Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 62 besök senaste veckan (13135 totalt) |
Re:
instruktionen är fel, det är ett upgraderad system till 8 spridare. har du 8 spridare kan du a 8 spjäll. det är det kit som säljs till deras 8 stack velocity dom 1000 hk var bara för att visa vad det går för, inte för att det är något exeptionelt. o det är en duktig motor trimmare som har mappad motorn, som lever av att göra sånt. vill inte nämna namn jag tänkte köpa det kitet istället för att klappa med maxecu, bara montera köra en runda o så justerar det sej själv, ingen mappning eller annat strul. o jag vet det fungerar. det finns många som kör med dessa själv lärande system på jänkebilar. vi pratar fortfarande inte race motorer. varför jag vill 8 stack velocity på min bil...för att jag kan o det ballt ut ![]() PS: jag skulle aldrig välja något sånt här på en race motor _________________ henrik nielsen |
||||||||||
Re:
Jag suger i mej av allt som skrivs i detta (för mej) nya ämne. Alltid kul att lära sej något nytt på gamla dar! ![]() Jag förstår naturligtvis fördelarna med ett "öppet" system. Men samtidigt så känns det lite märkligt att till och med choken (kallstartsfunktionen alltså) måste mappas. Allrahelst som funktionen automatchoke har funnits sedan 70-talet. ![]() Sniper har än så länge inte varit ett alternativ för mej. Och även jag kör gärna svenskt om det går. Det skulle vara kul att få det att funka med 8st MC-spjäll. _________________ Calle Olsson ![]() |
||||||||||
Förtydligande min bil jag pratade om går på E85 och även flexifuel bilar hade ju problem att starta i kyla så därför bränslebolagen har E75 på vintern för att göra det lättare..
Sen är ju det mesta bytt i min motor så inget standard och den gick ju att starta men den kunde hosta till om du stämplade gaspedalen direkt du kall startat men inte om jag gasa försiktigt, så det var små fel som fixades.. och det var även laddtrycks styrning och lite annat gat körande som justerades efteråt via mejl då vi inte gjorde något gattest efter dyno mappningen. Så en cheva V8 sugmotor som ska gå på bensin lär inte vara några problem att få att gå.. Sen angående separata spjäll så har det inget med MaxxEcu att göra utan med alla ECU's blir det lite krångligare att få bilen att gå bra, framför allt är det vakuum som blir svårare med separata spjäll, sen synka dom och få allt tätt, men allt detta kanske löses med färdig spjäll brygga från en MC? Dock antar jag ni behöver dela på bryggan och dra isär spjällen och förlänga spjäll axlar och annat som det kan bli krångel med. Så det automappande amerikanska systemet som ni säger är gjort för 8 spjäll är det någon som kör med det med 8 spjäll och brygga från en MC ![]() _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||||||
Re:
Kan du visa på 1 (ett enda) automatchoke som fungerar riktigt bra i alla väder och temperaturer och olika stadier av att motorn stått? Inte att den startar, men startar och går riktigt bra och kan köras bra och med bästa bränsleekonomi. Jag tvivlar starkt, fungerar på de jag testat så att bilen startar och går att köra men brukar märkas när motorn blivit varm att den går bättre och luktar/tittar man på avgaserna brukar det också bli klart bättre än varmt. Och vad tror du tillverkaren har gjort med sin automatchoke en gång i tiden? Jo, 'mappat' den ![]() _________________ Roland Johansson |
||||||||||
Re:
vet inte men det är där säkert om man dammsuger youtube, det kvitter ju vilka spjäll du har. spridaren ser ingen skillnad. men jag ska inte köra mc spjäll, jag har ju visad vilket insug jag ska ha på min 302a. jag har bara inte till 100% bestämt styrsystem än. _________________ henrik nielsen |
||||||||||
Re:
Det är just det jag menar! Ingenting verkar ha hänt på 50år! ![]() ![]() _________________ Calle Olsson ![]() |
||||||||||
Re:
Till att börja med ska spridaren passa, ha rätt längd och anslutningar och ha rätt ohm ![]() Jag tycker du ska köpa ALLT i ett paket från 1 säljare så får du komplett färdigt insugs kitt med spridare, ecu & kabelstam, vad jag kan se ligger dessa på runt 4000$ + frakt +tull + moms, bara att montera ![]() Kolla med Brillko = www.holleyefi.se/ om han säljer dessa komplett kitt så får du svensk support samtidigt. _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||||||
Re:
Vakuum är väl redan ihopkopplat på hojbryggor om jag har förstått saken rätt. Så kopplar man ihop de båda bryggornas vakuum så är väl det "problemet" löst? Jo, oftast verkar hojbryggor vara enkelt delbara på mitten ... så förlängning av fuelrail och distanser blir nödvändiga. Men detta kan jag fixa i garaget ... utan att mappa! ![]() Och naturligtvis behövs synkning. _________________ Calle Olsson ![]() |
||||||||||
Ett litet inlägg i debatten...
Jag har skruvat med bilar i hela mitt liv och började med en Volvo Amazon där toppen planades 3,5 mm, D-kam och en Weber 36/36. Detta var runt 1977, så då förstår ni ungefär hur gammal jag är... För några år sen byggde jag en turbomotor i min Alfa GTV banracingbil och gav mig på det här med styrsystem och köpte ett Vems och byggde allt runt det, med allt vad det innebär. Detta var första gången för mig och jag hade nog aldrig trott att jag skulle sitta med en laptop i knät för att få en bilmotor att starta. Efter att jag fått igång motorn med grundmapp osv tog jag bilen till en kille med rullar som hjälpte mig med mappning, och det tycker jag att man ska lägga lite pengar på, små i sammanhanget, för då vet man. Jag klarar mig bra vad gäller el m.m. och det är nog en förutsättning för att man ska klara av det själv, att fixa allt med kabeldragning, anslutningar m.m. samt förstå lite hur allt hänger ihop. Man får läsa på en hel del, bl a här på forumet, men det jag kan säga är att det är väldigt tillfredställande när man är klar och motorn hoppar igång! Jag håller på med min C70 och där blir det nog MaxxEcu tror jag, bl a för att det är svenskt och har många användare. Har man lite kunskap och kan koppla lite el grejar man det. Annars ska man nog lämna bort det. Vad gäller V8:or och det system som påtalas här tror jag funkar okej, om man inte är ute efter en massa effekt. Även spjällhus från mc funkar nog bara man får till länkage m.m. Detta påverkar ju inte styrning av spridare m.m.. Så jag säger; båda ni, med era planer, kör på det ni är inne på! Det ska bli spännande att se resultatet! _________________ Anders Littorin, Volvo C70 Långloppan Volvo C70 V6 RWD-projekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till |
||||||||||
_________________ Calle Olsson ![]() |
||||||||||
Re:
Vad räknar du som kyla, alla har ju olika preferenser. _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||||||||
Re:
calle_o var ju förvånad över att man måste mappa in kallstarten, så detta var bara ett förtydligande att detta gällde E85 som även original bilar kan vara tjuriga med. Men min bil är testad att starta även i några minus grader på E85, kallare har vi inte i Stockholm ![]() Men med bensin så kanske universal start mapp duger så han inte behöver det då calle_o tycker det verkar vara stenålder att behöva göra sådant även idag.. Men någon gång i framtiden har vi nog AI robotar som läser våra tankar och förutom att mappa även kan bygga om bilen åt oss så vi behöver inte göra eller ens lära oss något ![]() _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||||||
Re:
Värsta tävlingen jag varit på då alla bilar var lite tjuriga att starta när dom skulle besiktas på morgonen var det -25 typ lite bistert ute... _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||||||||
Det var dock inte detta det handlade om utan ifall man måste betala en massa för att någon ska mappa till kallstarten..
calle_o trodde att AI numera fanns i eftermarknads ECU's så dom kunde mappa till allt automatiskt.. Men du Nisse som mappat massa rallybilar och annat har inte du även mappat bilar med separat spjäll ? För någon här borde väl gjort det och kan tala om vad man bör tänka på och vad som kan ställa till det med 8st MC spjäll mot 1 vanligt spjäll? Han skrev dessa planer på sid2:
_________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||||||
Re:
Hmm ... men ett självlärande AI behöver väl inte kunna läsa tankar? ![]() ![]() Eftermarknadsmotorstyrningar har ju funnits länge så vilka Lambdavärden etc som det ska reglera mot är väl inga hemligheter ... ![]() _________________ Calle Olsson ![]() |
||||||||||
Separata spjäll ger ju ganska taskig (ojämn) vacuumsignal att mappa mot om man inte vill köra alpha-N (ren mappning mot trottelöppning) Har du alla åtta kolvarna samlade till en punkt så jämnas vacumet ut men om det är bättre med en punkt bakom ett större spjäll eller till en vacumbrygga med åtta ingångar låter jag nån med mer erfarenhet prata om.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||||||
Re:
Kallstart är ofta en tabell med bränsletillägg mot temperatur, Det kan säkert skapas en liknande för tändning (om fixt 10 grader inte räcker). Sensorer är bra input när de ger trovärdiga och relevanta värden, annars kan man gärna strunta i dem. |
||||||||||
Re:
Okej, jag ska sluta vara gringubbe och ifrågasätta sånt som jag (i min värld) tycker verkar lite märkligt vad gäller eftermarknadsmotorstyrningar. Men förhoppningvis kanske mitt gnäll leder till förbättringar/förenkling? ![]() Men som sagt, jag ska sluta gnälla och inte nämna AI mer. Dags att acceptera faktum om vad som idag gäller för programmering/mappning av eftermarknadssystem antar jag. ![]() ![]() _________________ Calle Olsson ![]() |
||||||||||
Re:
Har man hållit på med förgasar bestyckning i forntiden är det ju bara data vanan som saknas.. ![]() _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||||||||
Re:
Så någon typ av vakuumgivare måste finnas? Special? Eller duger det med någon OEM? Vilka fler givare krävs för enklaste fungerande setup? _________________ Calle Olsson ![]() |
||||||||||
Re:
Kylvattentemp Insugstemp Trottelgivare (TPS) Lastgivare (LMM, MAP, TPS, eller kombination) Det går att köra utan TPS och enbart på MAP, men då blir det problem med tip-in och sånt. Som att köra förgasare utan accpumpar. |
||||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 62 besök senaste veckan (13135 totalt) |