f42-4174-b5ce-5b . . . .


Bandagar och enklare långlopp typ 5papp+ som är SMA godkända godkänner CIK-godkänd kartingoverall. Dvs dom arrangemang som har typ följande regelskrivning, "ej brandfarlig overall är godkänd."

SBF godkänner inte så som Björn A redan besvarat.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Fram gick kanske lite dåligt men det jag svarade på var det som gällde AR-cup som är kopplat till SBF men med en egen enklare vagnbok men i övrigt enl. tekniska regler Racing som är grundat på
Fia appendix J.
Sedan kan man göra som Fredrik att välja enklare vägar under SMA eller vid bandagar men det är ju upptill den arrangören.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
BMR
Trelleborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 437


Trådstartare
ja det enda rätta är väl att slanta upp 4-5000 på en 3 lagers SFI overall.
eller om man har tur att hitta nån begagnad som passar.




åldern på overallen spelar alltså inte så stor roll, om jag fattat rätt.
så länge rätt beteckning sitter i nacke/krage

_________________
Krister Malm

BMW 540iA Touring -94
Chrysler Neon -98
Opel Rekord -66
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Det är väl det bästa för om man vill åka i klasser där det krävs i ett senare skede så blir det ju en till utgift om man köpt ej godkänd. Men det dycker ju beg. emellenåt se bara upp med att man ej mekat i den som resulterat i oljefläckar för då brinner även en Fia overall. Det går inte att tvätta bort olja för då försvinner även brandskyddet.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19120



Re:

BMR skrev:
ja det enda rätta är väl att slanta upp 4-5000 på en 3 lagers SFI overall.
eller om man har tur att hitta nån begagnad som passar.


Du måste ju inte köpa en dyr overall, den behöver ju vara godkänd men det krävs ju inte att du skall ha köpt den dyrt.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
BMR
Trelleborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 437


Trådstartare
Den billigaste SFI 2-lagers OMP First, som jag hittat är på Rallyimport 3550kr
men det är väl lika bra att köpa en 3-lagers och då kostar dom ca 5000kr

mottager gärna tips på både nya och begagnade overaller storlek 58

_________________
Krister Malm

BMW 540iA Touring -94
Chrysler Neon -98
Opel Rekord -66
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Re:

Björnes skrev:
Det går inte att tvätta bort olja för då försvinner även brandskyddet.


Det där är inte sant när det gäller Nomex vilket ca 95% av alla dagens overaller är gjorda av.
Nomex är en Aramidfiber och själva brandskyddet ligger i själva fibern inte någon impregnering.

Förr var t.ex impregenerade ulloveraller etc vanliga och för dessa gäller det Björn skriver.

Dock tycker jag personligen att det är ganska så korkat att meka i en raceoverall.

och hur vet du att du lyckats tvätta bort all olja när fläcken fortfarande syns efter tvätt....

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Re:

porschedriver skrev:
Björnes skrev:
Det går inte att tvätta bort olja för då försvinner även brandskyddet.


Det där är inte sant när det gäller Nomex vilket ca 95% av alla dagens overaller är gjorda av.
Nomex är en Aramidfiber och själva brandskyddet ligger i själva fibern inte någon impregnering.

Förr var t.ex impregenerade ulloveraller etc vanliga och för dessa gäller det Björn skriver.

Dock tycker jag personligen att det är ganska så korkat att meka i en raceoverall.

och hur vet du att du lyckats tvätta bort all olja när fläcken fortfarande syns efter tvätt....


Jag har varit med om prov där det var tre olika tygprover som antändes med en skvätt bensin på varje och en var en tvättad men utan spår av olja, en som var tvättad efter att man fått olja på den ock en som var oljig utan tvätt. dom två som var eller varit olja på smälte ihop till ingeting medans den utan olja klarade provet. men jag kommer inte ihåg vilken typ av overall det var frågan om.

Men att det mekas i föraroveraller det händer mycket ofta ute på våra banor. Det är mycket skall bara....

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Björnes skrev:
porschedriver skrev:
Björnes skrev:
Det går inte att tvätta bort olja för då försvinner även brandskyddet.


Det där är inte sant när det gäller Nomex vilket ca 95% av alla dagens overaller är gjorda av.
Nomex är en Aramidfiber och själva brandskyddet ligger i själva fibern inte någon impregnering.

Jag har varit med om prov där det var tre olika tygprover som antändes med en skvätt bensin på varje och en var en tvättad men utan spår av olja, en som var tvättad efter att man fått olja på den ock en som var oljig utan tvätt. dom två som var eller varit olja på smälte ihop till ingeting medans den utan olja klarade provet. men jag kommer inte ihåg vilken typ av overall det var frågan om.

Tyget i provet ovan låter inte som Nomex

Christian har rätt angående brandskyddet i Nomex, det sitter i fibern och inte i någon impregnering.
Men, oljefläckar är ändå av ondo. Nomex är självslocknande så när bensinskvätten (eller vad det nu må vara) brunnit färdigt slocknar brasan. Risken med oljefläcken är att den innehåller något brandunderhållande vilket gör att det tar något lite längre tid innan det slocknar. Och slockna fort vill man att det ska göra... så undvik skruvande i föraroverallen.
Skulle olyckan ändå vara framme är det tvätt som gäller! Tänk bara på att undvika sköljmedlet, det om något reducerar brandskyddet

_________________
/Kristian Elisson
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Hur är brandskyddet på CIK overaller, att det är klasser sämre jämfört med FIA overaller är helt klart? På kartoverallen så har jag konstant bensinfläckar på insidan låren/grenen (visst spill från tanken). Inte alls rätt ställe för en brasa.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Re:

CIK-overaller har inget i bilsport att göra. Dom är tillverkade med nötnings-skydd som främsta egenskap. I en bil där man sitter fastspänd är det brandskyddande egenskaper som prioriteras.
CIK-kraven är att dom skall klara 100 grader i 10 sekunder, en 2-lagers FIA med underkläder eller en SFI 5 overall ska skydda dig mot andra gradens brännskador i 9 sekunder i 1000 grader öppen låga...
Att SMA tillåter CIK-overaller är nog bara okunskap.

FSN skrev:
Hur är brandskyddet på CIK overaller, att det är klasser sämre jämfört med FIA overaller är helt klart? På kartoverallen så har jag konstant bensinfläckar på insidan låren/grenen (visst spill från tanken). Inte alls rätt ställe för en brasa.

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
ÅBR
Bjärred
Här sen Okt 2005
Inlägg: 58



Hej BMR !!

om du bara "letar" efter ett Motorsport-företag i din omedelbara närhet så hade du kanske inte missat "Tokstolle-Rean" med FIA-godkända overaller från 2500kr. Där finns också en del begagnat från kunder vars overaller "krympt" över vintern. Du slipper frakt och postförskottsavgifter också samt kan kolla och jämföra lite olika modeller/fabrikat IRL. Finns förresten en hel del 1-lagers NOMEX där Balaklava ingår. Finns också Probanare.

www.abrmotorsport.se

Mvh: Jesper ÅBR Motorsport

_________________
Jesper Åkesson - ÅBR Speedshop www.abrmotorsport.se
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Re:

"Krympt över vintern", den var bra :-)

ÅBR skrev:
Hej BMR !!

om du bara "letar" efter ett Motorsport-företag i din omedelbara närhet så hade du kanske inte missat "Tokstolle-Rean" med FIA-godkända overaller från 2500kr. Där finns också en del begagnat från kunder vars overaller "krympt" över vintern. Du slipper frakt och postförskottsavgifter också samt kan kolla och jämföra lite olika modeller/fabrikat IRL. Finns förresten en hel del 1-lagers NOMEX där Balaklava ingår. Finns också Probanare.

www.abrmotorsport.se

Mvh: Jesper ÅBR Motorsport

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
ÅBR
Bjärred
Här sen Okt 2005
Inlägg: 58



hehehe !!! Ja vi föredrar att kalla det så och kunden säger aldrig emot

Mvh: Jesper ÅBR

_________________
Jesper Åkesson - ÅBR Speedshop www.abrmotorsport.se
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13372

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

ÅBR skrev:
hehehe !!! Ja vi föredrar att kalla det så och kunden säger aldrig emot

Mvh: Jesper ÅBR


Kan du vara snäll och sluta använda fetstil fortsättningsvis.
Det hör inte riiktigt till god netikett att fetbetona allt man skriver...

_________________

Rice and shine
Citera
Allmänt banåkaforum
får man köra med karting overall, CIK-godkänd
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (8203 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande