| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Byta olja eller inte.. Och ska man byta innan garagesäsongen
|
7 besök senaste veckan (4738 totalt) |
|
En samvetsfråga
Bilen har inte rullat mer än drygt 100 mil i år så frågan är ska man verkligen byta.... Har också sett att många föredrar att byta innan bilen ställs av för säsongen, är dte för att man vill bli av med den oxiderade och förorenade oljan när motorn ska stå eller finns det fler anledningar? /Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||||
|
Kan de inte bli kondensvatten i oljan när en står över vintern så borde väl va bättre då å byta olja på våren?
|
||||
|
Precis, använd olja innehåller ju en del föroreningar som man vill bli av med inför vintern.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
|
Byter man olja inför vintern så bör man nog hinka i någon riktig billig pissolja och sen bara tappa ur till sommaren.
olja försämras ju över tid också, dvs man vill nog inte börja rejsa på olja som stått nåt halvår i och med att till och med normala åka-till-jobbet bilar ofta har rekommendationen att byta olja vid xxx mil eller 1 år vilket som inträffar först. _________________ Mvh // Niklas L |
||||
|
Fick tips av en motorräv som skruvat bil hela sitt liv att man på säsongsfordon skall byta olja när man ställer undan för vintern pga att motorolja mer eller mindre 'fäller' upptagna föroreningar vid längre stillestånd. Och dessa 'fällda' föroreningar (typ 'gucka' i botten på oljetråget) är enligt hans erdfarenhet inte alltid så lätt att få med ut vid nästa oljebyte även om man varmkör ordentligt. Och om man byter olja varje höst så blir oljan aldrig äldre än just 1 år vilket alla oljor klarar.
Detta resonemang tycker iaf jag att låter logiskt. Men rätt eller fel? _________________ Calle Olsson |
||||
|
ja, alltså om vi säger att du kör i racetempo, så vill du ju inte ha förbrukat "halva" oljans livslängd redan vid första start, racetempo kan ju innebära rätt höga oljetemperaturer kring de hetaste komponenterna så oljan slits ju MYCKET snabbare än vid normal körning, iaf i mina ögon lite "hmm" ang att då börja åka med halva livslängden/kvalitén eller hur man väljer att se det.
_________________ Mvh // Niklas L |
||||
|
Re:
Hmm... Om ditt resonemang stämmer om att oanvänd olja förlorar halva sin livslängd på 6 månader så skulle väl det innebära att 75% av all olja har förbrukat halva sin livslängd redan innan den säljs över disk i butiken/macken? Låter märkligt... _________________ Calle Olsson |
||||
|
olja bli inte gammal, det är ingen färskvara!
Som tidigare sagt, sedimenterar oljan när den står länge. Alltså förbränningsrester som finns i olja sjunker och lägger sig i botten på tråget. Byter du oljan kall så följer inte bottensatsen med ut. Det blir också en del syror som fräter på delar i motorn. MEN... Då ska det vara en oja som gått väldigt länge i motorn, och motorn ska stå väldigt länge för att det ska bli några skador på lager som inte tål syra. Ja, det blir kondens i oljan om den står över vintern. Kondens= vatten. Inge super farliga grejer direkt. Första gången du startar upp motorn och OLJE-tempen går över 60 grader så dunstar kondens/vatten bort. Olja är precis lika bra igen! För att få så lite kondens som möjligt i motorn över vintern, (Visst finns det en risk för rostbildning om det är extremt mycket vatten i oljan och vevhuset. (Kräver i princip att bilen står ute.) ) kör motor rejält varm. Alltså inte bara att vatten tempen går över 60-70 grader, utan, oljetempen ska upp i 100 grader. DÅ är det helt torrt i vevhuset när man parkerar. OCH absolut inga provstarter över vintern. Det är princip samma sak som att fylla på vatten i oljan, kondens. Som sagt, inte skitfarligt med kondens i oljan, men onödigt utifall motorn ska stå väldigt länge. 100 mil... samvetsfråga! Ja... gör som du vill. Men det verkar väldigt onödigt om du parkerar den på rätt sätt. Alltså genom en rejäl varmkörning! Men ska du byta oljan, gör det på hösten. Mats _________________ Mats Lind |
||||
|
Re:
olja levereras i konserveringsförpackning... motorn är däremot inte hermetiskt tillsluten. _________________ Mvh // Niklas L |
||||
|
Re:
Varför är då oljeförpackningar hermetiskt tillslutna på samma sätt som bromsvätska? (folie man måste dra bort) det har garanterat inget med ångor att göra då även äldre dunkar inte "buktar utåt" och andra kemer med betydligt högre ångtryck levereras ofta med helt normal skruvkork. _________________ Mvh // Niklas L |
||||
|
oljeförpackningar förses med en oblat som svetsas på efter fyllning för att flaskan ska vara tät (-are).
Vad gäller oljans åldring så påverkas den av temperaturen (och en massa andra saker), som en tumregel brukar man säga att oljans livslängd halveras för varje tio grad som oljetemperaturen ökar. Detta gäller över 60 grader dvs under denna temperatur åldras inte oljan nämnvärt. Dea, tänker du byta oljan inför nästa säsong? Isåfall kan du ju byta redan nu. / P _________________ /Pär Nyman |
||||
|
Jo, jag känner till div tumregler ang temp påverkan.
Jag är dock fortfarande inte riktigt övertygad ang det kloka i att låta oljan stå "öppen" ett halvår innan man ska använda den på banan... ska gräva vidare och se om det är hjärnspöken eller om jag bara hookat på några rykten. Det passerar dock en jävla massa kemer i dunkar på jobbet och det är i princip bara oljor som har "oblat" trots att andra kemer kan vara minst lika jävliga att ha och göra med vid spill och vi pratar om grejjor från samma tillverkare.. så att det endast har med spill att göra det köper jag inte såvida jag inte kan få en källhänvisning och övertyga mig själv
_________________ Mvh // Niklas L |
||||
|
Re:
det hade varit nått, köra 100 mil och sen dubbla oljebyten....
Jag ska faktiskt byta, mest pga att det ska dit en oljetempgivare i oljepluggen och jag testar att byta tidigt iår så får vi se. /Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||||
|
Då skulle du se min oljeservice på en säsong.
Funderar på att snåla lite och låta lite "fulolja" stå i motorn över vintern ist. för att hälla ut ny Motulolja till våren. spelar ju lixsom eg. ingen roll. _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
|
||||
|
|
||||
|
Re:
I en "normal" motor spelar det roll då man aldrig får ur all olja från t ex området runt kamaxlarna. Men att hälla i motul under vintern för att tappa ur det innan man rullar ut på våren verkar helt tokigt.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Re:
Varför ska man ha olja i motorn överhuvudtaget under uppehållet, det är väl bättre att hälla i ny före uppstart
_________________ Peter Franzén Lotus 62 Nissan v6 såld MB SLK såld |
||||
|
Det finns lika många åsikter om detta som val av olja
Efter en miljard oljetrådar på wankelsiter så har jag kommit fram till att det inte är någon idé att försöka debattera det för mkt. Byter man både innan och efter så kan det inte gå fel iaf _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
7 besök senaste veckan (4738 totalt) |