Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 14282 besök totalt |
Tekniktrådar? (OMDÖPT tråd)
Hej på er, har precis registrerat mig efter att ha läst här ett tag, och eftersom de verkar figurera många 924or bland er banåkare så tror jag att nån här kan hjälpa mig. det är så att vi plockade av toppen på min bil här om dagen med misstanke på läckage, och de visade sig att de var en söt spricka i toppen. Och frågan är nu vad jag ska ta mig till, för det verkar vara ytterst svårt att få tag på begagnade sådana. Det som återstår är väl nån form av renovering, om det går d.v.s, jag vet inte hur skadade topplock kan vara för att kunna renoveras. Far min hade hittat en firma i england som renoverade för 490 pund tror jag, och då var kammar och hela hela kittet inkluderat i renoveringsprocessen tror jag. Så frågan är, vad skulle ni gjort i mitt läge, vem skulle ni vända er till ? ![]() ![]() ![]() /mvh Cédric. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Svetsa ihop, plana och se glad ut?
420 pund? Det kan du köpa fungerande 924:a för ![]() ![]() Annars finns det gott om 924:a motorer på skrotarna...kolla på http://www.bildelsbasen.se/ _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
_________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
tackar för hjälpen, komplett motor vore ju det bästa då loppet i ena cylindern är lite slitet, men man vet ju inget om skicket på motorn man köper, och hur fraktar man en motor från tex örebro till stockholm, blir väl billigast å hämta själv antar jag då vi har släp här hemma.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
äh sånt man får ta, den gick ju igenom besiktningen utan anmärkningar =) _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
I listan finns trasiga motorer som dom inte kan sälja kompletta. Då säljer dom delar från dom. Fråga snällt så kan du kanske bara få köpa topplocket.
Säg bara inte "kan jag få en topplock för min 924:a" ![]() _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Har du hunnit köra nånting med den? Någon här borde ha en topp liggande, tycker jag. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
jo en del han jag köra, innan besiktningen då, jäkligt kul va det, och den gick fint, men man märkte vissa tendenser till att nåt läckte, så de va ju bara skruva isär förr eller senare. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Surfa till www.Opelsportclub.se och fråga där om nån vet vem som kan svetsa Calibra Turbo toppar.
Dessa har en tendens att gå sönder och jag tycker mig minnas nån tråd där som handlade om nån som kunde svetsa ihop sådana. Kanske du kan få hjälp där. _________________ William Ekström |
||||||
Går sprickan hela vägen ut till sätesringen?
Hur som helst så måste du i med en ny sätesring.. När man svetsar så nära sätena så blir hålet konstigt och sätet lossnar efter ett tag.. och det vill man inte! ![]() Så.. ut med sätet, slipa ur sprickan tills den inte finns mer, svetsa, i med ny sätesring, plana toppen! Kostar nog en liten slant att få ordning på den, vad kostar en begagnad? |
||||||
Xe/Let topparna spricker sällan sönder, iaf inte sådär som porshe-toppen har gjort.. Däremot finns det en oljekanal i dom topparna som kan lida av porositet och börja läcka ut i kylvattnet, då brukar man borra ur kanalen och sätta i en hylsa, ev plugga den och dra en slang på utsidan toppen.. om vw/audi har nått forum så kan du fråga där, diesel-topparna i dom äldre motorerna är alltid spruckna.. även den gamla 5cyl-20v med turbo brukar lida av många sprickor... |
||||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
Nej, åtminstone inte i banåkaforumet.
Men, det angenäma problemet är att det finns gott om teknisk kompetens bland forumanvändarna. Det visas ju inte minst av svaren som han dyka upp i denna tråd. Synd att låta den kompetensen gå till spillo. Hade Cédric (som är nyanländ) lagt upp frågan i banbilsforumet hade han ju fått inleda med en fråga av teknisk, märkesbunden karaktär där i stället. Är lite enklare om en gammal forumräv skjuter motorn på Mantorp och sen läger upp lite bilder och tipsönskningar i sin (redan långa) tråd. _________________ /Kristian Elisson |
||||||
oj da, du får ursäkta mig, det är lite svårt att vara ny här. va lite osäker på var jag skulle posta. Men jag måste tacka för att folk varit så hjälpsamma.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Enklast kanske om jag flyttar sånt här till slasken och sen skriver ett inlägg i tråden om att man kan lägga upp info om sin bil och därefter även ställa frågor. Grejen är väl dock den att gensvaret riskerar bli tunnare. Fast trådar om Saab i "våra bilarforumet" besöks nog nogrannt av Saabkunniga, Porschebiltrådar av Porschekunniga osv osv så det kanske inte är något problem.
_________________ ![]() |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 14282 besök totalt |