| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Porsche 944 S2 vs Miata
|
1, 2, 3, 4 >> 9414 besök totalt |
|
Porsche 944 S2 vs Miata
Har sökt och läst så mycket jag kommit över om s2:an och den verkar vara uppskattad av de flesta vilket har gjort att jag med tiden börjat intressera mig mer och mer för modellen. Intresse finns också för miata då de verkar vara trevliga och ganska ekonomiska. En helt annan typ av bil är det ju dock. Dock finns det inte så många till försäljning i närheten och provkörning har således varit svårt Bilen ska användas som andra bil sommartid vilket betyder transport till jobbet och nöjeskörning samt några kon/banträffar om året. Hur är era erfarenheter kring modellerna? Hur är de att ha? svåra att meka med? Skillnader i kostnader? Hur är miata att köra 20 mil en dag i 110? Är hardtopen bra och räcker den för bana? _________________ Tobias Eriksson *Tomt i garaget* |
||||
|
Eftersom jag är den enda i Sverige som på allvar försöker ta mig an Miatorna på bana med en 944 så får jag väl dra lite om hur jag ser på det hela. För mig stod valet mellan Miata och 944 - och för mig blev det alltså 944:an.
Det går att åka lika fort på bana med en 8v 944 som en 1.8ltrs Miata - men det är en sport för män med fjong i brallan - det krävs liksom att allt är på topp för att en 944 ska hänga med. Iaf om de ska tävla på lika villkor, dvs samma vikt/effekt. I en S2:a blir det bara ett kryddmått bättre tyvärr - om vi ska hålla samma vikteffekt. Det är med andra ord svårt att jämför då de skiljer rätt mycket. I en S2 får du nog tampas med typ M3:or medans 8V lite mer hamnar i samma klass som Miata - alltså, ganska olika bilar om man jämför 944 S2 och Miata. Man ska komma ihåg att Porsche 944 är en gammal bil. Det är en bil byggd av ekonomer, för ekonomer - det är alltså en produkt baserad på kyligt syniskt tänkande från porsche där man i princip tömt lagerhyllorna i jakten på att få ihop en produkt man kunde trycka ut till horderna av juppies på 80-talet. Kanske elakt sagt, men så är det. Det man också ska ha i åtanke är att det trots allt faktiskt är en Porsche - grejjerna må vara knepiga, men de är extremt bra hopskruvade. Det är en solid bil. Byggd som en stridsvagn. Det som räddar 944 och gör den intressant är ju att den har en enormt bra viktfördelning.... När det gäller delar och kunskap så finns de i överflöd - men jag tycker det börjar vara lite tendenser till att saker börja bli dyrare och svårare att få tag på. Endel saker finns inte att köpa längre tex - och då drar det iväg. När det gäller kunskap så känns det nästan som att konceptet är färdigt. Hur man gör för att få en 944 snabb och hur snabb den kan bli - det är liksom utrett och klart. Det finns inga stora hemligheter. det är både bra och tråkigt - bra för man behöver inte oroa sig om att köpa fel saker eller att shoppa i onödan - tråkigt för att det liksom redan är gjort och klart. Nu har inte jag ägt eller kört en Miata, så det här är bara mina högst filosofiska reflektioner. För det första - det är en modernare bil. Dubbla a-armar runt om, lätt, rätt koncept, verkar finnas extremt mycket grejjer till dem. Kollar man på de snabbaste Miatorna i Sverige så är det så att man baxnar när man ser hur enkla grejjer de har jämfört med tiderna de sätter. Chassie mässigt är den generationer nyare. Men - det är ju samma trick som gäller där, bort med gummi och sladder, dit med styvare grejjer och bättre dämperi. Återigen, jag har inte kört en het Miata (inte en vanlig heller), men det ser då ut som att det är en bil som går att göra vad som helst med - om du bara har modet. 944:an är väldigt lugn och trygg i sitt beteende. Mycket massa både fram och bak gör att den blir lite tryggare i uppträdandet. Den kommer aldrig hugga dig i ryggen. Typ vad du än hittar på för dumheter i kurvorna, den bara tar det utan att bry sig. En bekant som en gång valde mellan M3 och 968 sa att 968 kändes mer som ett redskap än en bil. Den gick ohyggligt fort - men den var så snäll och stabil att det blev tråkigt... Det liksom kändes inte att det gick fort. Jag kan hålla med, för de är supersnälla. Eftersom en Miata och en S2 är så långt ifrån varandra så är det lite svårt att säga - man köper dem av olika skäl. För mig, trots att jag redan köpt och tävlar med en 944, så är det ett svårt val. 944 är ett redskap - den har ingen mystik, ingen charm, ingen wow-effekt. Den är det den är - den har inte det DÄR som 911 har. Den kommer aldrig accepteras som en Porsche. Ja - de är hutlöst snabba i rejs skick, men nej, nån riktig Porsche blir de aldrig. De saknar potentialen eller spetsen. Det är lätt att säga att "jag bryr mig inte vad andra tycker" - men det där går igen i allt, det finns hur mycket kul som helst till gamla 911 men typ inget till 944. Folk vet vad en 911 är - du kommer få förklara vad en 944 är.... Den kommer aldrig att bli nån ikon - den är och förblir en notering i marginalen...om än en väldigt viktig notering... Miata - well, för mig kändes det trots allt inte rätt. Jag är inte en Miata kille. Jag är nog mer killen som står i andra änden av depån....med den där stora elaka bilen som fyller upp alla tre backspeglarna på Miatorna samtidigt. Skämt å sido - trots allt jag skrivit som är dåligt med 944 så är det ändå bilen för mig. Det är en bil som funkar i många olika rejsklasser, som ännu känns spännande att utveckla....och det var den enda bakhjulsdrivna Audin jag hade råd med. Porsche 944 är ett redskap, men ett förbannat bra redskap. Stor, snäll, trygg - och vansinnigt snabb. Man kan klaga på fjädring osv - men gemoetrin är den samma (snudd på identisk) som BMW M3 E30 DTM - och de var ju både snabba och sexiga! Du väljer mellan två helt olika bilar. Vill du helst svara på frågan "Är det där din lillasysters bil?" eller "Visst är det den där det sitter VW LT31 motor i?" Bra bilar båda två, men väldigt olika... Både är dock supercars på banan.... _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||||
|
Re:
*Like* Bra beskrivet med en rejäl portion humor.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
|
Bra sammanfattning Henrik
På banan skiljer det inte så mycket när de är optimerade (eller iaf nära optimerade), men utanför banan så är det två ganska olika bilar. Ska du dubellutnyttja dem så kan det vara enklare att hitta en leksetup på Miatan utan att det blir en jättekompromiss. Halvfixade 944or verkar ha lite problem med bägge disciplinerna. Detta är med lika lite erfarenhet av 944 som Henrik har av Miatan, men jag har sett ganska många panasarkryssare i depån. En 944S2 och en Miata kan gå ganska jämnt på våra knixiga banor (med jätteolik hastighetsprofil), om man utgår från att bägge ska ha jämnförbar komfort på gatan. Men i det läget så är ju 944an en combicoupé med enormt lastutrymme, passagerare och fyra däck går ju att få med sig till banan. Med Miatan får man lämna passageraren hemma om man ska få fyra däck med sig (att skippa passagerarstolen underlättar). 944an kan rymma längre förare enklare, i Miatan är max trivsellängd ca 1å80 med 34" ben. Längre går men då ska det pillas lite för det också... |
||||
|
På de konbanekörningar jag brukar besöka är 944-åkaren betydligt snabbare i Superstage än vad samma förare presterar i en M3 E30. (och den mannen kan köra bil, verkligen.)
Båda är standardbilar med r-däck. M3:an kostar 100+ kkr. 944:an kostade 20 kkr. = 944 verkar ge mycket Bang for the buck!
_________________ Erik Berg "BMW 2002 är BILEN! FATTA vad bra den måste ha varit för 40 år sedan!" https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41911&highlight= |
||||
|
Får börja med att tacka för utförligt svar! Det är ju också som ni säger väldigt olika bilar, förstår inte varför jag ska vara så ambivalent
För att göra det hela enkelt och smidigt så är väl tanken från mig att i första skedet ha en bil oavsett om det är miata eller 944:a där det enda som är gjort är andra belägg, dämpare och däck. Sen får det vara nog för ett år eller två. Konstigt att man ska dras till bilar som antingen kommer tas för ens syrras eller som är en skugga i marginalen
_________________ Tobias Eriksson *Tomt i garaget* |
||||
|
En annan avvägning är ju att kolla på hur mycket körningar de olika bilarna erbjuder.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
|
Re:
Men den ena ger access till PCS-konbaneträffar, och de är ju inte få. Sen brukar den som är sugen kunna charma sig in på hur många träffar som helst som annonseras ut via rejsa. Den som verkligen orkar kan nog knö sig in på 20+ event på ett år... |
||||
|
Har kört båda (miata mera...)
Självklart miatan i valet, har ju utvecklats av räsers massa nu Finns hur mycket delar som helst att utveckla på Inget fel på 944, men spelar i forntidsligan nu
_________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
|
Frågan var ju 944 S2 mot Miata, alltså inte den tröga gamla 944 n/a 163-hästaren, utan S2 med 211 hk ur en 3-litersmaskin.
Jag vill påstå att 944:an är snabbare än Miatan på alla banor (förutsatt likvärdig, lätt chassipreparering, r-däck etc). Visst, på knixbanor som Knutan är skillnaden minimal, men på t.ex Ringen snackar vi säkert 20 sek i skillnad. _________________ -- |
||||
|
Re:
Väldigt få Miator, av ovan nämnd anledning.
_________________ -- |
||||
|
Max, var är du nånstans, du har ju gått den vägen, från miata till 944s2. (dock var väl 944an lite vettigare preppad).
Jag fick ju prova båda max räserbilar och det känns rätt stor skillnad mellan 3l sugmotor mot 1.6 när man kommer över 100:). 944an var dessutom riktigt bekväm för att var en bil som gick under 1.09 på knutan. Men visst miatan är en välgjord bil, bäst vore det väl att helt enkelt prova lite olika exemplar och se vad du känner är viktigast för dig. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
|
Nu har jag inte haft nån 944 men väl en Miata. Förutom banåka-egenskaperna så finns (som redan någon nämnt) ett par väsentliga skillnader som man får ta i beaktande om på:
1. Miatan är en cabbe. Underbart på sommaren även när man inte kör bana. 2. 944-n har ett enormt bagagutrymme och ett baksäte. Bra om man tänker använda bilen till vardags. Hade jag valt idag så hade jag nog köpt en S2, men när jag inte hade familj passade Miatan bättre... _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||||
|
Förresten - är inte Boxster nästan på S2 pengar? Fattar inte varför vi knappt har några Boxster på bana - den borde ju funka ännu bättre än 944 på bana - eller är jag ute och cyklar? En billig 2.5:a borde dessutom kunna bära kostnader för moddning bättre än en 944.
_________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||||
|
Re:
Det stämmer ganska bra, man kan få en tidig boxster för ca: 120k skulle jag tro. Det pratas dock alltid om att de känns undermotoriserade och annat och att det är en S man ska ha. Dock har jag varit inne på dem och kan absolut tänka mig att kika på en och inte "dras ner" av tyckare
Jag skulle dock gärna lägga mig på en nivå av 60-65k om inte är alternativet att avvakta ett år och sen kika i området av 100-140 och då lägga in både 968, Boxster och E30 M3 i ekvationen... _________________ Tobias Eriksson *Tomt i garaget* |
||||
Står man dessutom ut med att ha ratten på rätt sida finns det kap att hämta från UK Perfekt B-räser
http://www.pistonheads.com/sales/lis _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
|
Som Cédric sade gick jag från en Roadsport C Miata med något tveksam setup till en PCSR 8A 944 S2 med väldigt bra setup. Det var helt annan bil i mina ögon. Den lättade Miatan vägde under 1000 kg och Porschen vägde strax under 1400 i uppviktad i racetrim för klassen. Med ett bättre chassi gick Porschen betydligt bättre, men jag tror att en Miata går bättre väghållningsmässigt original än vad en 944 gör beroende på vikten. Men då har den också ganska mycket mindre motoreffekt. Man får också se till vad det är för bilar i grunden - Miatan är en liten cabriolet för glassturer medan 944 är ett något av en motorvägsfräsare. Om man inte bara kör på bana kan de egenskaperna vara av viss vikt. Driftskostnaderna är väl något högre med Porschen, mycket beroende på att högre vikt tuggar mer däck och bromsar. Båda bilarna gör bevisat bra resultat som preppade tävlingsbilar och likaså som original på bana. Så det är nog mer en fråga om vilken typ av bil man vill ha.
En stor fördel med Porschen om man är nybörjare är att Porscheklubben har väldigt många bra arrangerade banträffar. _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||
|
Boxstern har ju motorproblemen som kom med den generationen (IMS, smörjning med Rdäck mm), det skrämmer iaf bort mig. Men priset från england är ju helt vansinnigt, så man blir ju lockad.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
|
Re:
ok - finns inga eftermarknads prylar som fixar till det ? Priser för dessa är ju grymma
_________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Porsche 944 S2 vs Miata
|
1, 2, 3, 4 >> 9414 besök totalt |