Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (3393 totalt) |
Banåkarbilar VS. Svensk Bilprovning
Jag har suttit och funderat lite över fenomenet Banbil VS. SBP. Det jag funderade över var hur långt man kan gå med att bygga en bil för bana utan att de säger åt en att vända innan man komit igenom porten... Jag har tänkt att bygga en bil att ha enbart att åka på bana med, men för att få åka på alla fina banträffar som finns så är det ju krav på att bilen skall vara besiktigad, skattad och försäkrad. ![]() Så jag tänkte höra om det är någon vet hur långt man törs gå med obyggnad av en bil för att den fortfarande skall gå igenom SBP. Givetvis skall jag använda en äldre bil för att inte råka ut för det där helbilsgokännandet... ![]() Lite inledande frågor: *Kan jag flytta kylaren till bagageutrymmet? *Kan jag fimpa instrumentpanelen helt? *Är det ok för dom om de inte hittar någon vägmätarställning? *Bältena tillbaksätet, när baksätet är borta? *Passargerarsätet, blir dom ledsna om jag lämnar det hemma? *Avgasutblås, får det mynna ut strax före vänster bakhjul? *Innertaket, det bryr de väl sig inte i? Så, ös på med era erfarenheter och kunskaper! ![]() ![]() Jag tror denna tråd kan vara bra för många andra som bygger banbil. |
||||||||
Re: Banåkarbilar VS. Svensk Bilprovning
Håller på med något liknande. Kan svara på dom som jag vet eller iaf har hyffsad koll på.
Har hört att det kan bli problem iom att den är stötupptagande om man ska krocka. Jag har fimpat underdelen på min och hoppas att det ska funka. Men jag vet inte till 100%
Dom kan du kasta ut om du regbesiktigar bilen till bara 1 passagerare.
Det är ok om du regbesiktigar bilen till 0 passagerare vad jag vet. Om det nu går?
Det ska nog inte vara några som helst problem att fimpa det. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||||||
Vägmätarställning vill dom nog hitta eftersom försäkringsbolagen vill kunna kolla hur långt du kör per år och gör detta via besiktningsprotokollet.
Innertak behöver du inte ha men du måste ha nåt stötdämpande i taket, dvs ren plåt godkänns inte. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||||
Vägmätare är inget som SBP bryr sig om. På min 924a så har den märkligt nog haft samma miltal de sista 5 besiktningarna pga standard 924-fel med ett litet kugghjul som spricker och stoppar mätaren... Ingen anmärkning på den iaf.
Baksäte + bälten till dessa: Instämmer med Andreas M, om reggad för 1 passagerare kan dessa monteras ur. Mvh Magnus _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||||
jag har besiktigat två gånger med naken plåt i taket... de hade inget att säga... |
||||||||
Inte om din bil inte utrustades med "sidepipes" original, tyvärr ... Då skall det peka ut bakom bilen, och får inte peka åt sidan! Polarn hade problem med ett Bubbla-avgas som pekade åt sidan, så fick han minsann inte ha! _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||||||
Jag byggde en bil endast för banåka och trodde lite naivt att det bara var att köra in till SBP och köra igenom, allt var ju nytt och snyggt och mycket bättre än original....... tjena >
![]() Redan innan SBP gubben hade klivit in i bilen så sa han att det kunde jag glömma med en gång, han gillade inte hemmabyggda pedalställ. Hissade upp bilen och tyckte ännu sämre om mina jättefina Porsche Boxter bromsok. Sen ifrågasatte han om det verkligen var original med 16ventils motor i Porsche 924.... Han tyckte dock att det var bra att instrumentpanelen var kvar, dörrsidorna i aluminium och makrolon sidorutor var tydligen inget problem. "Problemen" löstes genom SFRo som bes. som ombyggt fordon där alla förändringar skrevs in i protokollet, tror dock att en sådan bes. kräver icke originalmotor. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||||
Hmmm, då måste det skilja mellan olika SBP-personer vad de godkänner och inte.
Har exempel i bekantskapskretsen där det blev ombesiktning pga avsaknad av trippmätare och inget stötupptagande material i taket. Som vanligt med SPB, alla har sin åsikt om vad som är ok/not ok. ![]() _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||||
Ring SBP:s tekninska så får ni svar!!
Man FÅR regbesikta om till att bilen får ha två stolar iaf. ![]() Dvs förar och passagerar stolar. Lexan = polycarbonat i rutorna går åxå fint! ![]() Enligt SBP så får man ha detta i alla rutor UTOM framruta. Innertak går åxå att ta bort så länge islagspunkter är vadderade ifall sådana finns! ![]() Inga skarpa , vassa eller utstickande saker får finnas! Instrumentbrädan Vet JAG inte säkert! ![]() Men Det bör gå att kringgå eller modifiera så att SBP inte har invändningar.. Mätar hus är ju bara att bygga om man vill så att t.ex orginal passar. Jag låter min bräda sitta kvar ännu iaf. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||
Då var det som jag misstänkte...
Att mycket av dessa "problem" beror på den personen som besiktigar bilen. ![]() Men vad tror ni dom säger om man rullar in bilen med kylaren i fel ända av bilen? ![]() Bakdörrarna, måste man kunna öppna dom? ![]() |
||||||||
Kylarens placering tror jag inte inverkar på trafiksäkerheten, så det skiter de nog i ... Däremot MÅSTE man kunna öppna bakdörrarna om det finns ett baksäte innanför ... Svetsar du igen dörrarna kanske det går att riva ur baksäte och regga om till 2-sits ... _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||||||
Sticker det ut för mycket åt sidan (bredare än backspegeln) så kan polisen stoppa en och påstå att man har breddat bilen. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||||
Det var det grövsta ![]() ![]() ![]() ![]() Men jo, så kan det nog vara ![]() _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||||||
har både ring mejlat dem om denna fråga .. & svaret var detsamma - OLAGLIGT. dörr-rutorna måste gå att KROSSA om bilens dörrar ej går att öppna vis en olycka. Lexan är inte krossbart - & plexiglas är totalförbjudet (det förstår jag) var snäll & förklara hu du gjorde med din fråga MVH/ :.......Kristian _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||||
jag har hört samma om framrutorna som KristianAE86
och enligt therealpinto så gäller detta för våra seven iaf... -"Du får köra ut avgaserna på vilken sida du vill, och det bör vara högts 45 graders vinkel mot längdaxeln, och riktat nedåt eller åt sidan (inte uppåt...)." _________________ MackeMaehlum |
||||||||
Ähh , är det så?? ![]() Jag ringde till SBP.s tekninska och frågade! Då sade han att de var OK. ![]() Fasen att man inte skriver upp namn vid sånna tillfällen. ![]() Men nu måste jag ju kolla det igen då?? Jag har dock inte alls fått det på papper så? Men i annat fall så får jag ju ändra mina planer? ![]() ![]() ![]() ![]() Då får det bli baktill om detta stämmer? _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||
Hej
Många av sakerna ni vill göra är bara okej om man reggar som ombyggt fordon, där plastrutor kanske är det tydligaste exemplet. Ska man bygga en seriös banräser tycker jag helt klart att man ska se till att regga den som ombyggt fordon. Då blir det SFRo som får göra de flesta bedömningarna och det kan vara mer lyckosamt än om Bilprovningen gör det. Läs mer i FAQ-forumet om detta. Ringer man Bilprovningens kundtjänst får man ofta snabba svar men tyvärr inte alltid 100% korrekta. Bland annat är det vanligt att man "glömmer" informera om att bilen måste reggas som ombyggt fordon för att ändringarna ska vara okej. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||
_________________ Jörgen Andersson |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (3393 totalt) |