Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 7606 besök totalt |
Varför har rattar utan ergonomiska grepp så lövtunnt grepp?
Fått hem en 350 mm ratt med 30x30 mm grepp. Detta är de bredaste greppen jag hittar bland omp, momo, sparco och kina kopiorna och jag begriper inte fördelen med ett så lövtunnt grepp. Jag får lätt krampkänning då jag måste klämma åt ratten så pass. Nu har jag inte testat flamskyddade racing handskar om det är någon sådan optimering. Vad finns det för fördelar med lövtunnt grepp på "drifting rattar". Finns inga ergonomiska fördelar vad jag kan se. Ger sämre grepp. Spar vikt kanske och bättre synbarhet av dash möjligen? _________________ Pär Öqvist |
||||||
Va? Vart skall man ha dem då? För oss som håller oss på vägen har jag aldrig hört det rådet. I off road sammanhang där ratten kan slå till, ja visst, men annars? nää... Jag håller på att Loeb vet hur man gör http://www.autoblog.com/2013/07/02/w
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||
När man krockar ska man väl helst inte hålla tummarna innanför pga risk för stukning men annars så finns det väl ingen generell regel. Vissa blir för starka i den positionen och får kanske problem att styra när man håller emot men har man inte tillräckligt med power steering så faller ju det argumentet kanske
![]() Det där är vad jag kallar ergonomiskt grepp urgröpning för tummen och inte bara runt eller ovalt grepp. De har i regel tjockare grepp överlag än de reguljära sportrattar jag hittar. _________________ Pär Öqvist |
||||||
Re:
Det räcker med början av ditt inlägg. När vet man något händer? Min pappa tyckte det var viktigare med rätt rattföring än att jag körde enligt rätt trafikregler när jag började köra. Men han gjorde sin karriär när Pv och amason utan servo var fräckt. Då du alltid skall FÖRA ratten finns det ingen anledning att har tummarna innanför, om du skulle får ett slag och slå ratten ur handerna. _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||||
Det där med tummarna gällde nog fram till typ 1960. Alla jag känner och träffatt som åker fort hållrer i ratten, farligt att tappa ratten i kurvorna. Ett rejält grepp kvart i tre gäller om man ska köra fort på bana. För att få ett bra grepp får inte ratten vara så tjock.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||
Re:
Loeb och hans kamrater har sinnesnärvaro att inse när det går åt skogen och släppa ratten. Hur många av oss dödliga har det? På trafikskolorna lär man fortfarande ut 10 i 2 och att hålla tummen på ratten, inte innanför. Fick jag lära mig i vintras när jag tog mitt E-kort. Nu håller förstås jag alltid tummarna innanför... Men om man ska knyta tillbaka till ursprungsfrågan lite. Om man får kramp i händerna så är nog den största boven inte ratten, utan att man är alldeles för spänd. Prova att slappna av lite... _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
Tumgreppet i vänsternäven är ju det enda som håller i ratten under växlingsarbete (styra under broms och växla när det inte är spikrakt kan behövas).
Det har även hänt att enhands tumgrepp är enda kontrollen när korsade armar inte räcker för att försöka rädda missar (lyckats lite oftare än aldrig). |
||||||
Re:
Det är ju lättare att slappna av när man känner att man har ett bra grepp ![]() Jag kör ju simracing så jag kraschar vart och vartannat då man ju liksom kommer undan med sådant inga plåtskador eller sjukhuskostnader. Jag har ett rent helvete försöka fixa lemans med low downforce setup med C6Ren i rFactor 2 för tillfället. Kör med T500RSn och den har faktiskt torque nog att straffa en om än inte nog för att stuka tummar. Gränsfall med 270 mm F1 ratten men jo nog fasen aktar man tummarna när det smäller till det lärde man sig fort. Den är snabb nog för att jag kan låta T500RSn rätta upp bilen direkt emellanåt utan att jag behöver hjälpa till. För att få bäst grepp så ska man väl ha så mycket gummi i kontakt med handflatan som möjligt och man ska ju inte behöva krama för glatta livet för att komma dit. Kört Fanatec Turbo S tidigare och den hade grymt skönt grepp betydligt bättre än 350 mm ratten med 30x30 jag har nu. Nu har jag kanske abnormt stora händer? Jag mäter 20 cm från långfingret tills hanflatan tar slut. Där du böjer handen. Jag har sett det finns sådana här skal att köpa frågan är hur bra det fungerar eller om de riskerar snurra runt eller man tappar för mycket känsla i ratten. Lite skillnad här mot riktig racing kör ju med ffb som ska ge tillbaks lite av känslan man får i baken när man rejsar IRL för att känna greppet på något sätt mer än visuellt. http://dx.com/p/artificial-sheepskin Verkar inte ha något som passar 350 mm ratt? _________________ Pär Öqvist |
||||||
är det för Sim-racing ??
linda ratten med sån där självhäftande "frotté-band" som man lindar squash-rackets med..... bra för greppet och du får tjockare ratt på köpet..... för simracing funkar det ju när det ändå inte är någon brandrisk... däremot för riktig bil skulle jag absolut inte rekommendera det.... |
||||||
Går det att ta bort de frottebanden utan att lämna klisterspår eller något ifall man inte trivs med det? Känns som bättre än att köra inlägg i handskar.
Kan ju va en lösning absolut. Efter 24H Lemans lär jag veta om det behövs eller ej ![]() _________________ Pär Öqvist |
||||||
Re:
Det enda jag vet om sim-racing är att "ratt-känslan" jämfört med en riktig bil är nära nog 0. Racing spel vill ofta försöka slå ratten ur händerna helt omotiverat. Speltillverkarna verkar tro att minsta ojämnhet i vägbanan får ratten att snurra ell halvvarv... _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
Re:
Märkligt... Det verkar iofs vara stor skillnad på spel och simulator rent generellt. Med GTR/RACE och i synnerhet iRacing (Caterham, Radical, GT-bilar mm; alla hjälpmedel avstängda) har jag aldrig upplevt att det är någon överdrivet stor skillnad mot verkligheten (Westfield V6). _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
FFB är något som varierar från sim till sim. Men kan tycka att simmar som rFactor 2, GSC 2013, Assetto Corsa har ffb som väldigt mycket påminner mig om de bilar jag kör IRL. Men när det gäller racing bilar som F1 eller C6R GTn jag kör nu i rFactor har jag inte mycket till erfarenhet tyvärr den stora skillnaderna ligger nog inte i styrningen utan G-krafterna som saknas.
I simmar är ffbn ofta konfigurerbar så du kan slå på eller av extra effekterna så att säga också. Sedan ska ju inte hårdvaran glömmas. Logitech rattar som G27 är toys are US jämfört med exempelvis Thrustmaster T500RS. Vilket är Toys are US jämfört med ECCI FFB ratt vilket är Toys are US jämfört med leo bodnar FFB ratt. Här snackar vi torque som kan bryta tummar. _________________ Pär Öqvist |
||||||
Tror det är av samma anledning det är svårt att hitta en sportratt som är större än 350mm.
Mina händer mäter samma som dina och enligt ergonomins alla regler när du greppar något skall tummen nästan möta långfingret. Men är man nästan 2 meter, stora händer och en sko storlek över 46 är man långt utanför "normen" Ibland hadde det vart skönt att vara nerskalad till 160-170 där allt passar. _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||||
Re:
Frågan är då bara varför standardrattar ju o stort sett alltid har ett härligt tjockt greppvänligt grepp bara? Borde inte samma gälla där? Är det bara för att man inte förväntas använda handskar dära? _________________ Pär Öqvist |
||||||
Re:
Jag å andra sidan tycker standardrattar ofta är alldeles för tjocka. Moderna bilar har ju en stor klump att styra med, sjukt kasst. _________________ Martin Öberg ![]() |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 7606 besök totalt |