Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vinge luftmotstånd vs. downforce
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (4558 totalt)
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043


Trådstartare
Vinge luftmotstånd vs. downforce

Har lite funderingar ang. bakvinge till min M3:a. Ska jag satsa på en EVo III/DTM i kolfiber eller kanske en modernare vinge i kolfiber eller aluminium. Det ser ju ganska rått ut med DTM flärpen men frågan är hur mycket toppfart jag förlorar. Frågan är om man med en modernare vinge kan få lika mycket downforce men med mindre luftmotstånd? Eller ev. en snikvariant med förhöjd och därmed även tillbaka flyttad org. vinge.

_________________
bmw bmwsson
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



Jag har en kamrat som bytte från vanlig evo 1 -fram och bakspolier till SE. Han sa att det gjorde stor skillnad i högre farter! Den var klart stabilare i inbromsningar. Särskillt frontsplitten gjorde skillnad! thumbs up

Det var ju inga leksaker de satte på SEn,

_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Jag tror att dtm-flärpen generar så pass mycket downforce att du vinner stabilitet i bakvagnen i högre farter - mer än du förlorar toppfart.
Men det är min egen okvalificerade gissning.

edit: den "flärpen" är ställbar också, kommer dock inte ihåg om det är i 3 eller 5 lägen.

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1234



Sätter du dit stora DTM-flärpen så lär du märka av en förlorad toppfart.

Jag tror P-E Axehult hade en sådan till sin M3E30 men använde den ytterst sparsamt eftersom han förlorade alltför mycket toppfart. Minnet säger mig att åsikten var har du mindre än ~330 hk så är den i stort sett bara att glömma.

SE-flärpen tror jag däremot på. Den fungerar bevisligen.

Vad gäller huvudfrågan. Visst kan hitta du effektivare vingar än original, du är ju inte låst av ett reglemente.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Team Viking som åkte SLC för många år sedan med en M3/V8 hade ett riktigt fikabord på höga stöttor bak på sin bil. Den funkade sådär, iaf på Anderstorp så då tog dom bort den. Året efter gjorde dom lite mer tester och det hela slutade med att man åkte *trumvirvel* M3 original under resten av tiden man hade den bilen.

På med en justerbar SE-flärp och se vad du tycker. Det är mina pengar iaf...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 931



Vad är en SE-flärp?

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4770



Erik (fd Mooseman) skrev:
Vad är en SE-flärp?


Utan att riktigt veta vad jag pratar om så tror jag att det är en sådan här:

http://www.s14motorsport.de/shop/heck.jpg

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Erik (fd Mooseman) skrev:
Vad är en SE-flärp?


Det är den utstickande svarta läppen längst ner på framspoilern:
http://www.s14motorsport.de/shop/front.jpg

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Thomas har rätt, Frazze fel.

och du har tom en M3:a Frazze...inte bra detdär.

Flärpar står ut/upp. Härstammar nog från ordet flik.

Splittern du visar Frazze har jag alltid hört talas om som just "SE-splitter".

EDIT: En överbliven ST-vinge skulle föresten vara intressant att testa med istället för original.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Ja så var det det här med benämningar på olika saker.. se-flärp och dtm-flärp.. jag fick för mig att det var tal om framspoiler efter några rader.. jag läste väl inte ordentligt... jag ska nog gå och lägga mig nu....

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Andreas Lidström skrev:
EDIT: En överbliven ST-vinge skulle föresten vara intressant att testa med istället för original.


vad är en st-vinge för något ?

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



DTM-läpp, splitter, SE-spoiler... Men flärp, det finns bara på bakluckor.
Den intressanta frågan rent språkligt är om en flärp verkligen kan vara horisontell...jag är skeptisk.

ST = Super Touring = Det reglemente man åkte efter i tex BTCC när Volvo var med och fram till förra året i STCC.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



ok då har man lärt sig något idag också..

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482



Välgjorda F1-vingar har ett förhållande mellan downforce och drag som ligger kring 3:1 till 3,5:1.

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 660



min bror kör med se vingen på sin m3 e30. han hadde även se splittern fram tidigar men han tyckte att den blev något direkt styrd i högre farter. men han har sålt den för att köpa en evo 2 front splitter istället. på långlopps bilen kör vi med st front och vinge. Och det funkar ju bra på banan men vi har aldrig kört utan så vi vet inte är någon skillnad.

_________________
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
Nordictimeattack SM segrare 2014
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Det är mycket svårt att ge allmänna tips om vingar. Vi ser att dom sätts på, åker av igen osv. Man får vika ett antal dagar åt körning med vingar, och någon sorts mätmetod. Det räcker med en liten annorlunda montering för att allt ska falla i kull. Speciellt när det gäller vingar innanför kaross shiluetten. Jag har flyttat min vinge centimetervis. Helt plötsligt när den passerade en av centimetrarna började marktrycket på allvar. Ligger man i den regionen händer även tvära saker med attackvinkeln.
Detta gäller vingar som jobbar som fri vinge.

Den här utprovningen är viktigare än vilken vinge man använder. Om vingen ser någolunda vettig ut, så gör man dom stora skillnaderna i hur den monteras.
Så jag har svårt att rekomendera någon särskilld vinge, om man inte har en mycket specifik aplikation på en exakt likadan bil.

Generellt förlorar man mer luftmotstånd med downforce än ground force.
Fri vinge är då downforce och groundforce när man jobbar mot marken med bilens undersida ELLER som en F-1 front vinge.

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



Jag inbillar mig att vår version av bokhyllan Billy fungerar, eller rättare sagt jag kan märka skillnad i hur bilen beter sig beronde på set-up på vingen.
Mest skillnad märkte via dock när vi kompletterade med ett par flärpar på bakluckekanten, antagligen fick det vingen att fungera i hela bredden vilket vi faktiskt fick bekräftat i sista regnet... thumbs up

Eller så är det jag som är övertygad eftersom jag lagt en ohemul mängd timmar på att bygga billy-hyllan

_________________
Karl Brag
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19092



OT: Flärp kommer inte från flik, det kommer från ljudet som uppstår när man böjer och hastigt släpper "flärpen", det ger att det kan vara en flärp även om den monterats horisontellt...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



MaZ skrev:
OT: Flärp kommer inte från flik, det kommer från ljudet som uppstår när man böjer och hastigt släpper "flärpen", det ger att det kan vara en flärp även om den monterats horisontellt...


Hmmm... Detdär vet i tusan om jag vill tro på...

och Göran har som vanligt en klok vinkling byggd på alla tester han gjort. Hur många timmar har du lagt?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



GunnarÖ skrev:
Sätter du dit stora DTM-flärpen så lär du märka av en förlorad toppfart.

Jag tror P-E Axehult hade en sådan till sin M3E30 men använde den ytterst sparsamt eftersom han förlorade alltför mycket toppfart. Minnet säger mig att åsikten var har du mindre än ~330 hk så är den i stort sett bara att glömma.

SE-flärpen tror jag däremot på. Den fungerar bevisligen.

Vad gäller huvudfrågan. Visst kan hitta du effektivare vingar än original, du är ju inte låst av ett reglemente.


Den stora DTM-"flärpen" användes väl bara på Nordslingan har jag för mig. (om bara Google fungerade så kanske man kunde hitta en bild på den... )

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



MaZ skrev:
OT: Flärp kommer inte från flik, det kommer från ljudet som uppstår när man böjer och hastigt släpper "flärpen", det ger att det kan vara en flärp även om den monterats horisontellt...


Det var ju det jag också trodde.. du får nog ge dig här AL, vi är ju två mot en..

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Allmänt banåkaforum
Vinge luftmotstånd vs. downforce
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (4558 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande