Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Minskad vikt = bättre känsla?
1, 2   >>
2251 besök totalt
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17966


Trådstartare
Minskad vikt = bättre känsla?

Av bekvämlighetsskäl bytte jag igår ut växelspaksknoppen på min Honda. Originalet är i solid aluminium (eller titanliknande som reklamen säger) och det vore synd att påstå att den är skön att hålla i när bilen stått utomhus i köldgrader. Lasse Falk svarvade en plastknopp åt mig och min första reaktion när jag använde den var att den förmedlade "kuggingreppet" i lådan bättre än den dubbelt så tunga metallknoppen. Man kanske ska göra en knopp i balsaträ trots allt.

En tanke som självfallet dök upp är att samma fenomen borde gälla ratten. Moderna rattar är väl ganska tunga jämfört med de man hade i bilar för många år sen. Har någon provat att byta en airbagpryl mot en tunnekrad och smidig sportratt utan att förändra fler saker?



_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

jag kör med kartratt i mina racerbilar och trivs extremt bra med dessa.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13350

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re: Minskad vikt = bättre känsla?

Lennart Mäkinen skrev:
Man kanske ska göra en knopp i balsaträ trots allt.


Gör en knopp av en pingisboll vettja.

_________________

Rice and shine
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Min originalratt var riktigt skrämmande tung. Subjektivt tyckte jag det blev mycket trevligare och finkänsligare att styra med den något mindre och avsevärt lättare MOMo-mockaratten.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



Har hört tvärt om också.. funderar på en sån här
http://www.whalenshiftmachine.com/home.htm
väger cirka 450g mot orignalet i Minin som väger hälften. Nästa alla som prövat den vittnar om bättre känsla. Men det kanske beror på hur låda/länkage är konstruerat.
Tänkte kombinera detta med ett short-shifterkitt
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Åhå, kanske det är därför Da Matta får köra F1 och inte Justin Wilson i år

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17966


Trådstartare
Wagréus,
Det där ser mer ut som ett sätt att få i växlarna enklare än för att öka känslan i spaken. Jag hade en knopp på under några dagar som var tyngre än originalet och det kändes inte bra. Den var dock högre så överdelen flyttades längre sträcka också. thumbs down

Falk,
om du kommer på ett bra sätt att montera pingisbollen på en 10mm gängad stång så provar jag gärna.


Vikterna skiljer sig inte så mycket:
Plast 80g
original 150g
"Annan knopp" 192g

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Det står tom i reklamen att den tunga knoppen "tar bort en del av den tröghet/kärvhet som brukar finna på original BMW-lådor"...

Jag brukar kalla detta kännsla!

Man kan inte växla snabbare än vad synkringarna tillåter på en originallåda i de flesta fall ändå...men öka kännslan kan man. thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19092



AL: Du satte just fingret på vad som gör att många ogillar Alfa 75 växellådorna men jag älskar dom, man känner exakt vad som händer. thumbs up

Samma i Integralen men den är mycket mera lättväxlad/snabbare.

Det där kittet till BMW lådorna gör ju att spaken hamnar ännu längre från ratten, vad är det bra för? Trevligt vore det om man kunde förlänga spaken men ha kvar slaget. thumbs up

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



MaZ skrev:


Det där kittet till BMW lådorna gör ju att spaken hamnar ännu längre från ratten, vad är det bra för? Trevligt vore det om man kunde förlänga spaken men ha kvar slaget. thumbs up


Gör slaget 1" kortare, då får man väga kortare slag kontra längre mellan ratt och spak
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17966


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Det står tom i reklamen att den tunga knoppen "tar bort en del av den tröghet/kärvhet som brukar finna på original BMW-lådor"

Det är den amerikanska metoden! Mr Muscle...

Andreas Lidström skrev:
Man kan inte växla snabbare än vad synkringarna tillåter på en originallåda i de flesta fall ändå...men öka kännslan kan man. thumbs up
Man kan alltid öka hastigheten på växlingarna med lagom mängd övervåld.


Apropå växelspaksplacering får jag ofta höra att den sitter "fult" i min Honda. Som om det spelade någon roll...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Övervåld kan lösa en del.

Förlänger du samma antal % över kulan som under kulan så kommer du ha samma slag som innan men spaken närmre ratten... Ändrar du %-förhållandet så kan man även få kortare slag sammtigt.

Gissa hur jag funderar på att göra den dagen sdet ska till ett byte av spak...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Re: Minskad vikt = bättre känsla?

Lennart Mäkinen skrev:
...Man kanske ska göra en knopp i balsaträ trots allt. ...

Been there, done that!

Lars Falk skrev:
Gör en knopp av en pingisboll vettja.

Been there, done that, sort of (plastik, 4 mm gods, lätthålsborrad).

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17966


Trådstartare
Re: Minskad vikt = bättre känsla?

ice skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
...Man kanske ska göra en knopp i balsaträ trots allt. ...

Been there, done that!

Lars Falk skrev:
Gör en knopp av en pingisboll vettja.

Been there, done that, sort of (plastik, 4 mm gods, lätthålsborrad).
Vad har du kommit fram till genom dessa experiment? Balsa avråder folk mig ifrån utan att de provat själva.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3133



Lennart Mäkinen skrev:


Apropå växelspaksplacering får jag ofta höra att den sitter "fult" i min Honda. Som om det spelade någon roll...


Jag körde lite då och då med polarens Renault R4 och det känns väldigt naturligt efer ett tag måste jag säga thumbs up . På den bilen sitter spaken JÄ***GT fult

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
David Söderblom
Värnamo
Här sen Dec 2002
Inlägg: 799



Re: Minskad vikt = bättre känsla?

ice skrev:

Been there, done that, sort of (plastik, 4 mm gods, lätthålsborrad).


Innebandyboll???

EDIT: Insåg att det inte är 4mm gods i en sådan

_________________
/David Söderblom
Citera
jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 660



på racerbilen är spaken förlängd och lägena kortade och upphängd med uniballs riktigt go känsla. korta och hårda steg


_________________
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
Nordictimeattack SM segrare 2014
Citera
J West

Här sen Jan 2004
Inlägg: 43



På nya toyota avensis så bytte de till en tyngre ratt för att få bort vibrationerna, så en lättare ratt bör ju ge mer känsla

_________________
Jonas West
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17966


Trådstartare
J West skrev:
På nya toyota avensis så bytte de till en tyngre ratt för att få bort vibrationerna, så en lättare ratt bör ju ge mer känsla
På nåt sätt känns det som fel väg att gå, men vikter på strategiska ställen är inte direkt nåt nytt i bilindustrin.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Jag tycker absolut att man ska ha växelspaken så nära ratten som möjligt.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
mattias becker
kulltorp
Här sen Apr 2003
Inlägg: 329



Jag gjorde shortshift länkage och svarvade till en längre Alu-spak mycket bättre känsla med den tyngre Alu-spaken än med den lätta orginal likadant ratten hade orginal M-ratten innan, den på 370mm "ingen servo" den vägde och var väldigt stor nu känns det bättre med 320mm mocca " har inte lackat till inredningen i bilen än blir till helgen"

_________________
Mattias Becker
Bmw 323ti compact -98
Bmw 120d M-sport -08
Citera
Allmänt banåkaforum
Minskad vikt = bättre känsla?
1, 2   >>
2251 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande