Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 928 GT 1990
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
9 besök senaste veckan (45587 totalt)
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2003



Huvudcylindern skall inte behövas...

När du byggt upp vacuum via "hålet på framsidan" så är principen att tryck på pistongen på pedalsidan öppnar en ventil som släpper in atmosfäriskt tryck från den sidan om diafragm-membranet.

Tryckskillnaden är det som ger förstärkningen av bromskraft.

Det sitter en fjäder inuti vacuum-delen, så membranet - skall/bör inte - kollapsa helt av ett test på bänk.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1173



GTRThomas skrev:




...kablage ute ur bilen😊


Kul med en 928'a! thumbs up Men vad väger den kabelhärvan?

_________________
A.n.d.3.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.3.r.g

Mazda MX-5 NBFL
AC Cobra 427 S/C Replica

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903
Citera
GTRThomas
Tollered
Här sen Jun 2007
Inlägg: 110


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Huvudcylindern skall inte behövas...

När du byggt upp vacuum via "hålet på framsidan" så är principen att tryck på pistongen på pedalsidan öppnar en ventil som släpper in atmosfäriskt tryck från den sidan om diafragm-membranet.

Tryckskillnaden är det som ger förstärkningen av bromskraft.

Det sitter en fjäder inuti vacuum-delen, så membranet - skall/bör inte - kollapsa helt av ett test på bänk.


Hålet för huvudcylindern och för vacumslangen går in i samma utrymme:




Det är det som gör att jag tänker att jag måste täta även hålet för cylindern för att kunna testa. Men det faktum att det är så kanske ger slutsatsen att boostern är trasig?

_________________
Thomas Johansson

De sa va gött å leva...annars kan de kvetta!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049
Citera
GTRThomas
Tollered
Här sen Jun 2007
Inlägg: 110


Trådstartare
Klingan75 skrev:

Kul med en 928'a! thumbs up Men vad väger den kabelhärvan?


Ja, du... Har ingen våg för tillfället men gissar på 15kg kanske. En av de kommande utmaningarna är ju att sortera bort det som inte ska användas.

_________________
Thomas Johansson

De sa va gött å leva...annars kan de kvetta!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049
Citera
GTRThomas
Tollered
Här sen Jun 2007
Inlägg: 110


Trådstartare
Så här ser en delad booster ut:



_________________
Thomas Johansson

De sa va gött å leva...annars kan de kvetta!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2003



Håller med - det ser ju helt klart ut som att ditt servo kräver huvudcylinder med o-ring eller liknande som tätar. thumbs up

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
GTRThomas
Tollered
Här sen Jun 2007
Inlägg: 110


Trådstartare
Då är det bara att leta lämplig vacuumpump och göra testet

_________________
Thomas Johansson

De sa va gött å leva...annars kan de kvetta!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049
Citera
GTRThomas
Tollered
Här sen Jun 2007
Inlägg: 110


Trådstartare
Då har jag testat.

Gjorde så här:

"När du byggt upp vacuum via "hålet på framsidan" så är principen att tryck på pistongen på pedalsidan öppnar en ventil som släpper in atmosfäriskt tryck från den sidan om diafragm-membranet."

Fick medelst handpump upp ca -0,4 bar. Inget som tydde eller lät som ett läckage så jag tryckte in pistongen med följd att undertrycket helt försvann. Ska det göra det via den ventil du beskriver ovan?

Undrar Thomas

_________________
Thomas Johansson

De sa va gött å leva...annars kan de kvetta!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2003



Ja, det kan mycket väl uppföra sig så.
Det viktiga är från vilken sida det försvann vacuum.

Du bygger upp vacuum på båda sidor om membranet. När pedalen trycks in släpps atmosfäriskt tryck in, men enbart på pedalsidan.
Pistongen mot huvudcylindern får då hjälpkraft av tryckskillnaden.

Första delen av rörelsevägen avskiljer främre kammare från bakre, andra delen släpper in atmosfäriskt tryck i bakre kammare.

Här är en schematisk bild:

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
GTRThomas
Tollered
Här sen Jun 2007
Inlägg: 110


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Ja, det kan mycket väl uppföra sig så.
Det viktiga är från vilken sida det försvann vacuum.


Det var tydligt att det försvann från den bakre vid pedalsidan så då verkar ju det vara som det ska.

Ska pumpa upp vacuum igen och låta den ligga ett tag för att se om det pyser ut nånstans.

Tack Christian! Kul att lära sig nya saker på vägen

_________________
Thomas Johansson

De sa va gött å leva...annars kan de kvetta!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049
Citera
GTRThomas
Tollered
Här sen Jun 2007
Inlägg: 110


Trådstartare
Isärtagande av framhjulsnav. Bra tips från en youtube-kanal för att få av dammskyddet. För er som mekar 28 så är denna en guldgruva:

http://www.youtube.com/@MrToddgibbs






[/youtube]

_________________
Thomas Johansson

De sa va gött å leva...annars kan de kvetta!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049
Citera
GTRThomas
Tollered
Här sen Jun 2007
Inlägg: 110


Trådstartare
Hjulupphängningar och torquetube är nu isärplockade






_________________
Thomas Johansson

De sa va gött å leva...annars kan de kvetta!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049
Citera
GTRThomas
Tollered
Här sen Jun 2007
Inlägg: 110


Trådstartare
Någon som har erfarenhet av att ersätta bussningar med UMHW?



Tips på företag i Västsverige som kan ta fram delar av UMHW tas tacksamt emot

_________________
Thomas Johansson

De sa va gött å leva...annars kan de kvetta!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049
Citera
GTRThomas
Tollered
Här sen Jun 2007
Inlägg: 110


Trådstartare
Det går framåt, eller kanske bakåt när man tänker på det

Hittar repor främst på kolvarna men även lite i alusilen i cylinderväggarna. Nån som kan hjälpa mig att tyda vad som skapat dessa repor och hur allvarliga bekymmer jag har?

Tacksam för all hjälp





_________________
Thomas Johansson

De sa va gött å leva...annars kan de kvetta!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 928 GT 1990
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
9 besök senaste veckan (45587 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande