Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Koppla in elen till styrservopump från Opel Astra
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (30736 totalt)
Raz
Stockholm
Här sen Nov 2004

Trådstartare

Jag ska konvertera till elservopump i golfen och har köpt mig en pump från en Opel Astra men jag har lyckats slarva bort kopplingsschemat som jag hade hittat på nätet. Är det någon som koll på hur elen ska kopplas in?

Citera
Johan H

Här sen Jun 2003

Namndispens
Namndispens

Grov röd, 30-matning +12v, avsäkrad 80A (konstant +)

Grov brun, jord

Svart, 15-matning +12v via säkring (tändning +)

Blå/Vit, till generator D+ (pumpen startar först när generatorn börjar ladda)

Stockholm
Här sen Nov 2004

Trådstartare
Tackar!

Citera
Lennstrom
Stockholm
Här sen Nov 2011

den tunna bruna då?

jag har en Opel astra pump från 07. funkar sådär.. den surrar men tror att den tunna bruna har en betydelse.. någon som vet?

Här sen Jun 2003

Namndispens
Namndispens

Re:

Lennstrom skrev:
den tunna bruna då?

jag har en Opel astra pump från 07. funkar sådär.. den surrar men tror att den tunna bruna har en betydelse.. någon som vet?

På min Astra G pump finns ingen tunn brun. Vad jag kan dra mig till minnes så är de nyare pumparna på Opel Astra styrda av can-bus. Kan det vara en sådan du fått tag på?

Har du samma kablar i övrigt, som i inlägget ovan?

Göteborg
Här sen Okt 2003

Lite på samma tema. Kan man ta elservon som är tänkta att jobba ihop med ecu:n, och tvångsköra dom enligt inkoppling enligt ovan ? Alltså komma åt själva grundfunktionen, utan massa extra mumbojumbo..

A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
Clarre
Hedemora
Här sen Jun 2005

Fanns det inte någon variant där man kunde koppla in en potentiometer och reglera styrkan på servon med?

Stockholm
Här sen Nov 2011

Den jag har är från 2007 så den är lite nyare. Ja har kablar som er andra plus den bruna tunna. Tror den ska ha pulserande matning. Någon som vet nå mer?

Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Re:

verkar vara poppis att byta orginal styrpump mot ett sådant här dito, kan ni ge lite info om fördelar/nackdelar?
Vad väger sådanahär enheter (i allmänhet)
Vad ger de för tryck?

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Lennstrom
Stockholm
Här sen Nov 2011

Lyckades googla lite å hittade nått om att vissa ska ha can-bus signal för å fungera och det är tydligen en signal från boxen som skickar ut en viss pulserande spänning, inte 12 volt utan kan vara mindre samt att det kan va olika pulser för hur pumpen ska fungera, verkar krångligt att få till de där utan canbus system. Någon som vet om det går och hur man i så fall gör?

Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Lennstrom skrev:
Lyckades googla lite å hittade nått om att vissa ska ha can-bus signal för å fungera och det är tydligen en signal från boxen som skickar ut en viss pulserande spänning, inte 12 volt utan kan vara mindre samt att det kan va olika pulser för hur pumpen ska fungera, verkar krångligt att få till de där utan canbus system. Någon som vet om det går och hur man i så fall gör?

kan det vara signal från "hastighetsgivare" eller liknande som ska in

Citera
Johan H

Här sen Jun 2003

Namndispens
Namndispens

Re:

Lennstrom skrev:

om pumpen pratar can-bus så blir du nog tvungen att simulera en riktig can-bus för att få igång pumpen.

Can-bus är en databuss som tillåter moduler (dvs datorer/microcontrollers) som pratar can-bus att integrera med varandra, det är inte "bara 12v pulser".

Svårt att simulera om man inte är duktig på elektronik.

Här sen Jun 2003

Namndispens
Namndispens

Re:

Jovani skrev:
verkar vara poppis att byta orginal styrpump mot ett sådant här dito, kan ni ge lite info om fördelar/nackdelar?
Vad väger sådanahär enheter (i allmänhet)
Vad ger de för tryck?

Fördelen för mig var mer plats i motorrummet för bland annat turbo/downpipe (då inte den mekaniska pumpen sitter i vägen längre), en rem mindre på vevaxeln, inga långa slangar, inga kylrörsslingor, ingen separat oljebehållare.

Har dolt elpumpen i vänster hjulhus. Korta slangar, inbyggd behållare.

Vikt? Har inte vägt den, men lär ju inte vara lättare än den mekaniska pumpen iaf... Jagar man vikt kanske man ska strunta i servo överhuvudtaget =)

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Johan H skrev:
om pumpen pratar can-bus så blir du nog tvungen att simulera en riktig can-bus för att få igång pumpen.

Can-bus är en databuss som tillåter moduler (dvs datorer/microcontrollers) som pratar can-bus att integrera med varandra, det är inte "bara 12v pulser".

Svårt att simulera om man inte är duktig på elektronik.
Du menar att det inte går att få en USBskrivare att göra vettiga saker genom att ansluta en potentiometer på USBkabeln och vrida lite på den?

Skaffa en analog pump istället, det är lättare än att gräva ner sig i CANbus.

Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Re:

Johan H skrev:
Vikt? Har inte vägt den, men lär ju inte vara lättare än den mekaniska pumpen iaf... Jagar man vikt kanske man ska strunta i servo överhuvudtaget =)

De var lite som jag misstänkte isf, "renare" motorrum i huvudsak mao. Å hur blir det medd effekt förlusten
ur motorn med en elpump v.s en remdriven? 50-80A är en hel del motvikt för motorn att dra runt generatorn
istället skulle jag tro?

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Johan H

Här sen Jun 2003

Namndispens
Namndispens

Re:

Niklas Falk skrev:

Du menar att det inte går att få en USBskrivare att göra vettiga saker genom att ansluta en potentiometer på USBkabeln och vrida lite på den?

Precis.

Här sen Jun 2003

Namndispens
Namndispens

Re:

Jovani skrev:

De var lite som jag misstänkte isf, "renare" motorrum i huvudsak mao. Å hur blir det medd effekt förlusten
ur motorn med en elpump v.s en remdriven? 50-80A är en hel del motvikt för motorn att dra runt generatorn
istället skulle jag tro?

Den lär nog dra en hel del effekt från generatorn vid tex. fickparkering, ja.
Utan att ha gjort några vetenskapliga avhandlingar i ämnet skulle jag kunna gissa att även den mekniska pumpen drar en hel del kräm från motorn vid motsvarande aktiviteter. Det kanske går på ett ut?

Elpumpen från Astran har två steg, den går automatiskt upp i varv när belastningen på den ökar, för att sedan efter en stund gå ner i varv igen.

Jag har inte upplevt att motorvarvet på bilen påverkas nämnvärt vid tex. fickparkering pga elpumpen.
Har inte uppgraderat generatorn, kör med originalet.

Växjö
Här sen Jan 2005

Jag kör elservo från Corsa C och köpte på ebay en enhet med potentiometer för reglering av styrkan.

mkt40
Citera
Lennstrom
Stockholm
Här sen Nov 2011

okej så för att få min att funka så behöver ja en Potentiometer? Vart får ja tag i en sån lättast?

Här sen Jun 2003

Namndispens
Namndispens

Re:

heralue skrev:
Jag kör elservo från Corsa C och köpte på ebay en enhet med potentiometer för reglering av styrkan.

Corsa C har en elmotor på rattstången och en egen ECU för detta. Jag vill minnas att det enda boxarna med potentiometer gör är att simulera en hastighetssignal till den ECU'n.

Stockholm
Här sen Nov 2011

okej men ja kan inte koppla min sista kabel till Hastighetssignalen? En Potentiometer är väl bara som en dimmer?

1, 2   >>
6 besök senaste veckan (30736 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande