Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Save the Ring
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
36204 besök totalt
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11692




_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11692




_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Martin Palm
Örebro
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1169



Scuderian inställd för första gången på 52 år: http://mikefrison.com/957

_________________
///Mart1n Pa1m
Volvo V60 Polestar MY18 - Bursting Blue
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11692



Engelsk version http://mikefrison.com/english/

inget som passade min plånka men nog tusan känns det olustigt thumbs down thumbs down

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



Re:

Johan Sjöström skrev:
inget som passade min plånka men nog tusan känns det olustigt thumbs down thumbs down

Vad är det som ska vara olustigt Johan, egentligen? Verksamheten måste till skillnad från tidigare generera vinst, alltså höjs priserna. De 60% som Scuderian nämner torde resultera i en merkostnad på ca 30.000 EUR. Fördelat på de 300 deltagare som Scuderian också nämner ger det en prishöjning på 100 EUR/deltagare. Om kursen kostar 2300 eller 2400 kan väl näppeligen spela någon större roll? Men istället för att fortsätta den 52-åriga traditionen väljer Scuderialedningen att själva rasera sitt mödosamt uppbyggda rykte och dessutom skylla det på Nürburgring Automotive GmbH. Korkat? Synnerligen...

Se det positivt istället, Scuderian försvinner och ger plats för trackdays som kostnadsmässigt passar din plånbok avsevärt mycket bättre!

(och inom parentes: om 60% prishöjning resulterar i en fördyring per deltagare på ca 100 EUR, varför aviserar då Scuderian en prishöjning på 600 EUR? Klura på den ett tag...)

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638



Re:

Made skrev:
Scuderian inställd för första gången på 52 år: http://mikefrison.com/957


Trist.. thumbs down

Men när röken har lagt sig, så kan det väl finnas plats för andra nya - lite mer nytänkande - kurser också.

_________________
--
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
SH ballongade ur sig själva
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638



Re:

PeterF skrev:
SH ballongade ur sig själva


Hahaa, ja det blev en vääääldigt sen apex.

_________________
--
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11954



Re:

Christian Eick skrev:
De 60% som Scuderian nämner torde resultera i en merkostnad på ca 30.000 EUR. Fördelat på de 300 deltagare som Scuderian också nämner ger det en prishöjning på 100 EUR/deltagare. Om kursen kostar 2300 eller 2400 kan väl näppeligen spela någon större roll? Men istället för att fortsätta den 52-åriga traditionen väljer Scuderialedningen att själva rasera sitt mödosamt uppbyggda rykte och dessutom skylla det på Nürburgring Automotive GmbH. Korkat? Synnerligen...


Detta tål att upprepas, i synnerhet i denna tråd thumbs up
Känns som att väldigt mycket skylls på de nya ägarna, blir intressant att följa utvecklingen, jag är inte så säker på att framtiden på ringen behöver vara så negativ för vanliga "hobbyförare" det kan nog ev. till och med bli positivt i slutändan...

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
maxx
Eskilstuna
Här sen Apr 2004
Inlägg: 3261



Ökade priser är en sak ... men om det samtidigt förekommer tvivelaktigheter som eventuell förskingring så är det rätt illa. thumbs down Man undrar hur länge det kan fortsätta i samma stil.

http://www.youtube.com/watch?v=jzN_nhojo9o

_________________
Michael Sjösgärd
Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt.
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Jag fick det här från "RMA Track Days". (Kanske redan finns här.)

Trouble at the Ring...

Those who read the newsletters prior to our November trip to the Nordschleife may well remember us saying that it could possibly be our last. By now everyone is probably aware of the problems which have been well, if not always entirely accurately documented in just about every motoring publication in Europe.

The situation regarding private hire of the track is still unclear although looking doubtful, the present incumbents have increased the price the industry pays by tenfold resulting in a number of manufacturers relocating to Portugal and with claims that they can take upwards of 160,000 Euros on a public day it's not looking good for any track day operator to be able to hire the circuit at anything like a sensible price. However, we have a lot of friends out there and receive excellent feedback on the situation, so watch this space! In the mean time, if you haven't already done so support the Save the Ring campaign here:

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42362

Forumägare
Forumägare

Tyckte den här var bra



_________________
Magnus Thomé
Citera
gladiatorn
Borås
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1540



Re:

Lennart Jarmyr skrev:
Jag fick det här från "RMA Track Days". (Kanske redan finns här.)

Trouble at the Ring...

Those who read the newsletters prior to our November trip to the Nordschleife may well remember us saying that it could possibly be our last. By now everyone is probably aware of the problems which have been well, if not always entirely accurately documented in just about every motoring publication in Europe.

The situation regarding private hire of the track is still unclear although looking doubtful, the present incumbents have increased the price the industry pays by tenfold resulting in a number of manufacturers relocating to Portugal and with claims that they can take upwards of 160,000 Euros on a public day it's not looking good for any track day operator to be able to hire the circuit at anything like a sensible price. However, we have a lot of friends out there and receive excellent feedback on the situation, so watch this space! In the mean time, if you haven't already done so support the Save the Ring campaign here:


160.000 EUR VAAAAA ... Om detta är verkligt så är det katastrof milt uttryckt.

_________________
Anders Fransson

http://www.facebook.com/loaded.se
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11692



Jag har inte något jag kan styrka detta med men jag har hört att dom flesta som arrar trackdays lagt ner eller avvaktat med bokningar för 2011 på Ringen, som sagt bara vad jag hört och inget styrkt.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20195



Men en budget på 160k euro om dagen så vore det nog inte omöjligt att realisera Häckberga ring eller liknade (den nivån på pengar får saker gjorda i detta landet också, bara att kalla de mineralprojektering eller nåt).

Drar de in så mycket på en TFdag (eller ens med samma antal nollor)?
om man räknar 25 euro per varv (eller vad nu priset blir 2011) så blir det ju 6400 varv, bäst att hålla bommarna smorda (3.4 sek lucka mellan utpassagerna om de lyckas hålla öppet 6 timmar på en dag).

Med 3.4 sek lucka och snittid på 10 minuter (alla kör inte under 8) så blir det 176 ekipage körandes på banan, hela tiden...
Trångt (bör inte påfarten och parkeringen då utformas som en rangerbangård och motorvägspåfart)?
Men det är kanske så det har sett ut de mest packade timmarna under högsäsong.?

Det rimliga verkar inte vara att fajtas för att det skall fungera med nuvarande "regim" utan att bojkotta så den maglandar och nån annan får ta över "kärnverksamheten" efter konkursen.
Delstatsregeringen sitter iofs med skägget i brevlådan (har jag för mig) och kanske finns det nån grön som hellre vill odla potatis (så alltför hård buklanding behöver inte vara positivt).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Som sagt, tänk vad härligt det skulle vara om det var TF varje dag 08-1930
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8456



Re:

PeterF skrev:
Som sagt, tänk vad härligt det skulle vara om det var TF varje dag 08-1930


+1

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Re:

PeterF skrev:
Som sagt, tänk vad härligt det skulle vara om det var TF varje dag 08-1930


Kommer ju inte direkt gråta ifall biltillverkarna får dra ner lite på sitt testande till fördel för mer TF. De kör ju alltid på "Prime time" och är oftast ute ganska få bilar åt gången. Jag är säker på att de kan hitta sätt att effektivisera sitt testande också. Ökade kostnader bör ur detta hänseende vara en bra morot.

Sen borde det väl vara rätt självklart för folk att detta är business? Vill man hyra hela ringen för sig själv en dag så måste man också kompensera för inkomstbortfallet. Att de drar in våldsamma pengar under en solig högsommardag med TF hela dagen kan ju alla som varit där lista ut. = våldsamt dyrt att få exklusiv rätt till banan. Hur självklart som helst.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
gladiatorn
Borås
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1540



Re:

Niklas Falk skrev:
Men en budget på 160k euro om dagen så vore det nog inte omöjligt att realisera Häckberga ring eller liknade (den nivån på pengar får saker gjorda i detta landet också, bara att kalla de mineralprojektering eller nåt).

Drar de in så mycket på en TFdag (eller ens med samma antal nollor)?
om man räknar 25 euro per varv (eller vad nu priset blir 2011) så blir det ju 6400 varv, bäst att hålla bommarna smorda (3.4 sek lucka mellan utpassagerna om de lyckas hålla öppet 6 timmar på en dag).

Med 3.4 sek lucka och snittid på 10 minuter (alla kör inte under 8) så blir det 176 ekipage körandes på banan, hela tiden...
Trångt (bör inte påfarten och parkeringen då utformas som en rangerbangård och motorvägspåfart)?
Men det är kanske så det har sett ut de mest packade timmarna under högsäsong.?

Det rimliga verkar inte vara att fajtas för att det skall fungera med nuvarande "regim" utan att bojkotta så den maglandar och nån annan får ta över "kärnverksamheten" efter konkursen.
Delstatsregeringen sitter iofs med skägget i brevlådan (har jag för mig) och kanske finns det nån grön som hellre vill odla potatis (så alltför hård buklanding behöver inte vara positivt).

thumbs up

_________________
Anders Fransson

http://www.facebook.com/loaded.se
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2136



Artikeln är lite missvisande, det står: Upp till 160k _.

Hur mycket är det?

Det känns som att motståndarna till nuvarande ägarna bara plockar och publicerar den fakta som passar deras åsikter (ett vanlig fenomen som kall sför "Cherry picking").

Det finns tre sidor av historien (som en polis på det emminenta programmet Cops sa): Det finns din historia, motståndarnas sida, sen så finns det sanningen

Lyssna på Mats och PeterF, för de tänker rationellt. Att spekulera runt fakta som vi inte känner till gynnar inte någon, tvärtom.


_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42362

Forumägare
Forumägare

Re:

Dignell skrev:
PeterF skrev:
Som sagt, tänk vad härligt det skulle vara om det var TF varje dag 08-1930


Kommer ju inte direkt gråta ifall biltillverkarna får dra ner lite på sitt testande till fördel för mer TF. De kör ju alltid på "Prime time" och är oftast ute ganska få bilar åt gången. Jag är säker på att de kan hitta sätt att effektivisera sitt testande också. Ökade kostnader bör ur detta hänseende vara en bra morot.

Det där sista är ju faktiskt en mycket trolig och kanonbra utveckling! Mer TF-tid till folket! thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Nürburgring
Save the Ring
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
36204 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande