Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Materialfråga till pinnbultar.
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (5225 totalt)
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084


Trådstartare
Materialfråga till pinnbultar.

Kan man svarva en pinnbult från en SS2541-03 stångämne om man vill ha bättre än grade 8.8 pinnbult av samma dimension?.

Jag tänkte minimera de gängade partierna och få det gratis via firmans skrotlåda.

Vad säger ni?

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Vad är det för dimension på pinnskruven?

Ska du skära gängorna? Ett bättre alternativ är att rulla dom, att forma dom plastiskt. Detta ökar hållfastheten.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084


Trådstartare
M10 är det på gängorna, jag har nog inte möjlighet att rulla gängorna så de får bli skurna.

Vad säger ni?

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



2541 borde vara det bästa "standard" -stålet..

_________________
/Arne Lindgren
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag kan för lite i ämnet när det gäller gängning. Fråga om kallformning istället, då ska jag hjälpa dig!

Jag skulle kunna rulla gängorna åt dig. Men då måste Muhammad komma till berget, för maskinen står på jobbet. Det är alltid nån maskin som är laddad med M10-backar så det är nog inga problem.

Hur långa ska pinnskruvarna vara? Hur lång ska gängan vara?

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Anton Lillsund skrev:
Jag kan för lite i ämnet när det gäller gängning. Fråga om kallformning istället, då ska jag hjälpa dig!

Jag skulle kunna rulla gängorna åt dig.
Hur långa ska pinnskruvarna vara? Hur lång ska gängan vara?


Kallformning är helt klart bäst hållfasthets-mässigt...
Kan du fixa fingängade stänger också? Ibland behöver man lite ovanliga gängor..

_________________
/Arne Lindgren
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Arne skrev:
Anton Lillsund skrev:
Jag kan för lite i ämnet när det gäller gängning. Fråga om kallformning istället, då ska jag hjälpa dig!

Jag skulle kunna rulla gängorna åt dig.
Hur långa ska pinnskruvarna vara? Hur lång ska gängan vara?


Kallformning är helt klart bäst hållfasthets-mässigt...
Kan du fixa fingängade stänger också? Ibland behöver man lite ovanliga gängor..



Det längsta vi klarar är drygt 120 mm. Det handlar inte om legotillverkning men om man är snabb mellan omställningarna så kan man sticka imellan. Detta är förutsatt att backar för rätt gänga finns tillgängliga.
Jag har tex slagit egna M12*1.5 till min bil, (var några till diffen som var dåliga) har gängat, härdat och ytbehandlat dom också..

Vad är det för dimensioner på stängerna, ungefär, som du skulle behöva?

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Anton Lillsund skrev:
Arne skrev:
Anton Lillsund skrev:
Jag kan för lite i ämnet när det gäller gängning. Fråga om kallformning istället, då ska jag hjälpa dig!

Jag skulle kunna rulla gängorna åt dig.
Hur långa ska pinnskruvarna vara? Hur lång ska gängan vara?


Kallformning är helt klart bäst hållfasthets-mässigt...
Kan du fixa fingängade stänger också? Ibland behöver man lite ovanliga gängor..



Det längsta vi klarar är drygt 120 mm. Det handlar inte om legotillverkning men om man är snabb mellan omställningarna så kan man sticka imellan. Detta är förutsatt att backar för rätt gänga finns tillgängliga.
Jag har tex slagit egna M12*1.5 till min bil, (var några till diffen som var dåliga) har gängat, härdat och ytbehandlat dom också..

Vad är det för dimensioner på stängerna, ungefär, som du skulle behöva?

_________________
/Arne Lindgren
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

8.8 har en brottgräns på 800N/mm2 ocg en flytgräns på 640N/mm2.

SS2541-03 brottgräns på 900N/mm2 och en flyt gräns på 700N/mm2.

Då kan man fråga sig om det är värt jobbet att gör nya pinnskruv.

Det finns ju 10.9, 12.9 och 14.9 skruv, exakt vad det är för stålkvalitere i dessa vet jag inte på rak arm.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



fuling skrev:
8.8 har en brottgräns på 800N/mm2 ocg en flytgräns på 640N/mm2.

SS2541-03 brottgräns på 900N/mm2 och en flyt gräns på 700N/mm2.

Då kan man fråga sig om det är värt jobbet att gör nya pinnskruv.

Det finns ju 10.9, 12.9 och 14.9 skruv, exakt vad det är för stålkvalitere i dessa vet jag inte på rak arm.


Ja, det grunnade jag oxo på, speciellt med tanke på om den hemmasnidade pinnskruven har skuren gänga. Men en annan sak jag inte tänkt på innan är vilken som är bästa tillgängliga material för pinnskruv i vanliga dimensionen, är 8.8 det bästa som går att uppbringa?

Har fått för mig att en del gärna byter ut topplockskruvar mot pinnskruv vid hög trimgrad, antar att det har att göra med att man ska kunna förspänna mer. Stämmer det? Vad använder man för material då?

_________________
Pär Hylander
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Här är ett förtag som kränger toppbult,vevstaksbult mm i högkvalitetts stål.
http://www.arp-bolts.com/

Finns info någon stans på denna sida om brottgränser mm, jag orkar inte leta.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084


Trådstartare
Anton: det handlar om ca 100-140mm bultar men med ytterst lite gängad del, för jag vill undvika ha så mycket änga som möjligt, på ena sidan kan det vara runt 10-20mm gänga, den andra runt 10mm gänga.

Jag vet att skuren gänga ger skarpa brottanvisningar och ja det är värt merjobbet att göra egna pinnbultar med exakta yttermått än att köpa på affären som kanske glappar mer än vanligt och man har ingen större kontroll över kvaliteten.

Jag kan ju alltid göra egna bultar och lägga dom i en låda som skall till Bodycote via firman.

originalbultar är på 8.8 och med en betydligt tyngre motor som bultarna används till.

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

För att minimera toleranser osv är det nog ett bra val att mecka ihop dom själv! Just för hållfastheten är det då kanske inte lika gynnande.
Men du kanske kan rota fram något verktygstål av finare kvalitet?

Det jag tillverkar är i princip bara specialdetaljer till fordonsindustrin, så det handlar om stora serier och ofta om udda dimensioner.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3459




_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

beepbeep skrev:
Dessa bultar ska hålla i lådan mot adapterplattan:

http://project911.luminasweden.com/log_images/166_6603.JPG
http://project911.luminasweden.com/log_images/166_6613.JPG



Skullle det inte fungera lika bra med topplocksskruvar från lämplig modell? (Jag gör ju bara skruven, jag vet inte hur det funkar ) Alltså en flänsskruv med lämplig längd och hållfasthet. Jag kan kolla vilken bil som kan tänkas kunna donera fästelement på jobbet. Men då måste det vänta till på måndag kväll innan jag kan ge nåt tips.
Då skulle det bli en kallformad skruv med korrekt hållfasthet av prima kvalitet.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

En dum fråga, går det inte med skruv och mutter???
För det finns långa insexskruv i tex 12.9.

De skruvar som sitter i adapterplattan till motor skulle jag stoppa distanser under för att få längre inspäningslängd. En liten garanti att de inte lossnar.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4770



Här finns Unbrako höghållfasthetsskruv, kanske något passar:

http://www.colly.se/components_ny/index.asp

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5267



"Har fått för mig att en del gärna byter ut topplockskruvar mot pinnskruv vid hög trimgrad, antar att det har att göra med att man ska kunna förspänna mer. Stämmer det? Vad använder man för material då?"

Största anledningen är oftast att det är för hög stigning i blocket för att man ska kunna dra med rätt moment utan att använda sträckbultar.

Då köper man pinnbult med finare stigning i överänden och kör med mutter.

_________________
Roland Johansson
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



fuling skrev:
8.8 har en brottgräns på 800N/mm2 ocg en flytgräns på 640N/mm2.

SS2541-03 brottgräns på 900N/mm2 och en flyt gräns på 700N/mm2.

Då kan man fråga sig om det är värt jobbet att gör nya pinnskruv.

Det finns ju 10.9, 12.9 och 14.9 skruv, exakt vad det är för stålkvalitere i dessa vet jag inte på rak arm.


10.9: brottgräns 1000 MPa, sträckgräns 900 MPa
12.9: brottgräns 1200 MPa, sträckgräns 1080 MPa
14.9: brottgräns 1400 MPa, sträckgräns 1260 MPa

Höghållfasta skruvar/bultar från tex ARP, SPS m.fl. är vanligen gjorda i superlegeringar eller höghålfasta stål som AerMet vilka kan ha brottgränser uppåt 2000 MPa. Dessa drar man ofta inte åt upp till sträckgränsen vilket gör att bulten kan återanvändas.

Normal sett så är det att föredra en punnbult och mutter istället för en bult och ett bult/mutter förband är att föredra framför pinnbult.
På bilderna så tycker jag att det ser ut som bult/mutter förband kan användas.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Johan Edlund skrev:

Normal sett så är det att föredra en punnbult och mutter istället för en bult och ett bult/mutter förband är att föredra framför pinnbult.
.


Nyfiken på varför! Som rolle skriver eller finns det fler anledningar

_________________
Pär Hylander
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3459



Johan Edlund skrev:

Normal sett så är det att föredra en punnbult och mutter istället för en bult och ett bult/mutter förband är att föredra framför pinnbult.
På bilderna så tycker jag att det ser ut som bult/mutter förband kan användas.


Hmm...jag fattar förstår inte riktigt vad du försökte säga

En sak fattar jag: det är dumt att använda vanliga skruvar på sånna här ställen då dom lätt pajjar gängan i detaljen. Och detaljen i sig är bra mycket dyrare än skruven. Då är det väl smartare att skruva in pinbulten i detaljen för hand och sedan belasta den utan att skruva den i detaljens gängor.

Porsche använder vanlig M10 8.8 pinnbult där så frågan är om den öht. måste vara i super-duper kvalité. Det som jag däremot gärna skulle vilja se där är säkerhetswire igenom muttrar så skiten inte lossnar av vibrationer. Typ insexmuttrar med små hål borrade i skallen som man kan köra säkerhetstråd igenom.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Allmänt banåkaforum
Materialfråga till pinnbultar.
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (5225 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande