Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (8613 totalt) |
Pilotlagerns utformning?
Som ni kan se här så är adapterplattan äntligen kirrad, med hjälp av CNC-maskiner och några ritningar (funkar inge bra att "prova sig fram", det kan vi intyga). Nu är det frågan om hur man ska lösa pilotlagern. Som ni kan se så är ingående axelns tapp lite smalare än hålet som SAAB växellådan's tapp åker in. Vad jag har förstått så sitter det ingen lager alls där påSAAB-ar. Vad tycker ni: 1. ska man bara svarva en bronsbussning mellan två och mörja upp den där den går in i veven? 2. eller ska man försöka bygga någon sorts hållare till ett lager (vi har kollat upp och race-applikationer brukar ha ett SKF-lager där som man krymper in i svänghjulet)? 3. eller ska man försöka hitta passande nållager och bussning? ![]() ![]() Vad tycker ni som har byggt sånt? Göran? Mvh. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
Re: Pilotlagerns utformning?
Riktigt lager eller ingenting alls. Bronsbussning låter som ett bra sätt att få växellådans axel att skära ihop med veven. _________________ Roland Johansson |
||
"(vi har kollat upp och race-applikationer brukar ha ett SKF-lager där som man krymper in i svänghjulet)" = BMW orginal
![]() Hur är det orginal på Porsche? De är väl Porsche låda som ni använder, och det är ju lådan som vill ha lagret, så gör som det är orginal på porsche. _________________ mvh Kristian |
||
Hmmm...på Porschar sitter det en utbytbar nållager som man skruvar på veven:
På SAAB sitter det ingeting (fast axeln når ganska långt in i veven) och på speciella lättvikts svänghjul så sitter det en högst vanlig permanentsmord inkrympt SKF lager. Men som sagt, det är lite ont om plats...ska man försöka svarva en hållare till SKF-lagret eller bara smörja upp bussningen? _________________ G o r a n A m c o f f |
||
Det går inte att pressa ur lagret ur hållaren från porschen? Annars finns det ju mängder med nållager att köpa, finns det inget lämpligt kanske ni kan svarva en hylsa som först pressas in i veven och sen lagret.. Eller om det går att borra upp hålet i veven för nått annat lämpligt lager? Håller mer föregående talare i "om porschens låda vill ha ett lager så sätt dit ett" |
||
Jag skulle fixa ett nållager som passar på axeltappen och som är mindre än hålet i vevaxeln. Sen svarva en hylsa som är lite större än vevaxelhålet och lite mindre än nållagrets ytterhylsa och "krympa" ihop allt.
Av bilden att bedöma var det mycket "tajtare" mellan tapp och hål i min Ford/Opel kombinerade paket i min Westfield. Jag köpte dock ett nållager från England för att få ihop det (där någon "shop" redan testat fram vad som passar). _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
Alltså SAAB-växellåda har fler bulthål och mycket mindre toleranser än Porsche-växellåda (sant faktiskt!) så dom klarar sig utan någon pilotlager alls...tappen åker bara in i veven och dom har egentligen inget syfte alls då hela skiten centreras av bultarna som håller ihop lådan mot motorn.
Porsche-låda är dock mycket längre och har bara fyra (långa) bultar som håller lådan, så där förlitar man sig på att pilotlager centrerar lådan mot motorn. Bulthål på växellådan är lite för stora och tillåter att man flyttar lådan runt tills den är exakt centrerad, då drar man åt bultar. Egentligen är det tekniskt sett inferiör lösning, men det är som det är och det krävs som sagt något mellan tappen och veven som centrerar det hela för att vi ska kunna montera ihop det. Som det ser ut nu så finns det två alternativ: 1. Svarva en hylsa av självsmörjande brons, krympa den på tappen och föra in den i hålet på veven, smörja upp den ordentligt och hoppas att det håller. 2. Försöka hitta lämpligt permanent smort SKF-lager (det finns en vars innre diameter passar raktav med tappen), försänka ett hål i svänghjulet och krympa in lagret i den, om den får plats. Lagret är ungef. 35mm i diameter och ungef. 10mm tjockt, så man kanse inte kan krympa in hela lagret men en bit bara... _________________ G o r a n A m c o f f |
||
gör en bussning i silikonbrons. det fungerar ypperligt och länge.
sitter original i många std-bilar och väldigt ofta på racerbilar. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
Hmm...tror att det blir svårt med "lamellrally" då vi har tänkt montera en stum sinterkoppling:
![]() Får se om Dalhems har rätt storlek i lager. Dom är inte så dyra heller... _________________ G o r a n A m c o f f |
||
Jag är inne i samma tankegångar. Jag kan inte tänka mig att silikonbrons kan få lagerytor att skära ihop?. _________________ Kör cheva numer. |
||
Nej...vänta nu......!! Lagret är inte till för att centrera motor/låda tillsammans vidmonteringen. Om det är ett spel i sidled där....så måste det centreras med tex indikatorklocka. Sitter det inte absolut centrerat, kommer sinterlamellen att brinna upp på ett ögonblick. Sitter det inte något pilotlager i Saaben......så beror det på att Sabb-lådans ingående axel är lagrad på fler ställen i lådan. och eftersom det sitter pilotlager i Porschen.......så MÅSTE du ha ett lager eller bussning....... OCH DU FÅR INTE KRYMPA FAST BUSSNINGEN PÅ TAPPEN......utan den måste sitta fast i veven eller svänghjulet...... Matrialet i lagret bestämms av hur du kommer att använda bilen. Kommer du att stå still med kopplingen nere och varva 8000 rpm........så måste du ha ett lager av något slag..........men om du inte kommer att varva särskilt mycket, med kopplingen nere.......kommer det att funka bra med en bussning. ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Alla mina bakhjulsdrivna Fiat:ar hade ett kullager där. I lämplig standarddimension dessutom.
Vill minnas att jag sett det på Opel oxo. Lagret satt med presspassning i vevaxeln. Kräver större hål i jmf. med ett nållager men fungerar förmodligen lika bra. _________________ Jörgen Eriksson |
||
>>Beepbeep
Har ni löst detta eller står det fortfarande kvar på "Att göra"-listan? Fick hem min Opel omega låda igår (det blev en Opellåda från en 2,5i V6 -96) och den verkar vilja ha ett pilotlager så jag tänkte åka snålskjuts på er lösning... ![]() EDIT Har fått ett tips på Locostforumet att lagret från Opel Manta/Ascona B passar fint för Saab/Opel-kombinationen ![]() _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
Japp! Det har visat sig att ett vanligt SKF-kullager i standarddimension passar perfekt in i mittöppningen på SAAB-svänghjul och att dess innerdiameter passar perfekt på tappen på växellådans ingående axel. ![]() ![]() Den finns att köpa på varenda Clas ohlsson typ. bild: ![]() _________________ G o r a n A m c o f f |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (8613 totalt) |