Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 53058 besök totalt |
Fotade lite nytt.
Motorn: ![]() Notera att termostathuset är flyttat. Ska städas upp mer. Någon som kan gissa varför det sitter en slangkoppling på ventilkåpan? Vevshuventilationen sitter bak. ![]() Torrsumpspumpen. Så här kommer jag ha breathertanken. Ska sätta dit ett fäste bara. ![]() Så här ser mina krängare ut. Den bakre kommer sitta i baksätet ungefär. På sikt kan det bli en vajerreglering på dem. ![]() ![]() Fotade med blixt och mobilkamera så allt ser ut som det är rostigt och eländigt men ser bättre ut i verkligheten. Notera att jag förstärk framvagnsbalken på undersidan. När jag sänkte motorn var jag tvungen att jacka ur orginalbalken för att komma ner. ![]() ![]() _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||
Ganska lik mina
![]() Ville bara se hur andra gör, men konstruktionen är ju densamma. min har just gått igenom SRFo bygg besiktning. Jag kör M20 fram och M16 bak på mina uniballs, vad har du på den där? _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
jag har m16x1,5 samma som sitter i "DTM-kitet" jag har bak.
m16 och m20 är nog troligen för grova grejor egentligen och ger upphov till onödigt mycket friktion (och vikt...) men det känns ju bra att ha saker som håller. Vet inte vad sfro kräver? _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||
Många kör ju med M14, men det gillar dom väl inte. Vet inte om det finns skrivet vilken dimantion, det bedömer dom nog med tanke på längder och laster, hävarmar osv. Men en huvudregel är väl att ta lite grövre prylar än vad som behövs.
Anledningen till att jag har M20 i länkarmen är att den är gjord så. Den kommer från ett Rally kitt, och där går det ju åt kraftiga grejjor. Men jag behöver väl inte vara orolig om jag skulle ta lite på curbsen i framtiden. ![]() _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
nu när jag tänker efter sitter det nog faktiskt m14x1,5 i mina. Från början hade jag tanken att frästa fram aluminium armar men dessa i stål är enklare att bygga och man kan ju göra stål lite tunnare om man inte använder något superaluminium.
_________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||
torrsumpen funkar klockrent nuförtiden men mappningen kom av sig lite. Just nu står bilen och väntar på lackning. Sen blir det mappning är det tänkt. Förhoppningsvis är den klar till elmia.
_________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||
Re:
Var köpte du kylen? custombyggd? Fint bygge!! /otto _________________ Magnus Ottosson Peoples Choice BOS 2015 ![]() Masterstarter 2011 ![]() Kulbil: BMW 2800 -71 Kulbil glidare: 735ia -84 Bruksbil: BMW 323ti -00 |
||
hade visst missat din inlägg, var ett tag sedan men det är en kylare från summit.
Är väl inte helt nöjd med kvaliten på den gentemot griffinkylarrna men denna hade rätt mått. Ska ta lite nya kort på bilstackaren någon dag, den brummar och lever iaf. Bytte wastegateklockorna till 0,9 inför mappningen. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||
Har varit bortrest i två veckor när jag kom hem såg bilen ut så här:
![]() ![]() ![]() Ganska skitig på bilderna och så. Nu ska det monteras svarta lister, lacka fälgar osv. Sen ska en ny vinge dit som jag tror blir populärare i samma koncept som den gamla. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||
Uppdatera med lite bilder efter helgens aktiviteter.
![]() Motorn sitter som synes lågt, 35mm säkning. ![]() ![]() Har m3 kjolar som skall sitta på sen, utblåset går ut i höger kjol. ![]() Slangar till kylaren, eventuellt byts de till någon svart sort sen så det blir lite mindre sci-fi över dem. ![]() Många grejor som trängs i bagagen, vet inte var jag skall ställa matkassarna sen... ![]() Fästena är svetsade i karossen för montering av vingen. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||
Fixat lite med växelspaken...
![]() Går få valfri höjd och shortshift med lite laborerande. Vill har lite längre väg så man känner tydligt vilken växel man har i. Vill helst inte tänka allt för mycket innan man växlar ![]() _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||
Avslutade säsongen med att köra en "shakedown" i samband med Attitude konbaneträff på moholmen. Bra tillfället att känna på hjulupphägningar och bromsar.
Det strulade lite mycket pga slarv så det blev inte så mycket kört som jag hade hoppats på men hann ändå prova bilen i lite högre farter än tidigare. Dagen avslutade med att motorn konverterade sig själv till 5 cylindring då en ventil gick av. Troligen materialbrott. Lite bilder från dagen. ![]() ![]() Rev bort toppen samma kväll och beställde senare samma dag, ny kolv samt nya oversize ventiler. Toppen är nu modifierad med mira frästa racesäten samt större ventiler. Torrsumpstråget har jag inte varit riktigt nöjd med, svetsade i orginal flänsen och det blev aldrig riktigt bra, i slutet på säsongen var det tät men så inte så vackert ut. Likaså oljereturena från turbosarna har varit sådär. Till slut blev de täta men svetsat i blocket kändes aldrig riktigt bra. Har därför börjat tillverka ett nytt tråg enligt bild. 3 sug steg, varav ett är ett t-kors mot de bägger turbosarna. Någon som har en åsikt om den fuktionen?'Anledningen till att låta det gå upp i tråget är att pumpen inte ska suga torr oljefilm i snurrorna. ![]() Eftersom jag fick vänta på delar valde jag att kapa sönder hela torpedväggen fram för att flytta bak motorn. Den kommer hamna ca 25cm längre bak och bli ytterliggare en 1cm lägre troligen.[/img] _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||
Här är lite bilder från i somras. Hade ute och luftade bilen lite. Har bytt termostat till en 65graders och nu en härligt låg temp. 70 grader på tomgång och ca 80 när man belastar den lite. Tror det blir max 90 grader på bana som det är nu.
Vingen är inte klar. Den är ful och hög med en är rätt form och material. Och nej det är inte trä invändigt, sitter bara i ändarna som jag fäster sidostyckena i. Det tillkomer sidostycken, vayerkors och rätt vinkel mm. Höjden är inte säkert jag ändrar, över taket har man det absolut bästa flödet med luft, raka strömmar och ingen turbulens. Den ska lyftas upp i bakänden, där sitter inget fäste till vanskruvarna på bilden. Tog bilder på bromsarna med, skivorna ska kasseras, har ny liggandes med dessa får sitta på till det blir mer aktuellt. Fälgarna är i raceskick... ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Insuget var lite bredd för utrymmet och var svetsat på orginalflänsen. Fixade därför en riktig fläns och svetsade om det. Otrolig skillnad på gammal och ny aluminium. I den gamla fick jag lägga många punkter för att få det tät men med den nya flänsen blev det perfekt direkt. Här sitter motorn närmare slutplaceringen, gjort ett motorfäste på förarsidan vilket är det svåraste, på andra sidan kan jag använda orginal när jag "bara" gjort ett nytt fästhål i bilen. ![]() ![]() ![]() Motorn ska ur igen, sen ska motorrummet slipas till och målas. ![]() Lägga in en bild till, är "barnsligt" förtjust i AN-slang så jag byggde nya returer. Denna setup blir lite av ett experiment, vill inte låta pumpen suga direkt ur snurrorna så jag har låtit sätta returerna ner på t-korset i mitten på tråget så att den även suger från tråget. Valde även att gå ihop med dem i ett y-kors av bekvämlighet. Får se om detta fungerar eller om den ryker blått, jag kunde ju lika väl kört med två t-kors i tråget men detta kändes smäckrast. Det finns ju en hel del förvaringsutrymme i slangarna för oljan så jag tror det bör fungera fint. De gör ju inget om det skulle stå lite olja i slangen under körning så länge turbon har fritt utlopp. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||
Tog lite nya bilder för att visa statusen idag, bilen står på pallbockar så svårt att få till bra bilder:
Här kan man se motorplaceringen. ![]() ![]() ![]() Instrumenten är utbytta mot dash, det är väldigt svårt att hinna se något på vanliga mätare när det börjar röra sig så det är väldigt bra att ha. ![]() _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||
Ska vingen sitta i den vinkeln som syns på bilderna ?!?! Det ser ut som den genererar mer lyft än downforce....
![]() _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Re:
nej den ska ha även ett bakre fäste som håller upp den, den satt mest provisoriskt så för att jag skulle se höjden irl, den får komma ner lite och sedan ska det dit sidostycken. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 53058 besök totalt |