Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1869 besök totalt |
Vad som krävs av en bra banbil?
Hade vi inte nån tråd där det listades vad som krävdes av en bra banbil? Balans o bra förare var högt upp på listan samt hk långt ner. Nån som kommer i håg? _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
|
||||
och att det är en BMW
![]() Nä mer att man har en bil som passar han bakom ratten , börja smått ,och arbetar sig upp med bilens prestanda m bromsar , chassi mm mm , och inte tro att man är kung av ratt vridnings teknik för att man hadde råd att köpa dyr bil _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
Jag ser det såhär:
Första banbilen man köper: * Att man har råd att kvadda den vilken sekund som helst så man kan köra så man lär sig * Att bilen håller för att kunna köra varv på varv * Att bilen uppträder någorlunda neutralt så det går att överföra sina kunskaper på en annan bil sedan * Underhållande så man vill fortsätta Banbilen man köper när man har lärt sig köra (om man nånsin gör det): * Underhållande * Uthållig Jag menar inte att man skall köra av hela tiden med första bilen, men för att lära sig köra så får man inte vara alltför rädd om bilen. Man gör misstag. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Så här skrev Calle Rosenblad
Mycket läsvärd krönika på alfapower http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=123 _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Jag håller med om allt utom det första... ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Däck, däck, däck och... tja... däck!
![]() Jag tycker att en del saker som tagits upp inte har med att göra om bilen är en bra banabil eller inte utan mer om hur föraren ska / kan bli bättre. Som jag ser det så är det ganska enkelt att beskriva de grova förutsättningarna för en bra banbil: låg vikt / bra balans, hög effekt, bra däck, bra bromsar och bra aerodynamik. och nej, jag har inte glömt chassiet... eller hjulupphängningar... eller stötdämpare... för visst finns det tusentals andra grejjor också att räkna upp men då kan man ju å andra sidan inte utelämna något. Alla som har försökt vet vad lite det ibland skiljer mellan "framgång / olycka"... Typ mer eller mindre luft i däcken... Att sedan få ihop allt detta i ett bra paket är ju det som är hela konsten. Nästan vilken bil som helst tycks kunna bli en bra banbil i händerna på rätt folk. Det är bara att titta på bilarna i Fredriks SLC! ![]() ![]() ![]() _________________ Benny Waenerlund - Audi S3, MTM |
||||
Jag håller med men anser inte du behöver ha råd att kvadda bilen. Det räcker med att inse att man kört färdigt om man sätter den i muren. ![]() _________________ bmw bmwsson |
||||
och ska den bli RIKTIGT bra så kräver den Fredrik bakom ratten ![]() ![]() ![]() |
||||
Håller med helt.... hellre billig och lättkörd i början och testa gränser..... dvs billig långloppsbil är det Ultimata för att lära sig köra bra snabbt..... Typ Zolnirs Cittra för 35.000.... eller någon gammal BMW 318 typ den JMB åkte med i ERF. Min pappa gav mig ett råd när jag började köra kart som jag anammade direkt (sen om det var medvetet alla gånger är en annan sak ![]() Kör tills du har åkt av i varje kurva minst en gång! Det gjorde att man snabbt tappade respekten för farten och lärde sig gränserna och gör att man numera lätt kan åka på gränsen utan att prova att åka av ![]() |
||||
Det där lät vettigt ![]() ![]() _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||||
Jag håller mig till den billigare varianten, se till att du kört ner alla koner i slalom minst en gång så du lär dig exakt hur stor bilen är... ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ----- Jag tror f.ö. att den här tråden egentligen är två diskussioner: banträffsbil är en sak o racebil en annan. /Magnus Thomé PS: Ingen som minns någon gammal tråd som Fredrik tänker på? Ideer om lämpliga ord att söka på? _________________ ![]() |
||||
Jag sökte på "lista AND balans" på hela forumet. Fann detta. Vet inte om det är den tråd som eftersöks. ![]() https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ /Anton Lillsund |
||||
Bra fråga ![]() Där kan man ju börja med att diskutera däck ![]() ![]() ![]() För att vara lite elak ![]() ![]() Jag vet... det ena utesluter inte det andra ![]() _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||||
Prio #1 för en riktigt riktigt bra (läs kul) banbil ÄR att den ska vara startklar och färdig nu när körsäsongen står för dörren,och inte befinna sig på drömstadiet eller pallbockarna
![]() ![]() ![]() _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1869 besök totalt |