Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
fördelar med 60/40 sänkning (e30)
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (4108 totalt)
Mr Newton

Här sen Okt 2003

Trådstartare

hade tänkt å köpa ett väghållningskitt, ska man ha 40/40 eller 60/40? vad blir skillnaden rent väghållningsmässigt?

bilen kommer ha bur och jag har hört att man skall köra 60/40 då, sant?

eller skall jag ha nåt annat? typ 60/60?

Bromma
Här sen Feb 2003

Re: fördelar med 60/40 sänkning (e30)

Mr Newton skrev:
hade tänkt å köpa ett väghållningskitt, ska man ha 40/40 eller 60/40? vad blir skillnaden rent väghållningsmässigt?

bilen kommer ha bur och jag har hört att man skall köra 60/40 då, sant?

eller skall jag ha nåt annat? typ 60/60?

Du får ursäkta mig, men vad syftar siffrorna på? Stötdaämpare?
Vad är det för bil och hjulupphägning?
Göran Malmberg.

Skänninge
Här sen Maj 2003

Bilen gissar jag på BMW p.ga topic... men siffrorna? Sänkning i mm f/b?

Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

Det är hur mycket bilen blir sänkt i mm. Själv körde jag med 60/60 på den tiden det bagav sig. Men det är nog mer en utseendefråga varför det finns olika höjder. Det kanske svänger lite bättre om den är lite högre bak om det nu märks nån skillnad.

Horda
Här sen Nov 2002

Kom på det att ju mer man sänker en E30 ju mer camber får man bak. Ibland lite för mycket. Så därför kanske det är bättre med 60/40, men det går ju ändra camber efterman sänkt den också.

Brämhult
Här sen Jan 2003

Jag åker med 60/40. Det jag upplever är mest positivt. När man lättar bilen lättar man oftast mest bak och bilen blir således hårdare fjädrad ju mer man lättar. Med 60/40-sänkningen så är bilen mjukare bak än med 60/60 och detta kompenseras då av lättningen som ger en lagom mjuk/hård chassiesättning.
Så har jag uppfattat det tillsammans med mina originaldämpare och hjulvinklar.

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Mr Newton

Här sen Okt 2003

Trådstartare
Claes Haglund skrev:
Jag åker med 60/40. Det jag upplever är mest positivt. När man lättar bilen lättar man oftast mest bak och bilen blir således hårdare fjädrad ju mer man lättar. Med 60/40-sänkningen så är bilen mjukare bak än med 60/60 och detta kompenseras då av lättningen som ger en lagom mjuk/hård chassiesättning.

men om jag kör med bur så blir den väl inte speciellt mkt lättare? snarare tvärtemot?

rill alla er andra så har ni redan luskat ut själva att d handla om en BMW och att d var mm vi snacka om

Tjockholm
Här sen Feb 2003

Mr Newton skrev:
Claes Haglund skrev:

men om jag kör med bur så blir den väl inte speciellt mkt lättare? snarare tvärtemot?

rill alla er andra så har ni redan luskat ut själva att d handla om en BMW och att d var mm vi snacka om

Skulle inte du bygga på E28?
Jag vet inte exacta mått på sänkningen på min bil, men den är klart mer sänkt fram än bak, och bilen har klart för ögat märkbar camber bak (för att vara ödmjuk)
Citera
Mr Newton

Här sen Okt 2003

Trådstartare
Andrew Petrykowski skrev:
Mr Newton skrev:
Claes Haglund skrev:

Jag vet inte exacta mått på sänkningen på min bil, men den är klart mer sänkt fram än bak, och bilen har klart för ögat märkbar camber bak (för att vara ödmjuk)

jo, men jag fick välja bil med hjärna istället för hjärta den här gången, utbudet av väghållningsprylar och prylar i huvudtaget till e30 är 10ggr större än till e28:an tyvärr, sen att e30:in är mindre å lättare e ju inget minus

Tjockholm
Här sen Feb 2003

Mr Newton skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
Mr Newton skrev:
Claes Haglund skrev:

jo, men jag fick välja bil med hjärna istället för hjärta den här gången, utbudet av väghållningsprylar och prylar i huvudtaget till e30 är 10ggr större än till e28:an tyvärr, sen att e30:in är mindre å lättare e ju inget minus

Smart val måst jag säga
Har du redan inhandlat bilen?
Skulle man kunna komma och kika på ditt arbete isf någon gång (är väldigt nyfiken på vad man kan göra med en e30 )
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

En liten motvalsfråga. Varför så mycket som 60 mm?

Rollcentrum kommer väl att hamna en hyffsad bit under vägbanan då. Dvs du hamnar i den elaka karusellen att du kommer att få en ökad krängning pga längre momentarm. Vilket ofta kompenseras via hårdare fjädrar.

Bevisligen går det bra att sänka E30 så pass mycket och få det att fungera men jag tror att man kan uppnå minst lika bra resultat med en mindre sänkning där hjulvinklarna behålls inom vettigare områden.

Egentligen borde jag räkna först och flumma sedan. (AL har säkert lite färdiga uträkningar att gräva fram på detta. )

/Gunnar

pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002

Smart val måst jag säga
Har du redan inhandlat bilen?
Skulle man kunna komma och kika på ditt arbete isf någon gång (är väldigt nyfiken på vad man kan göra med en e30 )[/quote]

Tycker jag verkligen inte att det är... >

Mantorp
Här sen Nov 2002

Eftersom jag omnämns så...

Gunnar har helt rätt i sina uttalanden.

Ett litet förtydligande.
Hur mkt fjädern sänker har inget att göra med hur hård bilen blir, det styrs av fjäderkonstanten. Så du kan ha en bil som är stenhård och originalhög.

Min 318is är relativt låg bak och hög fram. Gissar på att det sitter en sk "40/40"-sats på den. Visst, rent estetiskt så vore det kanske snyggare med den lite lägre fram, men mäter man så nope!

Inre och yttre länkarminfästningen är nu i stort i våg. Med en SAI-vinkel på nästan 14° grader ger det att man kan vinkla upp länkarmen lika mkt innan man börjar förlora camber när bilen rollar. (Jag tänker rätt nu hoppas jag, annars får ni hojta...)

Så mer ska man nog inte sänka utan att ändra i infästningarna.
Vet hur jag ska göra detta, men det skulle medföra en del andra lösningar som gör det hela lite för omfattande just nu.

Men den dagen det ligger en extra uppsättning fjäderben i verkstan så vet man ju aldrig vad som händer...

Teres
Gävle
Här sen Aug 2003

Hmm så det är dumt och sätta på 60/60 då på 323an ? För den är jävligt låg fram. Och bak ska vi inte tala om där ser det ut som nån har vart med en höjningsats För 325an är då skapligt sänkt men jag vet ej hur mycket

Nån som skulle kunna säga på ett ungefär vad tror min 325a är sänkt ? Eller har vi nån orginal 325a där ute som kan hjälpa mig lösa gåtan. För väghållingen är det då inge fel på.

330 E46-01
325 E30 -88 x2
323 E30 -85
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Jag tror nog att anledningen till att sänkningssatserna säljs 60/40 är att näsatn alla BMW är betydligt högre fram än bak i originalutförande. Sänker man bilen vill man även ha den rak. Sen hur det blir med väghållningen kan andra här mycket bättre.

Horda
Här sen Nov 2002

Teres skrev:

Nån som skulle kunna säga på ett ungefär vad tror min 325a är sänkt ? Eller har vi nån orginal 325a där ute som kan hjälpa mig lösa gåtan. För väghållingen är det då inge fel på.

om det är en 88:a elle nyare med dom lägre bakskärmarna så är det förmodligen en 40/40 sats på den bilen.

Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

H&R Cup-kitet som jag har monterat på Polon sänkte också 60/40.
Fungerar kanon! thumbs up
Förutom över fartgupp etc... thumbs down

Teres
Gävle
Här sen Aug 2003

Jadu jag vet inte hur mycket rör sig om Men iaf tillräkligt för att det ska skrapa i under varje gång jag kör in i en tvätt hall

Det var inte så mycket kvar ner till fronten på tullinges världelösa parkerin när bilsport var där. Så nå lägre blir det då inte och sänka den

330 E46-01
325 E30 -88 x2
323 E30 -85
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Min erfarenhet är att man inte ska sänka E30 för mycket. Risken finns att tanken tar i när man kör upp på lyften i vissa GDS-hallar. Då får man ringa brandkåren för sanering av bensin...

Horda
Här sen Nov 2002

Man bör även ha hårdare fjädrar när man sänker annars tar oljetråget i när man flyger med bilen. Med min M3:a går det alldeles utmärkt att flyga med hårda grupp-n fjädrar. På min gamla 325:a slog det gnistor under bilen när man landade och oljetråget tog i. Då hade jag 60/60 fjädrar och konidämpare på.

Mantorp
Här sen Nov 2002

Lotus Samuel skrev:
Man bör även ha hårdare fjädrar när man sänker annars tar oljetråget i när man flyger med bilen. Med min M3:a går det alldeles utmärkt att flyga med hårda grupp-n fjädrar. På min gamla 325:a slog det gnistor under bilen när man landade och oljetråget tog i. Då hade jag 60/60 fjädrar och konidämpare på.

Åker du rally men M3:an?! thumbs up

Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (4108 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande