| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Koppla in elen till styrservopump från Opel Astra
|
6 besök senaste veckan (30736 totalt) |
|
Jag ska konvertera till elservopump i golfen och har köpt mig en pump från en Opel Astra men jag har lyckats slarva bort kopplingsschemat som jag hade hittat på nätet. Är det någon som koll på hur elen ska kopplas in?
_________________ Per Lundin Porsche Golf Mk1 1.8T - såld |
||
|
Re:
På min Astra G pump finns ingen tunn brun. Vad jag kan dra mig till minnes så är de nyare pumparna på Opel Astra styrda av can-bus. Kan det vara en sådan du fått tag på? Har du samma kablar i övrigt, som i inlägget ovan? _________________ Johan H |
||
|
Lite på samma tema. Kan man ta elservon som är tänkta att jobba ihop med ecu:n, och tvångsköra dom enligt inkoppling enligt ovan ? Alltså komma åt själva grundfunktionen, utan massa extra mumbojumbo..
_________________ Peter Alfredsson Alfasud Ti Porsche 911E A-H Sprite Honda Integra DC2 |
||
|
Re:
verkar vara poppis att byta orginal styrpump mot ett sådant här dito, kan ni ge lite info om fördelar/nackdelar? Vad väger sådanahär enheter (i allmänhet) Vad ger de för tryck?
_________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
|
Lyckades googla lite å hittade nått om att vissa ska ha can-bus signal för å fungera och det är tydligen en signal från boxen som skickar ut en viss pulserande spänning, inte 12 volt utan kan vara mindre samt att det kan va olika pulser för hur pumpen ska fungera, verkar krångligt att få till de där utan canbus system. Någon som vet om det går och hur man i så fall gör?
_________________ Mathias Lennström |
||
|
Re:
kan det vara signal från "hastighetsgivare" eller liknande som ska in
_________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||
|
Re:
om pumpen pratar can-bus så blir du nog tvungen att simulera en riktig can-bus för att få igång pumpen. Can-bus är en databuss som tillåter moduler (dvs datorer/microcontrollers) som pratar can-bus att integrera med varandra, det är inte "bara 12v pulser". Svårt att simulera om man inte är duktig på elektronik. _________________ Johan H |
||
|
Re:
Fördelen för mig var mer plats i motorrummet för bland annat turbo/downpipe (då inte den mekaniska pumpen sitter i vägen längre), en rem mindre på vevaxeln, inga långa slangar, inga kylrörsslingor, ingen separat oljebehållare. Har dolt elpumpen i vänster hjulhus. Korta slangar, inbyggd behållare. Vikt? Har inte vägt den, men lär ju inte vara lättare än den mekaniska pumpen iaf... Jagar man vikt kanske man ska strunta i servo överhuvudtaget =) _________________ Johan H |
||
|
Re:
Skaffa en analog pump istället, det är lättare än att gräva ner sig i CANbus. |
||
|
Re:
De var lite som jag misstänkte isf, "renare" motorrum i huvudsak mao. Å hur blir det medd effekt förlusten ur motorn med en elpump v.s en remdriven? 50-80A är en hel del motvikt för motorn att dra runt generatorn istället skulle jag tro? _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
|
Re:
Den lär nog dra en hel del effekt från generatorn vid tex. fickparkering, ja. Utan att ha gjort några vetenskapliga avhandlingar i ämnet skulle jag kunna gissa att även den mekniska pumpen drar en hel del kräm från motorn vid motsvarande aktiviteter. Det kanske går på ett ut? Elpumpen från Astran har två steg, den går automatiskt upp i varv när belastningen på den ökar, för att sedan efter en stund gå ner i varv igen. Jag har inte upplevt att motorvarvet på bilen påverkas nämnvärt vid tex. fickparkering pga elpumpen. Har inte uppgraderat generatorn, kör med originalet. _________________ Johan H |
||
|
Re:
Corsa C har en elmotor på rattstången och en egen ECU för detta. Jag vill minnas att det enda boxarna med potentiometer gör är att simulera en hastighetssignal till den ECU'n. _________________ Johan H |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
6 besök senaste veckan (30736 totalt) |