Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (2870 totalt) |
tragglade mig igenom gm:s bok igårkväll.
boken är helt klart läsvärd och ger en bra översikt på hur "bokstäver" i formler kan se ut och fungera. tror nog att jag har kommit en liten bit till på väg till en lättare förståelse av dessa. en sak som förbryllade mig var en del i en ekvation ang rördiameter i grenrör som såg ut så här. D=(root ((cui>2)/(L*3,14)))*2 vad betyder > i cui>2 i formeln?. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
> betyder att något är större än. < betyder att något är mindre än. T.e.x så är 2 > 1 ("två större än ett") och 1<2 ("ett mindre än två"). Man kan tänka på det som alligator-käftar eller nåt sånt som indikerar riktning (något jag minns från skolan??).
cui betyder Cubic Inches, allstå slagvolym i nån skum enhet ![]() men hur det används i den formeln förstår jag inte heller egentligen. Tecknen indikerar ett relativt förhållande och inget som går att använda i en uträkning för att ge en siffra. Kanhända att tryckfelsnisse varit framme? _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
jo jag vet vad > betyder i vanliga fall ![]() t.ex. så används ju * istället för x i gånger. kanske menas det upphöjt i 2?. ska skicka gm ett pm. nu lyckades jag rimma till det ytterligare en gång ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Det senast inläggen är viktiga...på rätt plats......splitta tråden......kanske ska vara en sticky..
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Nja, om det är upphöjt till 2 så blir det fel sort på D. Förutsatt att det är rätt sort ifrån början, vill säga. cui är ett volymsmått, alltså längd upphöjt till 3 och det dividerat med en längd(L), blir alltså längd upphöjd till 2(L^3/L^1 = L^3*L^-1=L^(3-1=2)). Om man tar roten av en längd upphöjt till 2 är det samma som att dela med 2 (root(L^2)=(L^2)^0.5=L^(2*0.5=1)) och alltså blir det längd upphöjt till 1 kvar, vilket det skall vara om D är en diameter. Den här typen av sortanalys är alldeles utmärkt för att kolla så att något inte blir fel i ens ekvationer, eller om man försöker komma på något utantill och inte riktigt kommer ihåg om man skulle dividera, ta nåt i kvadrat, eller vad tusan det var. Det är också bra om man vill komma på egna formler, då det kan ge en bra vägledning vad saker kan bero på. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
F'låt då. Ska återgå till ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
felet i formeln var ett snubblande finger förmodligen.
gm har rätt ut mina ? och det skall vara ett * istället. nu fattar jag ännumer. snart får ni f.o.* se upp där också ![]() * = formelonanister _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
D=(root ((cui*2)/(L*3,14)))*2
Ser ut som grekiska va???? Men det slog mig efter ett tag, hur räknar man volym på ett rör???? Jo Volym=radie*radie*pi*Längd För att skriva lite kortare så V=volym r=radie L=längd V=r^2*pi*L (där r^2 är r upphöjt till 2 eller r*r) Åter till V=r^2*pi*L om vi har en volym och söker r (radien) V/(pi*L)=r^2 Hmm hur kommer vi från r^2 till bara r???? Det finns ju ett samband mellan upphöjt till t.ex. r^2 och roten ur. och vad är då roten ur????? Jo 2st exakt lika tal gånger varandra är ju 2*2 så är roten ur 2*2=2. För att krångla till det lite mer så heter det egentligen andra roten ur Hmm med andra ord t.ex. så finns det 3 roten ur t.ex. 3 roten ur 27=3 vi testar 3*3*3 just det =27 eller 3 roten ur 8 2*2*2=8 Åter till V/(pi*L)=r^2 alltså roten ur(V/(pi*L))=r jag vänder på formen r=roten ur(V/(pi*L)) om vi nu jämför D=(root ((cui*2)/(L*3,14)))*2 Först r och D Vad är D?? jo diameter Vad är diameter??? jo dubbla radien eller D=r*2 eller r=D/2 Vi tar r=D/2 och för in i r=roten ur(V/(pi*L)) D/2=roten ur(V/(pi*L)) Vi flyttar 2an till andra sidan = D=(roten ur(V/(pi*L)))*2 Vi tittar på D=(root ((cui*2)/(L*3,14)))*2 root är ju = roten ur cui är ju en volym, alltså V 3,14 är ju pi Vi byter de 3st ovanstående så blir det D=(roten ur ((V*2)/(L*pi))*2 Nu börja formlerna bli bra lika D=(roten ur ((V*2)/(L*pi))*2 och D=(roten ur(V/(pi*L)))*2 Vad som skiljer är V*2, man räknar med dubbla cylindervolymen. om vi tänker oss cylindervolymen som ett rör så skall grenrörets volym vara det dubbla. Hoppas nu vad jag skrivet är någorlunda intressant och på en begriplig nivå för de flesta? ps Hur är det skrivet??? Jag har premiär kört ett program för dyslektiker. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Jag är mållös. Fuling reder ut mina rotvälska formler. Underbart.
Jag ger mig sjutton på att Du kan reda ut mitt panteraprogram också, där jag har använt siffror som målarfärg. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Det förstod jag! ![]() Hmm för ett 4-2-1 ska det enkelt räknat vara så att 4rören är 1cylvolym*2 2rören är 2cylvolym*2 ? för 2litersmotor så har vi alltså en volym på ett av 4-rören(inkl port) som motsv 1liter.. Låter nästan för simpelt... t.om. så jag förstår det.. något måste saknas? _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Hmm fast vänta här nu (läser väghållningsboken)... vi ska ju räkna ut längden på rören enl väghållningsboken..5100*d/rpm*6
Utan att veta d i huvudet kan vi säga att den är 150°? rpm=är det snittet för motorns effektiva arbetsregister? ca5000rpm 5100*150/5000*6=918 antar att vi har mm? för 2liters motor ger detta en dia på: V=A*L V=1l, A=? L=9,81(dm) 1/9,81=A=>A=0,1089... A=r*r*pi D=2*root(A/pi)=>D=37mm Med siffror 2*root(0,1089/3,14)(*100för att få mm) Verkar logiskt? _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Dyslektikerprogrammet verkar toppen. Iaf såg inte jag ngt konstigt.
Var det mkt enklare för dig med det? |
||||
Citat:
Hmm för ett 4-2-1 ska det enkelt räknat vara så att 4rören är 1cylvolym*2 2rören är 2cylvolym*2 Stopp stanna, nu gick det för fort. V är för en cylinder och ger då D för ett rör i ett 4-1 och 4-2 rören. Sen påstås det att 2-1 rören skall vara lite grövre. Jag har en formel D2=(D^2*2)^0,5*0,93 Hmm eller skrivet lite annorlunda D2=( roten ur (D^2*2))*0,93 Bevis att formen stämmer är noll, men troligt vettigt att börja testa på. L (rörlängden) mäts från avgasventilen till kollektron oavsett om det är 4-1 eller 4-2-1. För 4-2-1 till sista kolektorn. Var man skall gå ihop med de första är en så länge en gåta för mig, men jag har hört minst 350-400mm. Mer om grenrör, rörlängder m.m. se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Nu hann ett helt gäng i mellan igen, alltså som vanligt ![]() Citat: Var det mkt enklare för dig med det? Nä men det blir förmodligen mer rättstavat, jag måste skriva i Word och kopiera in här. Hmm är rätt stavat ett eller 2 ord???? _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
||||
Jag visste att det var för enkelt ![]() Citat: V är för en Cyl Jepp det är jag med på! vi kan kalla den Vc Citat: och ger då D för ett rör Var det inte V för ett rör? Vr Vr=Vc*2 ? var det inte det vi fick ut förut? Att det är totallängden som ska vara 918 låter mer logiskt! har aldrig sett ett rör med nästan 1m primärer ![]() Rättstavat är det! ![]() Nu ska jag kolla in länkarna ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
MaZ
Driver ni med mig? Är det så simpelt?? Glöm det, vad som presenteras är är bara ett överslag. Grenrör är som ett bottenlöst träsk om man skall gräva djupt i det. Angående mer överslagsformel se länkarna i mitt tidigare inlägg. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Göran M har lånat en bok i ämnet som är skriven av en ohygglig guru.
Men tyvärr på fel språk så min hjärna fick tuppjuck, så jag överlät läsandet till dem som begriper vad de läser på utrikiska. Väntar spänt på rapport ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||||
Mest pedagogiska formelgenomgången jag sett hitills här
![]() ![]() ![]()
_________________ ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (2870 totalt) |