Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vad som krävs av en bra banbil?
1, 2   >>
1869 besök totalt
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388


Trådstartare
Vad som krävs av en bra banbil?

Hade vi inte nån tråd där det listades vad som krävdes av en bra banbil? Balans o bra förare var högt upp på listan samt hk långt ner.
Nån som kommer i håg?

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8372



låg vikt borde ligga högt upp....
Citera
Fredrik L
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 617



bra bromsar , tveklöst


... är iaf nummer 1 på min lista

_________________
Fredrik Larsson

Shoppingclion
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



och att det är en BMW

Nä mer att man har en bil som passar han bakom ratten , börja smått ,och arbetar sig upp med bilens prestanda m bromsar , chassi mm mm , och inte tro att man är kung av ratt vridnings teknik för att man hadde råd att köpa dyr bil

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388


Trådstartare
Har vi inte haft en tråd där detta har diskuterats förut? + Att det var nån racinglegend som hade nån form av lista.
Jag är nästan säker på det...

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Jag ser det såhär:

Första banbilen man köper:
* Att man har råd att kvadda den vilken sekund som helst så man kan köra så man lär sig
* Att bilen håller för att kunna köra varv på varv
* Att bilen uppträder någorlunda neutralt så det går att överföra sina kunskaper på en annan bil sedan
* Underhållande så man vill fortsätta

Banbilen man köper när man har lärt sig köra (om man nånsin gör det):
* Underhållande
* Uthållig

Jag menar inte att man skall köra av hela tiden med första bilen, men för att lära sig köra så får man inte vara alltför rädd om bilen. Man gör misstag.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



krister Andersson skrev:
en bil som passar han bakom ratten


Könsdiskriminering

















Jag skämtade självfallet, alla vet juh att det bara är killar som kan köra bil
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Så här skrev Calle Rosenblad

Mycket läsvärd krönika på alfapower

http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=123

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Claes Haglund skrev:
Jag ser det såhär:

Första banbilen man köper:
* Att man har råd att kvadda den vilken sekund som helst så man kan köra så man lär sig
* Att bilen håller för att kunna köra varv på varv
* Att bilen uppträder någorlunda neutralt så det går att överföra sina kunskaper på en annan bil sedan
* Underhållande så man vill fortsätta

Banbilen man köper när man har lärt sig köra (om man nånsin gör det):
* Underhållande
* Uthållig

Jag menar inte att man skall köra av hela tiden med första bilen, men för att lära sig köra så får man inte vara alltför rädd om bilen. Man gör misstag.


Jag håller med om allt utom det första...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
640k
Stockholm
Här sen Okt 2003
Inlägg: 282



Däck, däck, däck och... tja... däck!

Jag tycker att en del saker som tagits upp inte har med att göra om bilen är en bra banabil eller inte utan mer om hur föraren ska / kan bli bättre.

Som jag ser det så är det ganska enkelt att beskriva de grova förutsättningarna för en bra banbil:
låg vikt / bra balans, hög effekt, bra däck, bra bromsar och bra aerodynamik.

och nej, jag har inte glömt chassiet... eller hjulupphängningar... eller stötdämpare... för visst finns det tusentals andra grejjor också att räkna upp men då kan man ju å andra sidan inte utelämna något. Alla som har försökt vet vad lite det ibland skiljer mellan "framgång / olycka"... Typ mer eller mindre luft i däcken...

Att sedan få ihop allt detta i ett bra paket är ju det som är hela konsten. Nästan vilken bil som helst tycks kunna bli en bra banbil i händerna på rätt folk. Det är bara att titta på bilarna i Fredriks SLC!

_________________
Benny Waenerlund - Audi S3, MTM
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043



Sörpan skrev:
Claes Haglund skrev:
Jag ser det såhär:

Första banbilen man köper:
* Att man har råd att kvadda den vilken sekund som helst så man kan köra så man lär sig
* Att bilen håller för att kunna köra varv på varv
* Att bilen uppträder någorlunda neutralt så det går att överföra sina kunskaper på en annan bil sedan
* Underhållande så man vill fortsätta

Banbilen man köper när man har lärt sig köra (om man nånsin gör det):
* Underhållande
* Uthållig

Jag menar inte att man skall köra av hela tiden med första bilen, men för att lära sig köra så får man inte vara alltför rädd om bilen. Man gör misstag.


Jag håller med om allt utom det första...


Jag håller med men anser inte du behöver ha råd att kvadda bilen. Det räcker med att inse att man kört färdigt om man sätter den i muren.

_________________
bmw bmwsson
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



640k skrev:
Nästan vilken bil som helst tycks kunna bli en bra banbil i händerna på rätt folk. Det är bara att titta på bilarna i Fredriks SLC!


och ska den bli RIKTIGT bra så kräver den Fredrik bakom ratten tycker ju jag förståss

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Claes Haglund skrev:
Jag ser det såhär:

Första banbilen man köper:
* Att man har råd att kvadda den vilken sekund som helst så man kan köra så man lär sig
* Att bilen håller för att kunna köra varv på varv
* Att bilen uppträder någorlunda neutralt så det går att överföra sina kunskaper på en annan bil sedan
* Underhållande så man vill fortsätta


Jag menar inte att man skall köra av hela tiden med första bilen, men för att lära sig köra så får man inte vara alltför rädd om bilen. Man gör misstag.


Håller med helt.... hellre billig och lättkörd i början och testa gränser..... dvs billig långloppsbil är det Ultimata för att lära sig köra bra snabbt..... Typ Zolnirs Cittra för 35.000.... eller någon gammal BMW 318 typ den JMB åkte med i ERF.

Min pappa gav mig ett råd när jag började köra kart som jag anammade direkt (sen om det var medvetet alla gånger är en annan sak )
Kör tills du har åkt av i varje kurva minst en gång!
Det gjorde att man snabbt tappade respekten för farten och lärde sig gränserna och gör att man numera lätt kan åka på gränsen utan att prova att åka av visserligen är det lättare i Kart men principen är inte dum som nybörjare.....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388


Trådstartare
Fredrik - SLC skrev:
640k skrev:
Nästan vilken bil som helst tycks kunna bli en bra banbil i händerna på rätt folk. Det är bara att titta på bilarna i Fredriks SLC!


och ska den bli RIKTIGT bra så kräver den Fredrik bakom ratten tycker ju jag förståss


Det där lät vettigt !

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Fredrik - SLC skrev:
Min pappa gav mig ett råd när jag började köra kart som jag anammade direkt (sen om det var medvetet alla gånger är en annan sak )
Kör tills du har åkt av i varje kurva minst en gång!
Det gjorde att man snabbt tappade respekten för farten och lärde sig gränserna och gör att man numera lätt kan åka på gränsen utan att prova att åka av visserligen är det lättare i Kart men principen är inte dum som nybörjare.....


Jag håller mig till den billigare varianten, se till att du kört ner alla koner i slalom minst en gång så du lär dig exakt hur stor bilen är... och kör du aldrig ner en kona så kör du alldeles för långt bort från dom. (stort tack till funkisar som ställer tebax koner på slalomtävlingarna thumbs up )

-----

Jag tror f.ö. att den här tråden egentligen är två diskussioner: banträffsbil är en sak o racebil en annan.


/Magnus Thomé



PS:
Ingen som minns någon gammal tråd som Fredrik tänker på? Ideer om lämpliga ord att söka på?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Magnus Thomé skrev:


PS:
Ingen som minns någon gammal tråd som Fredrik tänker på? Ideer om lämpliga ord att söka på?


Jag sökte på "lista AND balans" på hela forumet. Fann detta. Vet inte om det är den tråd som eftersöks.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=872&highlight=lista+balans

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388


Trådstartare
Nää...
Det var inte det. Nån hade hittat en artikel där nån racinglegend listade vad han villa ha från en bra banbil .
Jag kanske har drömt ...

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Vad innebär bra,att den är snabb eller att den är underhållande?

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388


Trådstartare
Kristian Larsson skrev:
Vad innebär bra,att den är snabb eller att den är underhållande?


Bra fråga thumbs up !
Där kan man ju börja med att diskutera däck ! Ska man ha däck som gör att bilen ligger klistrad på banan eller ska man ha däck som släpper lite då o då !? Vad är roligast?

För att vara lite elak ... så kan man ju fråga så här! För vem åker man bana? För att skryta med varvtider för andra, eller för att man själv ska ha skoj ?














Jag vet... det ena utesluter inte det andra .

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Fredrik C skrev:
Jag vet... det ena utesluter inte det andra .


thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Prio #1 för en riktigt riktigt bra (läs kul) banbil ÄR att den ska vara startklar och färdig nu när körsäsongen står för dörren,och inte befinna sig på drömstadiet eller pallbockarna

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Allmänt banåkaforum
Vad som krävs av en bra banbil?
1, 2   >>
1869 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande