Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2672 besök totalt |
När börjar lättning spela roll/märkas ?
Jag har lite funderingar över när man lättar sin banracer. Hur mycket måste man lätta bilen innan det gör skillnad? 5, 10, 20 kg? Själv märker jag en klar skillnad när man har en passagerare i högersätet, men jag märker ingen större skillnad på full eller halv tank. Ca: 20 liter. Eller så är det bara jag som är okänslig. Finns det något mått i varvtid/kilo? Eller något annat riktvärde kanske? Men egentligen är det första som måste lättas köttklumpen bakom ratten som har överskridit 100-strecket. ![]() _________________ //Mikael Jardstam |
||||||
Pratar vi rent ax så kan man göra ett överslag
m=bilvikt med köttklump P= effekt mätt i pollar t=tid i sikunder 0-100km/h m/p=t funkar dräglit om det mellan 7-15s på 0-100 Med den tämligen låga effekt du har så är kilona viktiga. tar vi sen greppet så är det en funktion av belastningen så även här är vikten en viktig faktor. Men jag tror att 50kg intervaller borde kännas men det beror också på var kilona tas bort/läggs till. Jag kollade lite på min blysläde tj på 1080kg m kurva g broms g 1080 0,92 0,98 980 0,94 1,00 880 0,97 1,02 ps beräknat på gatdäck _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Hmmm... lite OT men vi var ett gäng ifrån blackrace å körde gokart häromdagen...
vissa vägde runt 55 kilo och vissa andra vägde en bra bit över 100 kilo... trots detta så var varvtiderna i stort sett identiska... visst gör spelar föraren stor roll, men med en kart på 5 Hkr så borde 50 kilo mer göra en oerhörd skillnad tycker man... _________________ MackeMaehlum |
||||||
Kan det bero på bättre fäste med mer marktryck?
Kan man ha för lätt "bil"? Med en gokart (hyr) i en inomhus hall känns det som lite mer tryck på hjulen i kurvorna skulle sitta bra men på "rakorna" så är dom ändå så korta så det gör inte så stor skillnad? _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
om du ökar marktrycket genom högre vikt ökar du även vikten som däcken försöker få att svänga när du vrider på ratten så det ökade greppet "äts" upp...(inte helt tekniskt korrekt förklaring kanske) Så med andra ord, låg vikt= svänger bättre än högre vikt med dito däck trots lägre marktryck. _________________ Karl Brag |
||||||
Men som jag har förstått det (nu har jag funderat igen ![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Säkert inte...kalla däck brukar vara det samma som snorhala däck...iaf i jämförelse med samma däck med trevligare temperatur... _________________ Karl Brag |
||||||
bra tänkt -_ hyrkartar har slirkoppling okså som mänga GLÖMMER att in i resonemanget. tybgre förare mindre risk för sladd / kopplingsslir = högre fart i svängarna _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
japp, i hyrgokart så får de tyngre förarna bättre grepp i kurvorna, dock när man råkar göra ett misstag, så tappar man betydligt mer än en lätt förare som accelerar iväg snabbare.
En lätt förare kan även köra mer brutalt (läs dåligt) och fortfarande vara snabb. Körde mot en 44kgs klump häromdagen, o han sladdade hej vilt i varenda kurva.. jag körde utan o göra några misstag, ändå så körde vi lika snabbt :/ _________________ -- Audi A4 TSquattro |
||||||
Re: När börjar lättning spela roll/märkas ?
Asfaltsrallybilen har 40 kilo barlast (20 kg bakom var stol) När jag tävlar i Danmark så tar jag ur vikterna. Och det märks direkt. Lika trist var gång man ska köra i sverige och måste ha dem.. _________________ Daniel Steiner |
||||||
Körde hyrcart på racetown för ett BRA tag sedan. Med mina smått otroligt tunga 65kg hade jag det otroligt tufft att hänga på min polare på 95kg.
Har var lite drygt sekunden/halvsekunden snabbare än mig på alla varv och jag sladdade i varje kurva, vare sig jag ville eller ej ![]() Men för att återgå till ämnet ![]() Det är väll som med allt annat, tar du bort lite åt gången lär du väll inte märka någon skillnad (typ 5kg per vecka i 20veckor). Tar du bort 100kg rakt av är du konstig om du inte märker någon skillnad ![]() |
||||||
Du kanske gör samma fel som jag och dom aldra flesta jag sett köra om det sladdar. Jag brukar alltidid sitta och luta mig frammåt lite och tappar då tryck över bak axeln. Men man skall sitta med rak rygg och bara styra då får man bäst fäste ![]() _________________ ERCUP segrare 2008 Porsche sports cup 8C segrare 2010 Nordictimeattack SM segrare 2014 |
||||||
Det är nog svårt att känna någon skillnad rent subjektivt, man får nog klocka varvtider istället. Det är nog realistiskt att lätta bilen ca. 25-30 kg utan att bli allt för extrem (stötfångarna väger 5.5kg styck) men det får vänta så länge. Just nu så måste bilen vikariera som isbanebil på vintrarna. Måste blir klar med v4an någon gång. Sen kommer tvåtaktarn att bli en renodlad asfaltbil.
_________________ //Mikael Jardstam |
||||||
Nope, låg bakåtlutad så mycket det gick (det skvallrade blåmärkena på min rygg om). Men inget fäste på bakhjulen, alla inbromsningarna resulterade i breställ, och om det inte var bromsningen så började det sladde mitt i apex... Men det var juh onekeligen svinkul ![]() |
||||||
för att återgå till ämnet nu (och skita i kartarna
![]() om jag plockar 50 kg (över framaxeln) på min firebird - (nu väger den ca 1600 kg, viktfördelning 53 fram 47 bak)... borde jag väl märka någon sorts skillnad...? |
||||||
Gör det så mycket skillnad med 50kg att man märker det när det ligger rakt på axeln? Har fått för mig att det skall vara mer märkbart när det ligger utanför axlarna, undrar vart jag fått det ifrån? OT: Dundrande racerlopp börjar på Discovery Mix nu ![]() |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2672 besök totalt |