Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3457 besök totalt |
Köpa motor till en Ford Capri :)
Hejsan! Jo - jag orkar inte gå in på varför jag behöver en ny motor. Men det gör jag. Förut så hade jag en volvo 740 motor (b230 et tror jag, den utan katt), turbo, cirka 240 häst. Desvärre så fick den inte gå så när den var på gatan. Så jag funderar på vad jag ska ha i? Det är en Ford Capri -78, väger cirka 1300kg. Vill ha en motor som ger ungefär samma tryck. Har funderat lite på en v6:a, gärna essex. För jag är inte så intresserad av insprut igen tror jag. Verkligen HATAR el. Men vad får man ge för vi säger en essex v6:a? Eller en vanlig v6:a? och hur mycket häst cirka får jag ha i, kanske antar att jag får ha i mer om jag väljer en fordv6:a, så en sån kanske är att föredra? Har kikat runt på motorbörsen efter en motor, men hittar inget. Så svar, alt. länkar till ställen där jag hittar motorer skulle göra mig glad! observera att bilen INTE kommer gå på bana! Tacksam för svar. _________________ Peter Eriksson, 17, Sala. Längtar efter kortet ![]() |
||
Hej
Varför inte på bana? Capri är kul på bana...klart underskattad. När du ska byta motor i en så ny Capri, så måste du välja en motor med katalysator om det ska gå någorlunda enkelt att regga. Annars blir det bökigt med avgasintyg och liknande - Essex kan du glömma helt, eftersom den inte är avgascertifierad i Sverige. Effekten är egentligen ett mindre problem eftersom det går att lösa genom att bygga om lite mer och regga som ombyggt fordon. 200-225 hästar (i papperen...) är inga problem. En Ford-motor som ger mycket bra prestanda är 24-ventilssexan från Scorpio 24v, 195 hk i standardskick och bra vrid. Den är i princip bara att bulta in i bilen, men ta manuell växellåda från en Sierra eller Scorpio med V6. Med lätt trim (avgas och kanske insug) är den en bit över 200-strecket. Det går också utmärkt att regga med en Volvo turbomotor, om man skulle vilja. 940 turbo, till exempel. Eftersom bilen haft sådan motor förut kanske det är lättaste vägen? För att få regga som ombyggt fordon måste du förutom motorn byta även bromssystem och bakaxel. Bromsarna bör du ju ändå uppgradera om du ska öka effekten och bakaxel finns det lite varianter på. Jag anar förresten att din bil är mörkblå och breddad, korrekt? Lite inspiration: http://www.geocities.com/therealpint http://www.raceinorr.com/~maverick (en bil jag bygger på) http://www.fordcapri.nu (förstås) /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Hejsan! Tack för svaret. Bromsar och bakaxel är förstärkt, tror bromsarna är från scorpio'n som har v6:a om jag inte minns helt fel. Men jag är inte så sugen på volvomotor igen, anledningen till det är att det var så in i h*lvete mycket problem med elen hela tiden i min ford. Och det var därför jag gjorde mig av med den motorn.. Många som säger den där motorn från Scorpio, kanske är värt ett försök. Vad kostar den? och vad kostar omregistrering så den blir "vanlig" igen? Jepp, den är breddad och mörkblå. Du kanske kände min far? Han som ägde den en gång i tiden. _________________ Peter Eriksson, 17, Sala. Längtar efter kortet ![]() |
||
Hej
Du får en komplett donatorbil (Scorpio 24v) för 10-25kkr i Tyskland, kanske ännu billigare i England. Det är rätt billigt för en motor av den kalibern. Min erfarenhet av att jobba med el och "främmande" insprutning i Capri är att man måste vara lugn, metodisk och noggrann. Då brukar det funka bra. Reggning som ombyggt fordon brukar hamna på cirka 4500:- allt som allt. Läs gärna i FAQ på www.fmcs.nu för mer info om avgasregler etc. Jag stötte på en blå breddad MkIII med Volvoturbo några gånger för ett antal år sedan, i Skokloster och på en banträff med Capriklubben på Gelleråsen. Snygg bil... Du ska helt klart prova bilen på bana, man kan köra ganska lugnt utan att riskera bilen - det är min åsikt. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Hej.
10-25kkr? Det var inte billigt. :P Vad får man ge för bara motor då? Ekonomin är ju inte på topp. Jepp, det var min fars bil. Han tog hem något pris från gelleråsen om jag inte missminner mig. Har ett pris därifrån liggandes i källaren faktist ![]() Desvärre är den inte så snygg längre. Fälgarna är borta. 2-3 fönsterrutor är sönderslagna. Frontspoilern är krossad på mitten. Någon idiot har dragit en stor och djup repa över hela baksidan. Inte kul ![]() och köra lugnt, det vill man ju inte göra när det är bana ![]() _________________ Peter Eriksson, 17, Sala. Längtar efter kortet ![]() |
||
Hej
Trist att höra om bilen, hoppas du får ordning på den. Det är svårt att hitta en 24v-motor löst, speciellt eftersom man gärna vill ha med kabelhärva, insprutningsbox etc. Bara en motor med allt sånt hamnar ofta på 10-15kkr bara det. Vill du sätta i en hyfsad motor billigare så finns det lite andra vägar. En vanlig 2.9 från Sierra/Scorpio har "bara" 145 hk men det är inte så tokigt i en Capri. En sådan donatorbil får du för ett par tusenlappar. Vill du spara in på reggning så kan du ju kanske skaffa en vanlig Pinto, och lite begagnade trimdelar till den. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Hej.
Inge pinto ![]() ![]() Så om man kör i en sån, sen ökar man stegvis lite med trimmet, tills man har pengar och köpa en sån där värre motor ![]() Jag ska ta hem bilen nu i veckan, står hos en vän. Vad kan man få ge för en ny frontspoiler? Behöver inte vara något extremt. _________________ Peter Eriksson, 17, Sala. Längtar efter kortet ![]() |
||
Hej igen
2.9 är ett vettigt val att börja med. Den räcker gott för att ha kul... Frontspoiler kan vara lite bökigt, det satt väl X-pack på den där och då tror jag den är svår att hitta löst. Det är dock värt att ta kontakt med Realcar (www.realcar.se tror jag), de säljer Smith & Deakins plastbitar och på deras Engelska sida finns den faktiskt listad. Räkna med 600-700:- Smith & Deakin har för övrigt mycket plast till många olika bilar. Annars kan du testa annonser på Capriklubbens klotterplank eller E-bay. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Dom har inga bilder
![]() Ta inte detta fel. Men jag har hört lite om dig, att du är caprifantast och allt sånt där ![]() Vad ska man ha för bakaxel? Pappa krängde axel efter axel, så jag är nog ute efter något som håller. Har i baktanke att han snackade något om jaguar 9"? Kan det stämma? Pris på en sån isåfall? Säg till om jag blir dryg med frågorna. Bara det att jag vill ha bilen på gatorna nästa sommar, och har inte så många att fråga ![]() Ändrar inlägget igen. Har kanske fått tag i en B230FT komplett med låda, nyren. för 5000kr. Vad tror du om det? Men FT är väl utan Katt? Hur gör jag då, är det bara att stoppa på en Katt så är det som en ET? För jag menar, stoppar jag i turbomotor är det ju bara åka ner på besiktningen och sen ut och åka! ![]() _________________ Peter Eriksson, 17, Sala. Längtar efter kortet ![]() |
||
Hej
Be Realcar fixa bilder från Smith & Deakin. Det ska de kunna fixa. När det gäller bakaxel finns det massor av möjligheter, frågan är vad du vill betala och hur mycket du vill bygga om. Original Capriaxel håller för sansad körning om man inte åker runt och gör ringar hela tiden. Volvo 240 bakaxel stämmer bra i bredd, håller också fint. Men du får borra om bultmönstret om du vill ha lika fram och bak. Mustang II (1974-78 typ) fanns med en kort variant av Fords 8"-axel, som har rätt bultmönster för Capri (4x108). Stämmer bra i bredd, kräver bara smärre ändringar. Jaguars axel är delad och kräver en hel del jobb för att få dit - men väl där har den förstås sina poänger. Angående motor - du måste välja en Volvomotor med kat från början. Jag kan inte motorbeteckningarna utantill, men den måste alltså ha haft kat när den såldes i Volvon. Det går jättebra att fråga mig saker, men om det blir för smalt för rejsa.nu så kanske du ska köra via pm eller mail. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Varför byter man motor i en bil.....och lägger pengar på besiktningar.....för att det är elfel......
![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Hej
Tack för att du orkar! ![]() Men om jag eg. skulle stoppa i en B230FT och sen bara dra på en katt och åka in och besiktiga, skulle det märkas då? FT var tydligen utan katt.. ![]() Så Fords 8"-axel funkar? För en sån har jag tillochmed liggandes ![]() _________________ Peter Eriksson, 17, Sala. Längtar efter kortet ![]() |
||
Prata med Kjell wallin på Elwa motors han vet nog vart du hittar det du söker eller kan kolla runt i sin stora bekantskapskrets av ford folk.
08-773 17 17 www.elwamotors.com _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||
Hej
Motorn måste inte bara ha kat, den ska ha styrsystem med lambdasond etc. Också. Kommer du in med en FT med eftermonterat styrsystem från en motor med kat går det nog bra, men ska man vara petig måste hela motorn vara 100% original från en Volvo med kat. Du måste ha rätt modell (bredd, bultmönster) på 8"-axeln om den ska "passa" utan allt för krångliga ändringar. Bild på en sådan axel och original Capriaxel finns på sidan om MkI-turbon jag länkade till i början. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Re: Köpa motor till en Ford Capri :)
OBS OBS OBS Jag vill bara påminna att Rejsa.nu inte är ett bilbyggarforum. Det är ett köra på bana och slalomforum. Dvs frågor om bilbyggande är helt okej om bilen och frågorna är för just banåka. Väldigt mycket platsar ju in under den regeln naturligtvis. _________________ ![]() |
||
Hehe, vilken är bra för en nybörjare då? ![]() Magnus, vet du någon bra forum där man kan fråga om sånt då? zatzy är ju rent ut sagt SKIT. ![]() _________________ Peter Eriksson, 17, Sala. Längtar efter kortet ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3457 besök totalt |